[scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8.614

[scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Topic ter discussie van de vragen van de eerste ronde van de Vlaamse Chemie Olympiade 2009.

Ik upload zo meteen de opgaven.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Dan geef ik opnieuw mijn antwoorden!

DCBCB

BABCA

ACBAC

BBBDA

CCBDA

Kan iemand me uit mijn lijden verlossen en de juiste antwoorden geven? :D

Edit: zo ziet het er misschien een beetje duidelijker uit.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

In welke volgorde zijn je antwoorden gegeven?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Van links naar rechts en van boven naar onder.

Berichten: 58

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Ik heb

DCDBC

BABCA

ABBAC

DBBDA

CCBDB

Er zitten er wel een paar tussen waarvan ik zeker ben dat ze mis zijn;
Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Hier zijn de vragen:
VCO_2009_10001.pdf
(253.75 KiB) 236 keer gedownload
Mijn antwoorden:

C-C-B-C-B-B-A-B-C-A-A-B-A-A-C-D-B-D-D-A-C-C-B-D-B

De eerste vraag heb ik volgens mij overigens fout beantwoord, omdat ik zuivere stof en enkelvoudige stof door elkaar haalde (frustratie alom). Ik denk ook dat mijn antwoord op vraag 12 fout is, omdat ik er niet aan gedacht heb dat een voorwaarde voor geleiding de aanwezigheid van beweegbare ladingen is.

Verder verschillen onze antwoorden bij vragen 13, 16, 18 en 25.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Vraag 16 heb ik zelf fout. 25 was een gok.

Kan je misschien jouw redering geven bij 13, 18 en 25? (ik ben namelijk vrij zeker van B bij 23)

Berichten: 58

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Hoeveel gokken jullie dat je zal moeten hebben om er door te zijn?
Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Kan je misschien jouw redering geven bij 13, 18 en 25? (ik ben namelijk vrij zeker van B bij 23)
Dat het antwoord bij vraag 23 B is, dat had ik ook.

Over vraag 13: Ik vermoedde dat het positieve ion de negatieve zuurstofatomen zou aantrekken, zodat die langs de binnenkant komen te zitten.

Over vraag 18: Gok. Opties A en C vielen weg omdat een hogere concentratie de reactiesnelheid positief beïnvloedt. Ik gokte op magnesiumlint omdat ik wist dat het veel gebruikt wordt bij proefjes. Het is echter goed mogelijk dat ik het fout heb, aangezien magnesiumpoeder fijner verdeeld is, zodat het zuur er beter op kan inwerken.

Over vraag 25: Eliminatie. Lakmoes is een pH-indicator, kalkwater een CO2-indicator en een gloeiende houtspaander (die overigens juist niet zou mogen uitdoven) een zuurstofindicator. Verder heet waterstofgas niet voor niets knalgas.
Hoeveel gokken jullie dat je zal moeten hebben om er door te zijn?
Geen idee.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Mijn antwoorden:

DCDC0

BABCB (op die laatste twijfel ik)

ACBAC

0BBDA

CB(gok) BDB

(redenering: lakmoes meet pH waardes: dus het aantal H+ ionen, Bij mengsel met lucht: ontploffing en waterdamp, alle zuurstofloze mengsel-gassen zullen het laten uitgaan, Co2 is om te zien door kalkwater, niet H2)

dus 2 niet ingevuld, en 2 gokken, en vele vermoedens

iemand een verbetering?

en vraag 18:

poeder is fijner verdeeld dan lint--> meer kans op botsen met andere moleculen--> grotere snelheid

concentratie groter--> idem

Berichten: 58

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Over vraag 18: Gok. Opties A en C vielen weg omdat een hogere concentratie de reactiesnelheid positief beïnvloedt. Ik gokte op magnesiumlint omdat ik wist dat het veel gebruikt wordt bij proefjes. Het is echter goed mogelijk dat ik het fout heb, aangezien magnesiumpoeder fijner verdeeld is, zodat het zuur er beter op kan inwerken.
Het antwoord op vraag 18 is echt wel B. De reactiesnelheid is afhankelijk van de concentratie van beide stoffen én ook onder meer van de verdelingsgraad van de stoffen. Het poeder is meer verdeeld dan het lint dus is de reactiesnelheid bij het poeder hoger.

Op vraag de andere vragen heb ik ook zo geredeneerd.
Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Om te beginnen: waarom D bij vraag 3?

De oxidatietrap van stikstof in N2 is 0, in NO2 +IV.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 58

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Klintersaas schreef:Om te beginnen: waarom D bij vraag 3?

De oxidatietrap van stikstof in N2 is 0, in NO2 +IV.
3 is zeker mis :D

4 en 5 waren gokken. De rest is allemaal beredeneerd.
Afbeelding

Berichten: 33

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Dat het antwoord bij vraag 23 B is, dat had ik ook.
Excuseer. Ik had het natuurlijk over vraag 13.

Volgens mij is het gearceerde ion bij situatie 2 toch wel een positief ion. Bij die situatie zijn de zuurstofatomen (met een negatieve deellading) naar binnen gedraaid.

Vraag 16 en 25 heb jij hoogstwaarschijnlijk juist!

Berichten: 72

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade (2)

Over vraag 25: volgens mij is het antwoord daar A, aangezien lakmoes een pH indicator is en dus H+ ionen kan opsporen die ontstaan wanneer H2 in water wordt geleid.

Reageer