[telecom] mobiele telefoon

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 135

[telecom] mobiele telefoon

Hallo allemaal,

Ik had een discussie met iemand over mobiele telefoons. Hij beweert namenlijk dat het mogelijk is om mensen af te luisteren die, LET OP: mobiel staat aan maar niet in gesprek.

Dus stel voor: mijn telefoon bevind zich op tafel en ik voer gesprek met iemand in het zelfde kamer. En als "ze" willen, kunnen ze mijn gesprek via mob telefoon afluisteren.

Is dat mogelijk?
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [telecom] mobiele telefoon

Lijkt me stug. De mobiele telefoon staat weliswaar permanent te "praten" met het dichtsbijzijnde grondstation, maar dat is het uitwisselen van informatie over de identiteit van het toestel.

Zolang je geen gesprek voert kunnen ze je niet afluisteren.

Stel dat iemand door een ongeluk in de sloot raakt, en met zijn mobiel 112 belt, dan vragen ze juist om de gespreksverbinding open te houden, omdat je dan door hulpdiensten veel makkelijker gepeild kunt worden.

Berichten: 79

Re: [telecom] mobiele telefoon

Technisch is het wellicht mogelijk om iemand af te luisteren via de mobiele telefoon, maar dan moet 'het gesprek/afluisteren' via een softwarematige omweg (virus?) worden geaccepteerd.
De mobiele telefoon staat weliswaar permanent te "praten" met het dichtsbijzijnde grondstation, maar dat is het uitwisselen van informatie over de identiteit van het toestel.
Het is volgens mij niet permanent maar elke minuut of veelvoud daarvan afhankelijk van de instellingen van de service provider. Anders kost het ook veel energie en is je batterij binnen de kortste keren leeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [telecom] mobiele telefoon

Als een mobiel aanstaat word er geen informatie verzonden, anders loopt de batterij leeg. Je kunt het dus niet afluisteren.

Berichten: 582

Re: [telecom] mobiele telefoon

Het is volgens mij niet permanent maar elke minuut of veelvoud daarvan afhankelijk van de instellingen van de service provider. Anders kost het ook veel energie en is je batterij binnen de kortste keren leeg.
Een telefoon communiceert inderdaad ongeveer 1 keer per kwartier met een basisstation om aan te geven dat deze nog 'leeft'.

Dat men gesprekken kan afluisteren zonder dat je in gesprek lijkt me onzin. Als je in gesprek bent daarentegen, is het echter vrij simpel...

Berichten: 12.262

Re: [telecom] mobiele telefoon

Technisch is het wellicht mogelijk om iemand af te luisteren via de mobiele telefoon, maar dan moet 'het gesprek/afluisteren' via een softwarematige omweg (virus?) worden geaccepteerd.
Toch is die aanpak tegenwoordig niet geheel ondenkbaar, en mogelijk zelfs eenvoudiger dan het breken van de encryptie van het gsm netwerk. Hoe snel je zoiets als gebruiker doorhebt is nog maar zeer de vraag, al zal je bij structureel gebruik wel het verschil in batterij merken natuurlijk.

Het is een soortgelijke fabel als het kunnen localiseren van een uitgeschakelde mobiele telefoon - dat gaat ook niet vermits uit maar echt uit is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: [telecom] mobiele telefoon

Het zal niet mogelijk zijn om een gsm af te luisteren die geen gesprek voert. Zeker niet als er geen sprake is van virussen oid. Als je wel een gesprek aan het voeren bent is het met vrij simpele apparatuur al mogelijk te maken om een gesprek af te luisteren. Ik zal hier niet verder in details treden omdat dat volgens mij niet gewaardeerd word op een forum.

Het is inderdaad zo dat een gsm verbinding maakt met een of meerdere grondstations en op basis daarvan is wel een (grove) positiebepaling te maken.

Wat je ook vaak hoort dat mensen weten waar je bent op het moment dat je GPS ontvangst hebt is ook onzin. GPS zelf werkt puur passief, je zend zelf geen data uit naar satellieten. Dit is iets dat vrij vaak gedacht word.

Ik ken ook iemand die een gsm uit haar tas haalde, in aluminiumfolie verpakt en de gsm stond uit. Dit was volgens haar zodat ze haar niet konden traceren met allerlei vage apparatuur. Ik kon haar onder geen beding wijsmaken dat er niks aan de hand was als de telefoon maar uit stond...

Reageer