Springen naar inhoud

[biologie] het hart

• Log in om te kunnen reageren

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:14

Het hart van een muis slaat ruim vijfhonderd keer per minuut en in zijn korte leven (een jaar) ongeveer een miljard keer. Een mens heeft een hartfrequentie van zeventig en kan wel tachtig jaar oud worden. Hoeveel hartslagen heeft een mens gemiddeld in zijn leven? Dit was een vraag ui de Nationale Biologiequiz. Het juiste antwoord zou een miljard hartslagen zijn - zo stond in de toelichting - het aantal hartslagen in het leven van alle zoogdieren ligt rond de n miljard. Naarmate dieren grotere worden, neemt de harfrequentie af en de levensduur toe. Een zoogdierverblijf op aarde duurt gemiddeld een miljard slagen - een muis verbruikt ze alleen wat sneller.

Een aantal wetenschappers rekende de vraag even na en kwamen met een levensverwachting voor de mens van tachtig jaar op gemiddeld drie miljard hartslagen en voor de muis op een kwartmiljard. Er is dus ongveer een factor tien verschil in het aantal hartslagen. Geef minimaal drie kanttekeningen bij de toelichting op de vraag uit de nationale Biologiequiz. Maak in ieder geval gebruik van n bron en vermeld deze ook:

Ik kom hier niet uit..vind het een erg lastige vraag!
Kan iemand mij opweg helpen?

Gr. NN
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:21

Ik snap niet wat je nu eigenlijk wilt?
Wat is opgave, wat is vraag? Wat is de bedoeling van dit draadje ?
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:25

Het hart van een muis slaat ruim vijfhonderd keer per minuut en in zijn korte leven (een jaar) ongeveer een miljard keer. Een mens heeft een hartfrequentie van zeventig en kan wel tachtig jaar oud worden. Hoeveel hartslagen heeft een mens gemiddeld in zijn leven? Dit was een vraag ui de Nationale Biologiequiz. Het juiste antwoord zou een miljard hartslagen zijn - zo stond in de toelichting - het aantal hartslagen in het leven van alle zoogdieren ligt rond de n miljard. Naarmate dieren grotere worden, neemt de harfrequentie af en de levensduur toe. Een zoogdierverblijf op aarde duurt gemiddeld een miljard slagen - een muis verbruikt ze alleen wat sneller.

(dit is een inleidend stukje op de vraag. Hierin staat vraag en antwoord)

Een aantal wetenschappers rekende de vraag even na en kwamen met een levensverwachting voor de mens van tachtig jaar op gemiddeld drie miljard hartslagen en voor de muis op een kwartmiljard. Er is dus ongveer een factor tien verschil in het aantal hartslagen. Geef minimaal drie kanttekeningen bij de toelichting op de vraag uit de nationale Biologiequiz. Maak in ieder geval gebruik van n bron en vermeld deze ook:

(het antwoord in het vorige stukje wordt hier enigszins onderuit gehaald, want een mens heeft geen half miljard hpm per leven maar 3 miljard. En met die informatie moet ik dus kanttekeningen zoeken op de toelichting in het inleidende stukje: Het juiste antwoord zou een miljard hartslagen zijn - zo stond in de toelichting - het aantal hartslagen in het leven van alle zoogdieren ligt rond de n miljard. Naarmate dieren grotere worden, neemt de harfrequentie af en de levensduur toe. Een zoogdierverblijf op aarde duurt gemiddeld een miljard slagen - een muis verbruikt ze alleen wat sneller. Hierop dus!)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:32

Ik denk dat ze willen dat je je afvraagt of de mens van naturen 80 jaar wordt. Het feit dat een gemiddeld mens 3 maal zo veel hartslagen overleeft als andere zoogdieren wijst er misschien op dat wij ons leven op weten te rekken.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:37

Je moet dus 3 argumenten zoeken waarom dit team van wetenschappers (die beweren dat het 3miljard is) het bij het foute eind heeft?
Het zou 1miljard moeten zijn?

Nou, als je het strikt theoretisch uitlegt kom ik op:
70 slagen per minuut * 60 minuten per uur * 24 * 365* 80jaren = ~ 2.94miljard. Dat zou die 3miljard zijn.

Ik zou kunnen aannemen dat een mens in rust 70 heeft, maar als ik me niet vergist daalt onze hartslag al vrij goed bij het slapen. Een mens zal gemiddeld 8u per dag (= 1/3) van zijn leven slapend doorbrengen.
We zullen wel actief zijn en sporten en wat dan ook, dat die hartslag boven de 70 trekt, maar wrs niet genoeg om 8u aan verlaagd ritme te compenseren.

Ik kan niet zo dadelijk 2 andere mogelijke fouten vinden. Moest ik er nog vinden, zal ik dit zeker melden.

Verder vind ik de vraagstelling nogal abstract. Wat was de methode van die wetenschappers? Was het enkel dit rekensommetje? Want daar moet je nu niet bepaald een doctoraat voor hebben ...

Ik denk dat ze willen dat je je afvraagt of de mens van naturen 80 jaar wordt. Het feit dat een gemiddeld mens 3 maal zo veel hartslagen overleeft als andere zoogdieren wijst er misschien op dat wij ons leven op weten te rekken.

Dit argument pleit toch net vr de 3 miljard, ipv de 1 miljard hartslagen.
Als ik de vraagstelling nu goed begrijp, moetn er 3 kanttekeningen geleverd waarom het toch 1 miljard moet zijn.

Immers:

Het juiste antwoord zou een miljard hartslagen zijn - zo stond in de toelichting

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 20:46

Neee, op dit stukje

Het juiste antwoord zou een miljard hartslagen zijn - zo stond in de toelichting - het aantal hartslagen in het leven van alle zoogdieren ligt rond de n miljard. Naarmate dieren grotere worden, neemt de harfrequentie af en de levensduur toe. Een zoogdierverblijf op aarde duurt gemiddeld een miljard slagen - een muis verbruikt ze alleen wat sneller.

Moet ik kanttekeningen maken! Dus waarom zou dit niet kloppen!

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 22:27

Hoewel er in de natuur veel wetmatigheden zijn die voor bijvoorbeeld zoogdieren redelijk goed opgaan, betekent dat niet dat dat ook geldt voor hartfrequentie vs leeftijd. Er zijn anderen zoals energieverbruik, lichaamsmassa, hartfrequentie die wel goed met elkaar schalen en die zoals je misschien kunt aanvoelen meer aan elkaar gekoppeld zijn.

Wat betreft de levensduur van een zoogdier. Ik denk dat elk zoogdier zijn leven anders 'indeelt'. Waar de muis misschien meer gericht is op het voortplanten, geeft een mens of olifant de 'voorkeur' om ouder te worden met minder nakomelingen. Dit heeft volgens mij ook te maken met het feit dat het DNA van muizen sneller achteruit gaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures