Springen naar inhoud

[natuurkunde] schuine worp

• Log in om te kunnen reageren

zaheer12a

zaheer12a

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:08

Ik heb onlangs een proefwerk gehad en ik heb een opgave fout gedaan, maar ik ben de uitleg van de leraar vergeten. Ik heb het proefwerk nodig om te leren voor het PTA dus het is nogal belangrijk.

De grafiek:

Geplaatste afbeelding

Opgave:

Een tennisser gooitt voor de service een tennisbal (massa 60 g) vanaf 1,50 m hoogte techt omhoog. De bal bereikt een hoogte van 2,00 m.

In werkelijkheid werkt echter op de bal een (constante) wrijvingskracht van 0,10 N.

B. Bereken de snelheid waarmee de bal in werkelijkheif (vanaf 1,50 m) omhoog werd gegooid.

Een goede tennisbal mag bij een stuit op de grond maximaal 10% van zijn bewegingsenergie verliezen.

C. Ga m.b.v. het diagram na of de bal aan deze eis voldoet.

Mijn Antwoord:

B. niets

C.

De bal bereikt in 0,7 seconden de grond:
LaTeX

Kan iemand het antwoord bij B uitleggen en kijken of mijn antwoord bij C goed is?

Veranderd door zaheer12a, 15 november 2008 - 01:19

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:23

B. Het komt erop neer eens goed neer te schrijven wat er gebeurt. De bal wordt omhoog geworpen op tijdstip t=0 met een beginsnelheid LaTeX . Op tijdstip LaTeX bereikt de bal een hoogte van 2 meter. Op deze hoogte moet gelden dat de snelheid van de bal 0 m/s is. Indien dit niet zo zou zijn, dan zou de bal immers nog hoger vliegen.

Vertrek van de algemene vergelijkingen voor snelheid en positie:
LaTeX
LaTeX

Zoek nu de gekende gegevens op en vul deze in:
LaTeX
LaTeX .