Springen naar inhoud

Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 12:30

Is impulsantwoord en transferfunctie een synoniem? Stelt het praktisch hetzelfde voor? Groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2008 - 13:13

Nee. Het impulsantwoord is het uitgangssignaal van een op de ingang aangebracht impulsvormig signaal.
Een ingangssignaal is niet noodzakelijk impulsvormig. De transferfunctie beschrijft de relatie tussen ingang en uitgangssignaal. Het is dus niet het uitgangssignaal, maar het verband tussen in- en uitgangssignaal.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 16:04

Ik ken deze begrippen uit de regeltechniek en kom dan tot een andere conclusie.

De transferfunctie (overdrachtsfunctie) is die functie 'h' zodat geldt:
LaTeX

De impulsrespons (het impulsantwoord) is het uitgangssignaal als er een diracpuls (delta-'functie') op de ingang wordt aangebracht.

Combinatie van deze twee begrippen levert op dat de impulsrespons gelijk is aan de transferfunctie. Het aanbrengen van een puls is dan ook een methode om achter je transferfunctie te komen (al is die methode in de praktijk niet echt toepasbaar omdat er weinig systemen zijn die prettig reageren op een puls).

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 16:28

Ik ken het als volgt:
Noem in het tijdsdomein het ingangssignaal LaTeX en het uitgangssignaal LaTeX . Dan geldt
in het frequentiedomein: het ingangssignaal LaTeX en het uitgangssignaal LaTeX .
De systeemfunctie (overdacht, transfer funtion) is nu gedefinieerd als LaTeX
De impulsresponsie wordt als volgt gedefinieerd:
wanneer LaTeX (een impuls), dan is LaTeX de impulsresponsie. In het frequentiedomein geldt nu LaTeX (Fouriergetransformeerde van een deltafunctie), dus LaTeX , oftewel LaTeX : de systeemfunctie is de fouriergetransformeerde van de impulsresponsie.

Verder volgt uit LaTeX dat LaTeX : De responsie op een willekeurig signaal is de convolutie van dat signaal met de impulsresponsie.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2008 - 17:03

Ik ken deze begrippen uit de regeltechniek en kom dan tot een andere conclusie.

Lijkt mij niet.

De transferfunctie (overdrachtsfunctie) is die functie 'h' zodat geldt:
LaTeX

[/tex]

Die LaTeX beschrijft toch het verband tussen in- en uitgangssignaal?

De impulsrespons (het impulsantwoord) is het uitgangssignaal als er een diracpuls (delta-'functie') op de ingang wordt aangebracht.

Voor het impulsvormige signaal wordt inderdaad doorgaans de diracpuls genomen.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 17:10

Praktisch zijn het geen synoniemen maar louter theoretisch denk ik dat je twee keer hetzelfde zegt.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 17:17

Praktisch zijn het geen synoniemen maar louter theoretisch denk ik dat je twee keer hetzelfde zegt.

Misschien is het handig als je even je eigen (theoretische) definities geeft? De 'transferfunctie' is de fouriergetransformeerde van de impulsresponsie in mijn definitie, zoals ik schreef. Dat is toch een essentieel verschil.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2008 - 17:54

Is jouw definitie niet hetzelfde als die van Evilbro, maar dan vertaald naar het frequentiedomein?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 18:05

Is jouw definitie niet hetzelfde als die van Evilbro, maar dan vertaald naar het frequentiedomein?

Dat is het. Ik ken beide dan ook als de overdrachtsfunctie. In welk domein je die functie representeert is mijn inziens dan ook niet relevant (ze leggen immers hetzelfde vast).

Ik zie overigens nog steeds niet waarom je 'nee' beantwoordt op de oorspronkelijke vraag.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 18:49

In mijn boek staat:
De laplace transformatie van het impulsantwoord is:
LaTeX

Grootte H is de laplace getransformeerde van u oftewel grootte H is U (klopt het tot hier?) dus volgt h is u?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2008 - 18:53

Ik zie overigens nog steeds niet waarom je 'nee' beantwoordt op de oorspronkelijke vraag.

Dat heeft Peterpan toch al uitgelegd?

Het impulsantwoord is het uitgangssignaal van een op de ingang aangebracht impulsvormig signaal.
Een ingangssignaal is niet noodzakelijk impulsvormig. De transferfunctie beschrijft de relatie tussen ingang en uitgangssignaal. Het is dus niet het uitgangssignaal, maar het verband tussen in- en uitgangssignaal.

Quitters never win and winners never quit.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:05

Grootte H is de laplace getransformeerde van u oftewel grote H is U (klopt het tot hier?) dus volgt h is u?

Nee, grote H is de laplace getransformeerde van Y/U.

Veranderd door dirkwb, 12 november 2008 - 19:06

Quitters never win and winners never quit.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:15

De functie die de impulsresponsie beschrijft is gelijk aan de overdrachtsfunctie. Het enige dat PeterPan mijn inziens zou kunnen bedoelen, om iets correct te zeggen, is dat 'de functie die de impulsresponsie beschrijft' niet hetzelfde is als 'de impulsresponsie'. Hoe dat ooit relevant is, zou ik niet weten...

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:29

Zeker. In het frequentiedomein is (bij een deltapuls) de overdrachtsfunctie de fouriergetransformeerde van het impulsantwoord.
In het frequentiedomein zijn de overdrachtsfunctie en het impulsantwoord beide functies, maar het impulsantwoord beschrijft daarbij het uitgangssignaal en de overdrachtsfunctie het verband tussen in- en uitgangssignaal.
Je kunt de verschillen onbeduidend vinden, maar de begrippen zijn zeker niet identiek in het tijddomein.

Veranderd door PeterPan, 12 november 2008 - 19:36

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:40

Je kunt de verschillen onbeduidend vinden, maar de begrippen zijn zeker niet identiek.

Het verschil is volgens mij voor elke praktische situatie onbeduidend.

Waarom dirkwb trouwens de zin "Een ingangssignaal is niet noodzakelijk impulsvormig." dikgedrukt maakt is mij onduidelijk. Deze zin heeft totaal geen invloed op het hele verhaal...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures