Springen naar inhoud

Suiker laten verdwijnen?

• Log in om te kunnen reageren

markona12

markona12

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:01

ik zou graag uit citroensap de vruchten suikers laten oplossen terwijl ik de rest van het mengsel onaangetast wil houden is dat mogelijk? en hoe moet ik dat dan doen?
Science abuse, don't even think about it!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:16

Wel, verdampen is niet echt een optie, aangezien je dan eerst de suiker zou moeten smelten, en die waarschijnlijk in een sterk visceuze caramel gaat veranderen, waardoor hij opnieuw niet (lees: nagenoeg niet) zal verdampen.

Hoe je nu exact zuivere plantensuikers zo kunnen winnen uit de plant is iets waar ik niet dadelijk op kan antwoorden. Ik zou gokken op een extractie voor grote hoeveelheden.

Het bepalen of er suiker in zit kan waarschijnlijk dmv fotometrie (een spectrofotometer, of met gepolariseerd licht bv).

In dit draadje staat wat uitleg, maar slechts heel eenvoudig. Het lijkt me in grote lijnen te kunnen kloppen. Ik weet niet op welk niveau je informatie zoekt. Als het voor in het middelbaar is voor een proefje of spreekbeurt ofzo, kan je waarschijnlijk wel verder met dit stukje tekst.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

markona12

markona12

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 23:20

kan ik het ook niet gewoon verdampen(de citroensap) en de damp opvangen dan hou ik toch de suikers over in mijn pannetje zeg maar?

en hoe kom ik aan een destilattie opstelling? of is er een huis tuin en keuken opstelling? of ioets wat ik zelf kan makken?

Veranderd door markona12, 14 november 2008 - 23:22

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 23:24

Ja, maar ik neem aan dat daar ook andere substanties gaan bij zitten.
Macromoleculen aanwezig in het plantenmateriaal (zoals het DNA, eiwitten, vetten, suikers, ...).

Dit is gelijk zeggen: Ik haal alle papiertjes uit mijn vuilniszak om mijn etensresten eruit te isoleren.
Maar je vergeet dingen als blikjes in de vuilback, zakjes, en weet ik veel wat...

Je haalt dus slechts 1 van de componenten (of meerdere: alle vloeistoffen bij een redelijke kooktemperatuur) eruit, maar daardoor isoleer je je suikers nog niet
~Sputnik I

markona12

markona12

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 23:26

mijn bedoeling is om citroenzuur te verkrijgen maar dat kan dus niet via destileren?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2008 - 00:16

Lijkt me niet, gezien citroenzuur een vaste stof is en niet zal verdampen.

Wat je wel kunt doen is bijv het citroenzuur eruit precipteren middels een base, bijv calciumhydroxide. Daarbij vormt zich onoplosbaar calciumcitraat dat uitkristalliseert. Middels filtratie kun je dit opvangen, en evt regenerern tot citroenzuur middels een voldoende sterk ander zuur (zwavelzuur oid).

Let wel dat deze methode niet specifiek is voor citroenzuur, maar feitelijk alles zal uitrkristalliseren dat met calciumionen onoplosbare zouten vormt. Of dat erg is voor wat je wilt heb ik geen idee van.
Victory through technology

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2008 - 00:27

Indien je citroenzuur (vrij geconcentreerd) wil hebben, kan je best even naar de plaatselijke apotheker gaan.

Daar kan je (in BelgiŽ toch, ik neem aan ook in Nederland) citroenzuur krijgen. Apothekers hebben dit doorgaans 'in huis' voor het op smaak brengen van zelfgemaakte drankjes, zuigtabletjes, en wat nog ...
Het is niet eens zo duur.

Ik ben er vrij zeker van dat er ergens op het internet ook wel citroenzuur te krijgen is. Het nadeel is dat het dan ofwel in een te grote hoeveelheid gaat zijn, of dat je leveringskosten de kleine hoeveelheden peperduur gaan maken.

Als je hiermee gaat werken duidt ik wel graag even op de R&S zinnen. Niet dat citroenzuur zo gevaarlijk is, maar het kennen van de gevaren en veiligheidsvoorschriften is aangewezen bij het gebruiken van alle stoffen waarmee je niet bekend bent.

R 36/37/38 Irriterend voor de ogen, de ademhalingswegen en de huid

Dus als je met citroenzuur gaat werken, ga je best je handen wassen voor je in je ogen komt met je vingers. De huid is makkelijk te beschermen met wat wegwerp handschoentjes (of gewoon niet met je vingers aankomen :D), en tenzij je het spul gaat snuiven, of in een winderige kamer zit, zal het niet in je ademhalingswegen komen.

Veranderd door ToonB, 15 november 2008 - 00:27

~Sputnik I

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2008 - 00:31

Oh tuurlijk, als het erom te doen is citroenzuur te krijgen voor een of ander ander experiment zou ik het gewoon kopen, kost niets... paar euro per kilo voor foodgrade.
Victory through technology

markona12

markona12

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 10:15

oke dan probeer ik dat wel tnx all

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures