Bouten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Bouten

In de tabellenboeken van bouten staan schroefdraadlengtes aangegeven,als vb. bij een boutlengte van 125 mm geldt een schroefdraadlengte van 2* diameter + 6mm en bij oplopende lengtes blijft de lengte 2*d + verhoging van mm!

Een bijpassende bout heeft meestal een dikte van 0.8d en kan deze schroefdraadhoogte een gelijke axiale kracht opvangen als de steel zelf ?

(De vraag werd door mij gewijzigd!)

Berichten: 4.502

Re: Bouten

Een verdere aanvulling lukte niet,dus hier verder:

Ik berekende bij een bout van 10 mm diam.en een dsn. van 78.5 mm2 de afschuifoppervlakte van de bijpassende moer met dus een hoogte van 0.8 * 10 = 8 mm.

De kerndiameter bij de schroefdraad wordt ook ca. 8 mm met dsn van 50 mm2

Het afschuifopp.wordt dan 8mm*pi* 8 mm = 201 mm2,dit is wel theoretisch omdat er bij de bouten en moeren op de getapte draad afrondingen voorkomen,waardoor het afschuif oppervlak toch wel met een 40% moet worden gereduceerd.

Hieruit zou je concluderen,dat er bij een toegestane trekspanning van de bout er een schuifspanning van ca 0.50 van de aanwezige trekspanning optreedt en zo te zien is er dan niets aan de hand omdat de maten op elkaar zijn ingesteld!

Klopt dit verhaal?

Berichten: 4.502

Re: Bouten

Met nog een schroefdraad-prentje:
Bijlagen
Schroefdraad_bouten.jpg
Schroefdraad_bouten.jpg (207.13 KiB) 1190 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Bouten

Ik kan helaas even kort reageren met wat basiskennis wat is blijven hangen, duik nog even in mijn archief.......
Ik berekende bij een bout van 10 mm diam.en een dsn. van 78.5 mm2 de afschuifoppervlakte van de bijpassende moer met dus een hoogte van 0.8 * 10 = 8 mm.
Moeren hebben een hoogte van 0,8D maar volgens mij een effectieve schroefdraad lengte van 0,6D.

Je rekent bij M10 met een steeldoorsnede (Ast.) volgens mij. Maar bij gerolde bevestigingsschroefdraad is de spanningsdoorsnede oppervlak (As) maatgevend.

As=pi/4 * ( flankmiddelijn + kernmiddelijn / 2 )²
Het afschuifopp.wordt dan 8mm*pi* 8 mm = 201 mm2,dit is wel theoretisch omdat er bij de bouten en moeren op de getapte draad afrondingen voorkomen,waardoor het afschuif oppervlak toch wel met een 40% moet worden gereduceerd.
Begrijp ik je hier dat je zowel de lengte van de bout als moer als afschuifoppervlak hanteert?. Mocht dit zo zijn is dat m.i. niet correct. De moer heeft het kleinste afschuifoppervlak. Je zit bij falen van boutverbindingen altijd dat de moer kapot gaat (draad van de moer wordt losgetrokken)

Berichten: 4.502

Re: Bouten

Je begreep me niet goed;ik spreek over de schroefdraad,welke zich in de moer bevindt en dus een gelijke opp.tegenover zich heeft in de boutdraad.

Niet verdubbelen,dat is niet de bedoeling.

Doordat er niet voor 100% contact tussen de beide schroefdraden is,wordt er een vormfactor op losgelaten en ga ik uit van een afschuifdiameter (dus geen doorsnede!) bij de kerndoorsnede,maal opp bij die diameter.

Bij deze topic liet ik een bijbehorend schema zien.

Reageer