Springen naar inhoud

[natuurkunde] rendement auto 2

• Log in om te kunnen reageren

DeliciousxXx

DeliciousxXx

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 18:26

hey,

Ik moest een schatting van het rendement maken van de motor van een audi A6 quattro 20V 110kW '226'
op basis van de volgende geleverde inspanning van de auto. --> auto rijdt aan 120km/h met gemid. vermogen 25kW, verbuik = 9,4 l/100 km.

Het is ongeveer wel hetzelfde als iemand anders zijn opgave die deze vandaag online heeft gezet, maar ik dacht dat je met rolweerstand en luchtweerstand moest werken en heb helemaal geen idee hoe ik deze 2 moet bereken.

weet al dat totaal verbruik = 14.1 liter en energie bij 1 uur rijden 90MJ (25000*3600)

Er is ook niet aangegeven of het benzine of diesel is.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2008 - 18:45

ik dacht dat je met rolweerstand en luchtweerstand moest werken

waarom?

rendement is (nuttige energie / totale energie) x 100 %, of zonodig (nuttig vermogen / totaal vermogen) x 100 %

en in dat formuletje komt toch geen kracht voor?

systematisch werken:
http://www.wetenscha...showtopic=52043

wat heb je allemaal gegeven
wat wordt gevraagd

zonodig:
wat kun je eventueel wl berekenen als tussenantwoorden uit de gegevens die je wel hebt?
stuit je in dat gepuzzel op een grootheid die je miste om je puzzeltje i eerste instantie gelijk op te lossen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

waanzin

waanzin

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 21:41

aan het verbruik te zien is het duidelijk een bezin auto voor de reste volg de oplosing methode die ik beschreven heb in rendement auto de rolweerstand en vrijving weerstand mag je verwaarlozen aangezien er in de opgave staat dat het een schating moet zijn en er ook staat dat je het rendement van de motor moet berken dus niet van de hele aut ( te minste als we nog steeds over de zelfde opgave hebben jij hebt waarschijnlijk gewoon dezelfde opgave als in de vorig topic rendement auto maar dan met een bezine motor in plaats van diesel motor en hier door licht verschilde getalen voor verbruik en zo voort) waar je op moet letten is dat je rendement dat je zouw moeten uit kommen duidelijk lager zal liggen er gens tussen de 30% en 20% kan zelf minder
hoopelijk heb je er iest aangehad

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2008 - 22:11

aan het verbruik te zien is het duidelijk een bezin auto voor de reste volg de oplosing methode die ik beschreven heb in rendement auto de rolweerstand en vrijving weerstand mag je verwaarlozen aangezien er in de opgave staat dat het een schatting moet zijn

Dat heeft er niks mee te maken. Je hebt het geleverde vermogen juist nodig om die weerstanden te overwinnen. Zoniet, dan volstond het om eenmaal gas te geven en dan in zijn vrij met motor uit en met onverminderde snelheid door te bollen. Dan nog, in deze opgave hoef je die weerstanden niet te kennen. Sterker nog, als je het rendement eenmaal hebt bepaald kun je die weerstandskracht zelfs berekenen. Allemaal uit deze gegevens.

Doe het nou eens allemaal gewoon systematisch en volgens de regeltjes, en dan valt je kwartje vanzelf.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 00:11

Doe het nou eens allemaal gewoon systematisch en volgens de regeltjes, en dan valt je kwartje vanzelf.

Denk aan je hart Jan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2008 - 00:17

Denk aan je hart Jan.

dat is mijn hart gewend :D , want ik roep het ....tig keer per dag. Vooral in de lagere leerjaren, op den duur dringt het wel door.

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 00:26

Je hebt wel gelijk trouwens want van enige leestekens is geen sprake in de reactie waar jij op reageerde. Verder kan ik je doorzettingsvermogen alleen maar waarderen.

waanzin

waanzin

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 20:33

Dat heeft er niks mee te maken. Je hebt het geleverde vermogen juist nodig om die weerstanden te overwinnen. Zoniet, dan volstond het om eenmaal gas te geven en dan in zijn vrij met motor uit en met onverminderde snelheid door te bollen. Dan nog, in deze opgave hoef je die weerstanden niet te kennen. Sterker nog, als je het rendement eenmaal hebt bepaald kun je die weerstandskracht zelfs berekenen. Allemaal uit deze gegevens.

oeps :D, dat is inderdaad nogal fout van mij mijn exuse voor dit foute antwoord en het gebrek aan leestenkens in mijn post :D . je kan als vergeten wat ik in die post scheerf (als je het al kon lezen), mischien toch nog n tip ga eens kijken in deze topic: [natuurkunde] Schatting rendement auto. je kan volgs mij de zelfde oplosings methode volgen als daar gebruikt.
nogmaals mijn exuse voor de rommelige post .

Veranderd door waanzin, 13 november 2008 - 20:45

Ghuiseppe

Ghuiseppe

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2008 - 15:53

Ik was ook een van de pechvogels die die taak mee naar huis kreeg, en na lang zoeken heb ik ze op de volgende manier opgelost:

Allereerst hoef je je van de weerstanden en wrijvingen niets aan te trekken aangezien het vermogen van de wagen gegeven is, en je tenslotte slechts een schatting moet maken.

Ten tweede moet je eerst de reactie-enthalpie van octaan berekenen. Hoe dat moet vind je op een andere topic van dit forum.

Als je dat weet, bereken je het aantal liter dat de auto zal verbruiken in dat uur dat hij rijdt. Die heb je reeds al.

Dan ga je kijken hoeveel mol octaan zich in die 14 liter bevind. Dit doe je door eerst het gewicht van die 14 liter te berekenen via de dichtheid van octaan (0,7g/cm). dit geeft je 14*0,7.

Dan deel je dat gewicht door de molaire massa van octaan (114g/mol) dus (14*0,7)/0,114 zodat je weet hoeveel mol er in die 14 liter zit.

Als je de hoeveelheid mol hebt, ga je kijken hoeveel reactie-enthalpie die oplevert. Je had die reeds berekend van 1 mol, dus nu vermenigvuldig je dat gewoon met het aantal mol dat je gevonden hebt. Het getal dat je dan uitkomt is de totale hoeveelheid energie die je uit 14 liter benzine krijgt door verbranding.

Tenslotte deel je de hoeveelheid energie die je Audi verbruikte om een uur te rijden (die 90 000kJ) door de totale hoeveelheid energie die in de 14 liter zat en je hebt je uitkomst in procent.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes ermee.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 november 2008 - 19:52

dat begint op een fatsoenlijk stappenplan te lijken. Ik snap alleen niet waarom je reactie-enthalpie van octaan erbij haalt. Haal gewoon de stookwaarde van benzine of diesel uit een tabellenboek. Veel simpeler.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures