Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2.589

Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Is impulsantwoord en transferfunctie een synoniem? Stelt het praktisch hetzelfde voor? Groeten.

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Nee. Het impulsantwoord is het uitgangssignaal van een op de ingang aangebracht impulsvormig signaal.

Een ingangssignaal is niet noodzakelijk impulsvormig. De transferfunctie beschrijft de relatie tussen ingang en uitgangssignaal. Het is dus niet het uitgangssignaal, maar het verband tussen in- en uitgangssignaal.

Berichten: 7.068

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Ik ken deze begrippen uit de regeltechniek en kom dan tot een andere conclusie.

De transferfunctie (overdrachtsfunctie) is die functie 'h' zodat geldt:
\(y(t)=\int_{\tau=-\infty}^{+\infty}h(\tau)x(t-\tau)d\tau\)
De impulsrespons (het impulsantwoord) is het uitgangssignaal als er een diracpuls (delta-'functie') op de ingang wordt aangebracht.

Combinatie van deze twee begrippen levert op dat de impulsrespons gelijk is aan de transferfunctie. Het aanbrengen van een puls is dan ook een methode om achter je transferfunctie te komen (al is die methode in de praktijk niet echt toepasbaar omdat er weinig systemen zijn die prettig reageren op een puls).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Ik ken het als volgt:

Noem in het tijdsdomein het ingangssignaal
\(f(t)\)
en het uitgangssignaal
\(g(t)\)
. Dan geldt

in het frequentiedomein: het ingangssignaal
\(F(\omega)\)
en het uitgangssignaal
\(G(\omega)\)
.

De systeemfunctie (overdacht, transfer funtion) is nu gedefinieerd als
\(H(\omega):=\frac{G(\omega)}{H(\omega)}\)
De impulsresponsie wordt als volgt gedefinieerd:

wanneer
\(f(t)=\delta(t)\)
(een impuls), dan is
\(h(t)=g(t)\)
de impulsresponsie. In het frequentiedomein geldt nu
\(F(\omega)=1\)
(Fouriergetransformeerde van een deltafunctie), dus
\(H(\omega):=\frac{G(\omega)}{F(\omega)}=G(\omega)\)
, oftewel
\(h(t)\leftrightarrow H(\omega)\)
: de systeemfunctie is de fouriergetransformeerde van de impulsresponsie.

Verder volgt uit
\(G(\omega)=H(\omega)\cdot F(\omega)\)
dat
\(g(t)=h(t)*f(t)\)
: De responsie op een willekeurig signaal is de convolutie van dat signaal met de impulsresponsie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Ik ken deze begrippen uit de regeltechniek en kom dan tot een andere conclusie.
Lijkt mij niet.
De transferfunctie (overdrachtsfunctie) is die functie 'h' zodat geldt:
\(y(t)=\int_{\tau=-\infty}^{+\infty}h(\tau)x(t-\tau)d\tau\)
[/tex]
Die
\(h\)
beschrijft toch het verband tussen in- en uitgangssignaal?
De impulsrespons (het impulsantwoord) is het uitgangssignaal als er een diracpuls (delta-'functie') op de ingang wordt aangebracht.
Voor het impulsvormige signaal wordt inderdaad doorgaans de diracpuls genomen.

Berichten: 2.589

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Praktisch zijn het geen synoniemen maar louter theoretisch denk ik dat je twee keer hetzelfde zegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Praktisch zijn het geen synoniemen maar louter theoretisch denk ik dat je twee keer hetzelfde zegt.
Misschien is het handig als je even je eigen (theoretische) definities geeft? De 'transferfunctie' is de fouriergetransformeerde van de impulsresponsie in mijn definitie, zoals ik schreef. Dat is toch een essentieel verschil.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Is jouw definitie niet hetzelfde als die van Evilbro, maar dan vertaald naar het frequentiedomein?

Berichten: 7.068

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Is jouw definitie niet hetzelfde als die van Evilbro, maar dan vertaald naar het frequentiedomein?
Dat is het. Ik ken beide dan ook als de overdrachtsfunctie. In welk domein je die functie representeert is mijn inziens dan ook niet relevant (ze leggen immers hetzelfde vast).

Ik zie overigens nog steeds niet waarom je 'nee' beantwoordt op de oorspronkelijke vraag.

Berichten: 2.589

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

In mijn boek staat:

De laplace transformatie van het impulsantwoord is:
\(H(s)=\frac{Y(s)}{U(s)}\)


Grootte H is de laplace getransformeerde van u oftewel grootte H is U (klopt het tot hier?) dus volgt h is u?

Berichten: 4.246

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Ik zie overigens nog steeds niet waarom je 'nee' beantwoordt op de oorspronkelijke vraag.
Dat heeft Peterpan toch al uitgelegd?
PeterPan schreef:Het impulsantwoord is het uitgangssignaal van een op de ingang aangebracht impulsvormig signaal.

Een ingangssignaal is niet noodzakelijk impulsvormig. De transferfunctie beschrijft de relatie tussen ingang en uitgangssignaal. Het is dus niet het uitgangssignaal, maar het verband tussen in- en uitgangssignaal.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.246

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Grootte H is de laplace getransformeerde van u oftewel grote H is U (klopt het tot hier?) dus volgt h is u?
Nee, grote H is de laplace getransformeerde van Y/U.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7.068

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

De functie die de impulsresponsie beschrijft is gelijk aan de overdrachtsfunctie. Het enige dat PeterPan mijn inziens zou kunnen bedoelen, om iets correct te zeggen, is dat 'de functie die de impulsresponsie beschrijft' niet hetzelfde is als 'de impulsresponsie'. Hoe dat ooit relevant is, zou ik niet weten...

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Zeker. In het frequentiedomein is (bij een deltapuls) de overdrachtsfunctie de fouriergetransformeerde van het impulsantwoord.

In het frequentiedomein zijn de overdrachtsfunctie en het impulsantwoord beide functies, maar het impulsantwoord beschrijft daarbij het uitgangssignaal en de overdrachtsfunctie het verband tussen in- en uitgangssignaal.

Je kunt de verschillen onbeduidend vinden, maar de begrippen zijn zeker niet identiek in het tijddomein.

Berichten: 7.068

Re: Systeemtheorie: verschil impulsantwoord transferfunctie?

Je kunt de verschillen onbeduidend vinden, maar de begrippen zijn zeker niet identiek.
Het verschil is volgens mij voor elke praktische situatie onbeduidend.

Waarom dirkwb trouwens de zin "Een ingangssignaal is niet noodzakelijk impulsvormig." dikgedrukt maakt is mij onduidelijk. Deze zin heeft totaal geen invloed op het hele verhaal...

Reageer