Vertakte vetzuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vertakte vetzuren

Hallo,

Ik kwam in een wetenschappelijk artikel tegen dat een kou-schok bij listeria onder andere zorgt dat het type vertakken aan het methyl eind van vetzuren in de lipide laag van vetzuren veranderd.

Ik begrijp echter niet wat er wordt bedoeld met: vertakte vetzuren, en vraag me dan ook af waar ik aan kan denken bij het veranderen van type vertakking.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Berichten: 12.262

Re: Vertakte vetzuren

Ik neem aan dat men bedoelt dat de 'staart' van het vetzuur geen rechte alkaanketen is zoals normaal, maar zijketens (normaliter methylgroepen) bevat.
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Vertakte vetzuren

Ik ben hier nog niet helemaal in thuis, maar als je ook wat meer over vetzuren zoekt, lees dan even deze pagina even door.

Hier gaat ze wat dieper in op de vetzuren.

Er staat ook in het kort in
Vertakte vetzuren en vetzuren met een oneven aantal C-atomen komen in natuurlijke vetten zelden voor, het meest nog isovaleriaanzuur.
Daarnaast denk ik dat de term 'vertakt' ook gewoon slaat op het feit dat er vertakkingen op hangen.

Kijk bijvoorbeeld naar Butaan:
\( CH_3 - CH_2 - CH_2 - CH_3\)
Brutoformule is dus
\(C_4H_{10}\)
Kijk ook even naar 2-methylpropaan :
\( CH_3 - CH - CH_3 \)
, onder die middelste groep hangt nog een
\(CH_3\)
groep (de methylgroep.)

Brutoformule:
\(C_4H_{10}\)
.

Maar dat 2-methylpropaan is een vertakte molecule. Dit heeft gevolgen voor de kook en smeltpunten, flexibiliteit, oplosbaarheid etc, etc ...

excuses voor de onduidelijkheid van het 2-methylpropaan molecule, maar ik moet eens opzoeken hoe ik hier vertakte structuren kan weergeven.

Hopelijk ben je wat met dit antwoord.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 5

Re: Vertakte vetzuren

het is me nu wel al duidelijker wat die vertakking is, maar in de genoemde bron hebben ze het er dus over dat het type vertakking veranderd. zou er dan een andere groep aan kunnen komen, of is het de manier van binden (dubbel / enkelgebonden)?

Berichten: 8.614

Re: Vertakte vetzuren

excuses voor de onduidelijkheid van het 2-methylpropaan molecule, maar ik moet eens opzoeken hoe ik hier vertakte structuren kan weergeven.
Bedoel je zoiets:
\(\begin{array}{cccccccccc}& & H & & H & & H & & \\& & | & & | & & | & & \\H & - & C & - & C & - & C & - & H \\& & | & & | & & | & & \\& & H & & H-C-H & & H & & \\& & & & | & & & & \\& & & & H & & & & \end{array} \)
of zoiets:
\(\begin{array}{ccccc}CH_3 & - & CH & - & CH_3 \\& & | & & \\& & CH_3 & & \end{array} \)
Verder heb ik een voorkeur voor rechte letters wanneer ik LaTeX gebruik voor chemische doeleinden, maar dat is een kwestie van smaak:
\(\begin{array}{ccccc}\mbox{CH}_3 & - & \mbox{CH} & - & \mbox{CH}_3 \\& & | & & \\& & \mbox{CH}_3 & & \end{array} \)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer