Jezus - Caesar

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 13

Jezus - Caesar

Was Jezus mss een "verpersoonlijking" van Caesar???

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Jezus - Caesar

Ja of van de buurman van de neef van de 23e senator? Bronnen? Argumenten?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 299

Re: Jezus - Caesar

Je vindt alles erover op:

http://www.carotta.de/
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Re: Jezus - Caesar

Ja of van de buurman van de neef van de 23e senator? Bronnen? Argumenten?
Op vraag van Mister Bean, hier enkele argumenten:

(ff kopieren en plakken)

"Beiden, Caesar zowel als Jezus, beginnen hun carrière in het noorden: Caesar in Gallië, Jezus in Galilea;

Beiden moeten een betekenisvolle rivier oversteken: de Rubicon en de Jordaan. Beiden komen daar een begunstiger/rivaal tegen: Pompeius en Johannes. En hun eerste aanhangers: Antonius en Curio respectievelijk Petrus en Andreas.

Beiden zijn voortdurend onderweg en komen tenslotte in de hoofdstad waar zij eerst triomferen en dan hun lijden ondergaan: in Rome en in Jeruzalem.

Beiden onderhouden goede betrekkingen met vrouwen, een bijzondere relatie heeft Caesar met Cleopatra en Jezus met Maria Magdalena.

Beiden hebben nachtelijke ontmoetingen, Caesar met Nicomedes, Jezus met Nicodemus.

Beiden zijn grote redenaars en van de hoogste adel, afstammeling van Aeneas en zoon van David. Toch zijn beiden selfmademen. Beiden moeten keihard vechten, en beiden triomferen: te paard en op een ezel.

Beiden nemen het op voor het gewone volk – en botsen met de aanzienlijksten: Caesar met de senaat, Jezus met het sanhedrin.

Beiden beschikken over een strijdbare natuur, maar ook over een bewonderenswaardige mildheid: de clementia Caesaris en het Hebt-uw-vijanden-lief.

Beiden kennen een verrader: Brutus en Judas. En een moordenaar die aanvankelijk de dans ontspringt: de andere Brutus en Barabbas. En iemand die zijn handen in onschuld wast: Lepidus en Pilatus.

Beiden worden beschuldigd koning te willen zijn: koning van de Romeinen en koning der joden. Beiden hullen zich in rode koningsdracht en dragen een kroon op het hoofd: een lauwerkroon en een doornenkroon.

Beiden worden vermoord: Caesar met dolken doorstoken, Jezus gekruisigd met een steekwond in zijn zijde.

Beiden zijn op dezelfde datum omgebracht: Caesar op de iden van maart, Jezus op de vijftiende nisan

Beiden worden na hun dood vergoddelijkt: als Divus Julius en als Jezus Christus.

Beiden laten hun eigen priester na: Antonius en Petrus. Beiden hebben een postume erfgenaam: bij testament wordt de jonge Octavianus geadopteerd; aan het kruis wordt de apostel Johannnes aangenomen ("Vrouw, zie, uw zoon").

Een ding wijkt opvallend af: Caesar was een veldheer en Jezus een wonderdoener.

Niettemin schilderde Antonius in zijn lijkrede voor de dode Caesar elk van diens successen als een wonderbaarlijke prestatie af. Onder de wonderen van Caesar ontbreekt noch het trotseren van een stormige zee, noch de wederopwekking van een dode. Want het volk beschouwde het als een wonder dat Caesar de eer van Marius na vele jaren onder de dictatuur van Sulla "uit de Hades naar de stad had teruggehaald".

Omgekeerd behelsden de wonderdaden van Jezus onder meer het verdrijven van demonen, hetgeen immers de absolute theologische vorm van de oorlog is.

Het beeld dat wij voor ogen hebben is dat Caesar meedogenloos oorlogen en burgeroorlogen voerde, terwijl Jezus de liefde predikte en het Rijk Gods bracht, dat zoals bekend uit vrede, vreugde en lekkernijen moet bestaan. Ofschoon wij deze passage uit de Statenbijbel allemaal kennen:

"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik ben gekomen, om de mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn."

En hij gaat verder met grote lof voor hen die zijn mensen water en onderdak geven. Onmiskenbaar de situatie van een burgeroorlog. Zo wordt het Rijk Gods door Jezus uitdrukkelijk bewerkstelligd door zo'n burgeroorlog, die zo niet gewild dan toch wel door hem werd uitgevochten – exact datgene wat Caesar heeft gedaan.

Omgekeerd wordt ook de Clementia Caesaris graag verdrongen, hoewel zij voor Caesar het karakter van een politiek programma had:

"Dit moet de nieuwe zegerijke strategie worden: laten wij ons wapenen met barmhartig- en edelmoedigheid."

Dit programma van Hebt-uw-vijanden-lief voerde hij zo consequent door dat hij eraan ten gronde ging – zoals Jezus.

Ook in de beperking is hun clementia gelijk: Caesar vergaf al zijn vijanden – behalve de onverbeterlijken die met zijn clementia de spot dreven. Jezus vergaf alle zonden – behalve die tegen de Heilige Geest.

In grote trekken klopt het beeld. Laten wij nu eens wat preciezer kijken naar de personen uit de omgeving van Caesar en uit die van Jezus om te zien of er meer parallellen zijn."

IK WIL DUS WEL EROP WIJZEN DAT DIT GAAT OM VRAAG!!! NIET IETS DAT IK ZEKER WEET!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Jezus - Caesar

Bedankt voor de uitleg, maar zou dit de volgende keer bij de vraag kunnen. En sorry voor mijn overdreven reactie.

De overeenkomsten zijn inderedaad opvallend. Maar Jezus werdt gekruizigd door de romeinen. En dat terwijl Julius een romein is. Nu kun je natuurlijk zeggen dat Ceaser dit ook was toen hij door Brutus werd vermoord.

Toch moet ik zeggen dat ik de vergelijking niet erg groot vind. Jezus was inderdaad net als Julius een redenaar. Maar hij sprak niet over politiek, maar over overgave (aan de heer), terwijl Julius dit wel deed.

Aan de andere kant vind ik het ook weer wel op elkaar lijken (gespleten persoonlijkheid :shock: ) En misschien is Jezus inderdaad een afspiegeling van Ceasar in een protectoraat waar zij niet weten hoe hij er werkelijk uitziet.

Moeilijk te zeggen denk ik, aangezien de overeenkomsten natuurlijk groot zijn. Maar ja, vele leiders moeten rivier oversteken, hebben volgeligen, opvolgers, en worden vermoord.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 656

Re: Jezus - Caesar

Ik kom nog met een mooie ractie. Hoewel ik eigelijk stiekem niet vind dat dit op een wetenschaps forum thuis hoort.

Ik kan er ook wel een aantal verzinnen:

ALLE filosofiën van Socrates zijn verzonnen door Plato.

En als onderbouwing kan ik verwijzen naar dat het bewezen is van sommige dingen dat Plato ze in de mond van Socrates gelegd heeft.

Tevens is het volgens mij zo dat Socrates zelf weinig heeft opgeschreven en dat het Plato is...

Het is zo makkelijk...

Wat denk je van Jezus is Horus?

Bestaat geloof ik ook wel zoiets over.

Het is niet zo moeilijk om overeenkomsten tussen personen te vinden.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 656

Re: Jezus - Caesar

Was Jezus mss een "verpersoonlijking" van Caesar???
Om kort te zeggen, er is niet voldoende bewijs voor. Of iig onvoldoende bewijs dat ik het serieus kan nemen. Mijn docent oudheid (en trouwens geen enkele docent van mij) heb ik er ook nooit over gehoord, en de man kennende zal hij als het serieus te nemen is zeker over gehoord hebben.

Ook hoor ik er nooit histotici over. Behalve een paar reacties waaruit blijkt dat ze het ook niet zo serieus nemen.

En mijn eigen conclusie: Ik heb nooit bewijs gezien dat Jezus Julius is. Een klein rijtje overeenkomsten vinden reken ik daar toch niet echt bij. Naar mijn mening is dat van iedereen uiteindelijk wel te vinden. Daarnaast bestaan er wel meer.

En dat deze "theorie" rond gaat komt denk ik ook omdat dit soort dingen "hot" zijn. Als het nou niet Jezus maar koning Arthur was dan zou ik denk ik er een stuk minder van horen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 299

Re: Jezus - Caesar

Er is een Duitse Italiaan, Carotta, die er een hele website aan wijdt en er enkele boeken heeft over gepleegd.

Hier is nogmaals de site : http://www.carotta.de/

naam : Divus Julius

Mijn persoonlijke mening is dat von Däniken en Charroux met betere argumenten hun betwiste en betwistbare theorieën staven.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Re: Jezus - Caesar

Maar Jezus werdt gekruizigd door de romeinen. En dat terwijl Julius een romein is.
Die kerel zegt dus dat dat het kruisigen een foutje is in de vertaling.

Jezus werd volgens hem verbrand. Het kruis zou namelijk ook door 'palen' of 'latten' vertaald kunnen worden. Julius werd ook verbrand. Er was een Julius verering gaande. Jezus werd ook vereerd. JC=JC. Caesars lichaam ging naar het Capitool, wat schedelplaats betekent en Golgotha betekent ook schedelplaats. Columbus ontdekte Amerika. De rijken worden steeds rijker en de armen steeds armer.

edit mod(Lala): de laatste zin van je reactie heb ik verwijderd, hij was offtopic en onfatsoenlijk. Je kunt je best wat minder plastisch uitdrukken als je wilt zeggen dat de maatschappij zichzelf voorliegt, als je dat tenminste bedoelde.

Re: Jezus - Caesar

Dat is volgens mij toeval (dat van die JC).

Ik denk dat Jezus en Caesar wel beiden hebben bestaan, maar zijn niet dezelfde personen omdat ze een verschillende dood hebben (werd caesar niet door zoveel messteken vermoord?) en nog andere redenen...

Re: Jezus - Caesar

Als je de Bello Gallico leest dan zie je pas echt dat Casear dezelfde is als Jezus. :shock:

Re: Jezus - Caesar

Sorry, maar enkel verwijzen naar de verschillende dood van Jezus en Caesar is wel degelijk te sterk benadrukt.

De omverwerping van het gezag van Caesar om het feit dat hij de grote leider, koning (keizer) wou zijn

Jezus werd door velen de koning genoemd, en dat konden de Romeinen niet luchten...

Mss nog een klein detail:

het goddelijk karakter van beiden...

Berichten: 375

Re: Jezus - Caesar

Anonymous schreef:De omverwerping van het gezag van Caesar om het feit dat hij de grote leider, koning (keizer) wou zijn

Jezus werd door velen de koning genoemd, en dat konden de Romeinen niet luchten...
je geeft zelf een sterk argument, Caesar had effectief politieke en militaire macht, Jezus niet

en was Jezus ook niet die man die zei " gij zult niet doden"

iedereen die deze idiote vergelijking volhoud moet mischien De bello gallico" eens lezen, en als je dan nog gelijkenissen ziet dan weet ik het helemaal niet meer

Berichten: 656

Re: Jezus - Caesar

Idd Wannes. Dat boek is zeker een aanrader.

En ondanks het toch al weer een paar duizend jaar oud is, leest dit stukje propagana van Caesar toch lekker weg.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Re: Jezus - Caesar

Dat Jezus Caesar is, is een idee van die Carotta die daar een hoop boeken mee verkoopt. In Nederland is deze leer verkondigd door prof. Cliteur, een jurist die zich daar helaas belachelijk mee heeft gemaakt, want het is niet meer dan een idee, qaar geen bewijs voor is, anders dan wat schijnovereenkomsten (initialen, Jordaan=Rubicon, dat soort werk).

Meer: http://www.skepsis.nl/carotta.html

En De Bello Gallico leest idd onverwacht lekker weg.

Gesloten