Maximale temperatuur?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Maximale temperatuur?

Het is algemeen bekend dat de laagste temperatuur mogelijk 0 Kelvin is. Nou vroeg ik me af, is er ook een maximale temperatuur? Ik vroeg dit (toen ik nog school zat) aan mijn docent en hij zei nee.

Maar de temperatuur van iets loopt toch evenwijdig aan de snelheid van de moleculen/atomen van die stof?

En aangezien de maximale snelheid de lichtsnelheid is, zou je denken dat er dus ook een maximale temperatuur moet zijn?

Weet iemand hier het antwoord op? Zie ik iets over het hoofd, of had mijn docent het gewoon fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Maximale temperatuur?

Er is al eerder hierover iets gevraagd op het forum, dus de zoekfunctie kan je helpen.

Ja er is zeker een maximale snelheid wat deeltjes kunnen bereiken en dat is de lichtsnelheid, maar het kost wel steeds meer energie om een klein beetje sneller te gaan, tot de lichtsnelheid waar het oneindig veel energie zou kosten om het deeltje sneller te krijgen, dus ik denk dat je temperatuur wellicht zou kunnen toenemen en toenemen, ook al lijkt het deeltje niet veel sneller te gaan, door relativiteit. Echter VER voor dat punt zal het deeltje al uit elkaar gespat zijn tenzij je een een ondeelbaar deeltje neemt zoals electronen (elk molecuul of atoom is uiteengevallen door die snelheid, zelfs atoomkernen vallen op een gegeven moment uit elkaar en vormen dan quark-gluon plasma). Dan is er zeker een theoretisch maximum temperatuur. DAt zou je namelijk bereiken als je alle energie in het zichtbare (en dus bereikbare) universum neemt (dat is niet oneindig veel) en dat stopt in dat ene deeltje. Dat is dan de maximale hoeveelheid energie die je toe kan voeren en dus de maximaal haalbare temperatuur.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Maximale temperatuur?

MacHans schreef:Het is algemeen bekend dat de laagste temperatuur mogelijk 0 Kelvin is. Nou vroeg ik me af, is er ook een maximale temperatuur? Ik vroeg dit (toen ik nog school zat) aan mijn docent en hij zei nee.

Maar de temperatuur van iets loopt toch evenwijdig aan de snelheid van de moleculen/atomen van die stof?

En aangezien de maximale snelheid de lichtsnelheid is, zou je denken dat er dus ook een maximale temperatuur moet zijn?

Weet iemand hier het antwoord op? Zie ik iets over het hoofd, of had mijn docent het gewoon fout?
In theorie wel, vraag is of dit ook klopt, er zijn immers deeltjes die sneller bewegen dan het licht, en relatief kan je ook sneller gaan dan het licht. Een voorbeeld: ik vlieg met een snelheid van 200.000 km/s door de ruimte, jij vliegt met dezelfde snelheid in tegengestelde richting, dan is de relatieve snelheid 400.000 km/s (> c). Er is echter inderdaad een maximale temperatuur, wanneer alle energie in het heelal omgezet wordt in warmte, maar ik denk dat er al een absoluut maximum moet zijn wanneer de deeltjes C bereiken, maar temperatuur is dus ook relatief omdat het om relatieve snelheden draait.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 112

Re: Maximale temperatuur?

In theorie wel, vraag is of dit ook klopt, er zijn immers deeltjes die sneller bewegen dan het licht, en relatief kan je ook sneller gaan dan het licht. Een voorbeeld: ik vlieg met een snelheid van 200.000 km/s door de ruimte, jij vliegt met dezelfde snelheid in tegengestelde richting, dan is de relatieve snelheid 400.000 km/s (> c).
Wat zeg jij nu :D Druist dat niet in tegen het hele principe van de relativiteitstheorie.

En de enige deeltjes die sneller zijn als het licht en waar ik van heb gehoord, zijn tachyonen, welke puur theoretisch (en ik denk niet eens theoretisch onderbouwd) zijn en waarschijnlijk bijverschijnsel zijn van een bepaalde theorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Maximale temperatuur?

In theorie wel, vraag is of dit ook klopt, er zijn immers deeltjes die sneller bewegen dan het licht, en relatief kan je ook sneller gaan dan het licht. Een voorbeeld: ik vlieg met een snelheid van 200.000 km/s door de ruimte, jij vliegt met dezelfde snelheid in tegengestelde richting, dan is de relatieve snelheid 400.000 km/s (> c).
Lenin wat je hier zegt is echt aperte onzin! Gebruik de zoekfunctie van het forum en zoek een willekeurig relativiteits theorie topic op.
welke puur theoretisch (en ik denk niet eens theoretisch onderbouwd) zijn en waarschijnlijk bijverschijnsel zijn van een bepaalde theorie.
Volgens mij zijn tachyonen opzich redelijk theoretisch onderbouwd, maar idd nooit experimenteel waargenomen. Hoe dan ook zal dat een erg ingewikkelde temperatuur geven.

Trouwens dat doet me eraan denken dat je je leraar ook nog om de oren kan slaan met het feit dat er negatief oneindige temperaturen zijn, maar doe het wel met respect want die man, kan jou ook om de oren slaan en doet goed werk. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Maximale temperatuur?

Zoals gezegd zijn er al meerdere topics hierover.

hier, hier en hier de meest uitgebreide.

Daarom gaat dit topic op slot.

@Vladimir Lenin: als je zaken wilt bespreken die niet overeenkomen met de huidige theorieën, kun je beter een topic openen in Theorie-ontwikkeling. Wat betreft je foutieve voorbeeld over relatieve snelheid, zie hier. Op deze manier zaai je verwarring in topics die over de huidige natuurkunde gaat.

\\edit: carbon en SQ waren me voor wat betreft de laatste zin.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gesloten