Springen naar inhoud

[scheikunde] tautomerie bij fructose

• Log in om te kunnen reageren

sjaak trekhaak

sjaak trekhaak

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 16:17

Hallo,
Ik doe een onderzoek naar monosacchariden, waarbij ik nu heb gelezen over reducerende suikers. inmiddels ben ik er achter dat suikers een reducerende functie hebben als er in de open vorm een aldehydebinding aanwezig is, zoals bij glucose. ook heb ik gelezen dat fructose ondanks dat het een ketonbinding heeft en geen aldehydebinding ook reducerend kan werken, als gevolg van tautomerisatie. kan iemand me alleen uitleggen wat het inhoud: welke atomen verplaatsen, en waarheen?? alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2008 - 17:25

Dag Sjaak Trekhaak, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 18:59

Is het dit wat je zoekt ?

Geplaatste afbeelding

uit deze bron: Klik .

Indien je niet zo vaardig bent in het lezen van deze engelse tekst, wil ik hem wel even samenvatten in het nederlands voor de punten die voor jou van belang zijn, maar als engels geen probleem is zou het mij wat werk sparen door het jou in het engels te geven :D

Hopelijk ben je er wat mee.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

sjaak trekhaak

sjaak trekhaak

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 11:09

Is het dit wat je zoekt ?

Geplaatste afbeelding

uit deze bron: Klik .

Indien je niet zo vaardig bent in het lezen van deze engelse tekst, wil ik hem wel even samenvatten in het nederlands voor de punten die voor jou van belang zijn, maar als engels geen probleem is zou het mij wat werk sparen door het jou in het engels te geven :D

Hopelijk ben je er wat mee.

Dank je, dit brengt me al weer een stapje verder. Maar volgens de structuurformule is er dan nog steeds geen aldehydefunctie aanwezig die nodig is om te reduceren. Ik bedacht zelf dat als er nog een H van C6 naar C2 zou gaan dat probleem opgelost is. is dit uberhaupt mogelijk? Of krijgt fructose op een andere manier die aldehysebinding?

@moderator: Ik had gezien dat ik het vakgebied was vergeten te vermelden, alleen ik zag zo snel niet hoe het te corrigeren. Bedankt hiervoor. Gr

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2008 - 11:13

Nou, met het nog eens na te kijken in mijn boek hier zie ik het volgende staan:

Glucose is een aldehyde, fructose is een keton.

Ik zou eerlijk gezegd niet zo vanbutien weten hoe het zit met aldehydes binnen fructose, maar met zo eens te kijken naar die structuren die ik je gaf, zie ik er inderdaad ook geen zitten.

Veranderd door ToonB, 17 november 2008 - 11:13

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

sjaak trekhaak

sjaak trekhaak

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 11:33

Oke dat is jammer. Weet je toevallig waarom fructose ondanks de (mogelijk) ontbrekende aldehydefunctie, toch reducerende eigenschappen heeft? Dat is waar ik uiteindelijk naartoe wil werken namelijk.
Gr.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures