Ammoniak uit mest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Ammoniak uit mest

Hallo,

ik ben met een proces bezig waar mest gesteriliseerd wordt. Dit wil ik dmv stoominjectie doen. Nu blijkt bij een test dat in de uitkomende damp veel ammoniak zit en dat de concentratie van ammoniak in de mest afneemt.

De warmte in de uitkomende damp breng ik via een spiraal in een vat naar een lagere temperatuur. ik verwacht dat de ammoniak daarna nog in dampfase is.

hoe kan ik de ammoniak hier uitkrijgen? Of moet ik het sterk koelen om te laten condenseren.

groet,

Jan

Berichten: 146

Re: Ammoniak uit mest

Ik ben geen scheikundige. Ammoniak ontvlamt bij 132 graden. Ammoniak is goed oplosbaar in water, tot 25 %, bij hogere temperatuur neemt de oplosbaarheid af. Het kookpunt van ammoniak is -33 gr. Celsius.

Berichten: 311

Re: Ammoniak uit mest

Met koud aangezuurd water absorberen (vb. lichte concentratie HCl). Neem een cilinder, laat het gasvormige ammoniak van beneden naar boven stromen. Plaats bovenaan een tuinslangkop, en sproei het aangezuurde water over het gas. De druppeltjes zo fijn mogelijk, een nevel aan aangezuurd water. Bijna alles van het ammoniak zal opgelost zijn.

Probeer niet te condenseren....of je hebt vloeibare stikstof nodig...
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 9

Re: Ammoniak uit mest

Victor schreef:Met koud aangezuurd water absorberen (vb. lichte concentratie HCl). Neem een cilinder, laat het gasvormige ammoniak van beneden naar boven stromen. Plaats bovenaan een tuinslangkop, en sproei het aangezuurde water over het gas. De druppeltjes zo fijn mogelijk, een nevel aan aangezuurd water. Bijna alles van het ammoniak zal opgelost zijn.

Probeer niet te condenseren....of je hebt vloeibare stikstof nodig...
Dank voor je reactie

En als ik nou 2 Ton per uur stoom heb zie je dan ook een oplossing in het groot? De ammoniak komt uit de stoom die vrijkomt bij drukaflaten in het drukvat

Ofwel bestaat hiervoor een continueproces?

Berichten: 311

Re: Ammoniak uit mest

Hmm..ik neem aan dat je de stoom wil verdergebruiken om iets te verwarmen en dat je ammoniak een ongewenst element is, die je gewoon kwijtwil, maar niet noodzakelijk wil opzuiveren?

Een situatieschets van hoe je het kunt aanpakken (hopelijk begrijp'k je juist):

Misschien zul je moeten investeren in een warmtewisselaar (met energie-besparing tot gevolg)...
Stoom_sterilisatie.GIF
Stoom_sterilisatie.GIF (9.72 KiB) 526 keer bekeken
Een voorstel...

In de ammoniak-oplossing-stroom fosforzuur of salpeterzuur injecteren.

Zo bekom je ammoniumfosfaten (primair en secundair), en ammoniumnitraat.

De "zuiver koud water" vervangen door deze oplossing. Waarom? Omdat ammoniumfosfaten en ammoniumnitraat het basische ammoniak neutraliseren én ze rijken je mest aan met een stikstofbron, fosfaatbron en nitraatbron....net wat de plantjes nodig hebben! Natuurlijk moet je altijd een fractie spuien...om andere onzuiverheden de kans niet te geven zich in het gesloten circuit op te stapelen. Het spui-volume vul je aan door zuiver water.
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 9

Re: Ammoniak uit mest

Victor schreef:Hmm..ik neem aan dat je de stoom wil verdergebruiken om iets te verwarmen en dat je ammoniak een ongewenst element is, die je gewoon kwijtwil, maar niet noodzakelijk wil opzuiveren?

Een situatieschets van hoe je het kunt aanpakken (hopelijk begrijp'k je juist):

Misschien zul je moeten investeren in een warmtewisselaar (met energie-besparing tot gevolg)...

[attachment=2743:Stoom_sterilisatie.GIF]

Een voorstel...

In de ammoniak-oplossing-stroom fosforzuur of salpeterzuur injecteren.

Zo bekom je ammoniumfosfaten (primair en secundair), en ammoniumnitraat.

De "zuiver koud water" vervangen door deze oplossing. Waarom? Omdat ammoniumfosfaten en ammoniumnitraat het basische ammoniak neutraliseren én ze rijken je mest aan met een stikstofbron, fosfaatbron en nitraatbron....net wat de plantjes nodig hebben! Natuurlijk moet je altijd een fractie spuien...om andere onzuiverheden de kans niet te geven zich in het gesloten circuit op te stapelen. Het spui-volume vul je aan door zuiver water.
Het zit iets anders in elkaar: de mest wordt gesteriliseerd middels stoominjectie. Door deze stoominjectie stript de ammoniak uit en komt vrij zodra ik de druk aflaat van het drukvat via het bovenste aflaat ventiel. de stoom breng ik dan in een spiraal die in een buffertank zit in, hierdoor draag ik de warmte af aan het materiaal wat in de navolgende batch in het drukvat komt. na deze spiraal zal de temperatuur van de stoom/damp nog wel rond de honderd graden liggen. De mest gaat een andere weg, nl naar vergisting. Deze vergisting is niet blij met een hoge ammoniak concentratie, dus mooi weg met de ammoniak.

Maar ik blijf zitten met deze damp met hoge ammoniak concentratie. nou kunnen we dit gewoon condenseren maar dan heb ik 2 ton per uur afval vloeistof. Het lijkt me een beter idee om de ammoniak te winnen en verhandelbaar te maken, het is immers een belangrijke grondstof voor b.v. kunstmest. Ik weet nog niet hoeveel het is maar mijn neus zegt dat het zeker niet weinig is. Dus afhankelijk van de hoeveelheid en de waarde van het ammoniak mag er dus best geinvesteerd worden in equipment.

Berichten: 311

Re: Ammoniak uit mest

Als je de druk aflaat van het drukvat via het bovenste aflaat ventiel komt een geconcentreerde ammoniak-damp vrij?

Ammoniak zelf wordt altijd verkocht in oplossing omdat het condensatiepunt -33°C is, en het dus economisch niet haalbaar is het te condenseren of compresseren. Je zou het kunnen opconcentreren door de damp die vrijkomt via het bovenste aflaat ventiel, te laten borrelen in aangezuurd water. Je werkt wel met batchen, maar in een continu proces kan het volgende misschien interessant zijn:
ammoniak_absorptie.GIF
ammoniak_absorptie.GIF (24.07 KiB) 524 keer bekeken
Wat'k nog niet goed snap...

Eerst heb je geconcentreerd ammoniak-gas die vrijkomt? Daarna stoom?

Je hebt 2 ton stoom? En slechts een klein beetje ammoniak die reeds in het begin voor een heel groot deel vrijkomt?

Wil je de 2 ton stoom ook zuiveren of enkel wat er in het begin aan geconcentreerde damp vrijkomt?
Only an optimist can see the nature of suffering

Reageer