Wiskundige notatie?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Wiskundige notatie?

Hey allemaal,

3 Log(9) betekend "3 tot de hoeveelste is 9", en is 2, omdat 3 tot de tweede 9 is. Nou is mijn vraag,

Is er een manier om wiskundig te noteren: "3 tot de hoeveelste is GROTER DAN 9?" En dan bedoel ik het kleinste GEHELE getal, het antwoord hierop moet dus 3 zijn, want 3 tot de derde is 27, en is groter dan 9.

En dus geen 2,0000000001 ofzo want het moet een geheel getal zijn.

Is het mogelijk om dit te noteren????

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wiskundige notatie?

\(^3\log{x}, x \in \nn, x > 9\)? Ik ben hier nooit heel erg goed in geweest moet ik eerlijk bekennen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Wiskundige notatie?

\(\lceil^3\log 9\rceil\)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wiskundige notatie?

Deze notatie ken ik niet? Hoe werkt dit?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundige notatie?

[quote='PeterPan' post='464854' date='14 November 2008, 12:03']
\(\lceil^3\log 9\rceil\)
is afronding naar boven,
\(\lfloor x \rfloor = [x]\)
is afronding naar beneden (ook wel de "entier" functie genaamd).

Zie ook

Merk op dat
\(\lceil x \rceil = \lfloor x \rfloor = x \ \forall x \in \zz\)
(vandaar mijn variant op PeterPan's antwoord).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wiskundige notatie?

Duidelijk. Dankjewel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Wiskundige notatie?

Daar komt 2 uit, wat TS bedoelt komt volgens mij neer op
\(\lim_{h\downarrow 0}\lceil^3\log(9+h)\rceil\)
Ik denk niet dat dat zijn bedoeling is.

Maar goed, in dat geval is
\(\lim_{h\downarrow 0}\lceil^3\log(9+h)\rceil = [^3\log 9] + 1\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundige notatie?

Ik denk niet dat dat zijn bedoeling is.
Hoe interpreteer je dit dan:
MacHans schreef:Nou is mijn vraag,

Is er een manier om wiskundig te noteren: "3 tot de hoeveelste is GROTER DAN 9?" En dan bedoel ik het kleinste GEHELE getal, het antwoord hierop moet dus 3 zijn, want 3 tot de derde is 27, en is groter dan 9.
Hij bedoelt toch het kleinste gehele getal GROTER (dus niet :D ) dan
\({}^3\log(x)\)
?
Maar goed, in dat geval is
\(\lim_{h\downarrow 0}\lceil^3\log(9+h)\rceil = [^3\log 9] + 1\)
.
Oh ja, da's makkelijker.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Wiskundige notatie?

Oke, ik heb namelijk een formule nodig die van getal x bepaald uit hoeveel cijfers het bestaat, als ik het dus goed heb begrepen moet ik dan:
\( [^1^0\log x] + 1 \)
gebruiken.

Bijv.:
\( [^1^0\log 15] + 1 \)
, daar komt dan 2 uit, want 10 tot de 1.5de is 15, 1.5 afgerond naar beneden is 1, +1 is 2, en dat klopt want 15 bestaat uit 2 cijfers.

Of is er iets wat ik nu over het hoofd heb gezien?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundige notatie?

want 10 tot de 1.5de is 15
\(10^{1.5}\approx 31.6\)
Je bedoelt 10 maal 1.5 is 15.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wiskundige notatie?

Je kan toch ook het logaritme naar boven afronden, dan kom je ook goed uit toch? Waarom rond je het af naar beneden en dan plus 1, gewoon ceiling van de log.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Wiskundige notatie?

Hoe rond ik een dan logaritme naar boven af? Op deze manier?
\(\lceil logaritme \rceil\)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundige notatie?

Je kan toch ook het logaritme naar boven afronden, dan kom je ook goed uit toch? Waarom rond je het af naar beneden en dan plus 1, gewoon ceiling van de log.
\({}^{10}\log(10)=1\)
[/quote]

Ja,
\(\lceil x \rceil\)
is x afgerond naar boven, oftewel
\(\lceil x \rceil\)
= de kleinste
\(n\in\zz\)
waarvoor geldt
\(n\geq x\)
.

Let op dat gehele getallen al afgerond zijn, dus (zie ook boven)
\(\lceil x \rceil = x \ \forall x \in \zz\)
(en niet x+1, mocht je dat misschien verwachten)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wiskundige notatie?

Ja, natuurlijk. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundige notatie?

MacHans schreef:Oke, ik heb namelijk een formule nodig die van getal x bepaald uit hoeveel cijfers het bestaat, als ik het dus goed heb begrepen moet ik dan:
\( [^1^0\log x] + 1 \)
gebruiken.
Klopt.

(kleine offtopic opmerking over je Latexgebruik: je deed ^1^0 om 10 in de exponent voor die log te krijgen, dat moet ^{10} zijn, met { } geef je aan dat iets bij elkaar hoort, zie ook)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer