Springen naar inhoud

[biologie] bacterien

• Log in om te kunnen reageren

denzi

denzi

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 18:40

geachte

ik heb al een gelijkaardige bericht geplaats maar nu wil ik echt specifiek help
ik wil weten hoe we het bacterien gehalte in water kunnen bepalen maar ik zou graag een echte werkwijze krijgen en iets niet te moeilijk het is voor mijn eindwerk

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 18:57

Bacterien kan je kweken, of je zou een standaard formaat klein druppeltje kunnen kiezen of en onder de microscoop tellen hoeveel het er zijn, ik dacht dat je bacterien ook kon kleuren, maar dat hangt van het soort af. Wat willen jullie precies gaan doen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

denzi

denzi

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 19:04

ik wil gewoon de bacterien in water tellen maar van verschillende soorten water bv zeewater kraanwater enz en dan vergelijken waar er de meeste bacterien zitten

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 19:06

Kweken op een voedingsbodem is een leuk idee en wellicht kan je ook nog verschillende soorten onderscheiden.

denzi

denzi

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 19:07

voedingsbodem?

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 19:14

Kijk voor meer informatie ook eens op internet. Ik heb een link naar wikipedia voor je bijgevoegd:

"Voedingsbodem" op Wikipedia(nl)

en ook is er nog iets te lezen op een eerdere post van iemand anders:

Voedingsbodem voor bacterien

Succes!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 19:16

Je moet het zo zien, bacterien zijn net mensen, als ze het fijn hebben en gezellig hebben gaan ze kindjes maken. Dus om die activiteiten te laten ontplooien heb je een soort bacterie oesters (of aardbeien, chocola en champagne) om ze een beetje in de stemming te krijgen. Geef ze een bacterie big-mac, ze smikkelen hun buikje vol en gaan delen. Wat je dan bijvoorbeeld doet, is dat je een petrischaaltje tegen een oppervlakte aanduwt om het aantal bacterien te testen, er komen wat bacterien op, en elke bacterie groeit uit tot een gigantische colonie van grootse proporties met miljarden vriendjes. DAt kan je met het blote oog zien als een vlekje.

De bacterie bigmac heet geloof ik Agar, vul op google: "agar bacteria" in en je vind genoeg informatie.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

denzi

denzi

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 19:31

ja maar ik wil dat echt van water bepalen maar is er geen website met zo een echte werkwijze met stappen en zo

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 19:54

Denzi, er zijn nu mensen geweest die je links hebben gegeven en je verteld wat je zou kunnen doen. Je zou in ieder geval kunnen vertellen wat je interessant vind klinken en wat je eruit zou willen pikken. Wellicht zou je zelf ook na kunnen denken over wat voor stappen je wilt. Niet om te zeiken of te zeggen dat je dat al niet hebt gedaan, alleen alls wat ik steeds hoor van je is dat je een stappenlijstje wilt hebben van mensen. We willen je graag helpen om een tien te halen, maar we zijn geen opzoekmachine noch een huiswerk machine. Snap je dat een beetje? Zou jij voor iemand anders het huiswerk willen maken zonder dat je het gevoel hebt dat diegene er wat voor wil doen?

Geen desrespect naar jou, maar wellicht dat meer mensen je helpen, als je laat zien wat je zelf kan bedenken en waar je het naar toe wilt laten gaan. Bijvoorbeeld, wil je weten welke bacterien erin zitten of moet je ze alleen maar tellen en dan maakt het je niet uit welke bacterie je hebt? DAt kan prima, maar het een is een stuk uitdagender dan het andere, en moet je dus verschillende dingen doen. Verder welke water bronnen wil je vergelijken? Hoeveel wil je er gaan doen? Als je 100 verschillende samples hebt of 2 dan is dat misschien iets waar mensen rekenening mee moeten houden. Mag het wat kosten? Hoeveel tijd heb je? Krijg je hulp van school?

Dit zijn allemaal vragen die jou helpen.

denzi

denzi

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 22:57

beste strangequark

ik heb op die linken geklikt en ja het zijn website dat ik al heb bezoek en ze zijn interesant ik heb ze al gebruikt voor mijn thorie in mijn gip maar nu moet ik een praktische proef uitvoeren en mijn bedoeling was de bacterien in water tellen maar wel van verschillende soorten water oa zeewater, vittel, kraanwater, a.d en rioolwater. dan op het einde van mijn gip een besluit trekken door ze te vergelijken

en mijn thorie is bekans klaar maar nu mijn praktische proef maar ik vind geen werkwijze op het internet van hoe ik al die bacterien gaa kunnen tellen

alvas bedankt

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2008 - 18:58

Je hebt je duidelijk niet verdiept in de materie en hoopt dat wij je precies gaan vertellen wat je moet doen. Vanaf dit punt verder is het heel eenvoudig: als je niet weet welke bacterien je wil kunnen tellen en niet weet wat een voedingsbodem is, heb je je niet verdiept in het werken met bacterien. Google eerst zelf en als je dan specifieke vragen hebt, ben je welkom die te stellen.
Hint: google op "bacterien tellen"..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures