Springen naar inhoud

[natuurkunde] schuine worp

• Log in om te kunnen reageren

zaheer12a

zaheer12a

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:08

Ik heb onlangs een proefwerk gehad en ik heb een opgave fout gedaan, maar ik ben de uitleg van de leraar vergeten. Ik heb het proefwerk nodig om te leren voor het PTA dus het is nogal belangrijk.

De grafiek:

Geplaatste afbeelding

Opgave:

Een tennisser gooitt voor de service een tennisbal (massa 60 g) vanaf 1,50 m hoogte techt omhoog. De bal bereikt een hoogte van 2,00 m.

In werkelijkheid werkt echter op de bal een (constante) wrijvingskracht van 0,10 N.

B. Bereken de snelheid waarmee de bal in werkelijkheif (vanaf 1,50 m) omhoog werd gegooid.

Een goede tennisbal mag bij een stuit op de grond maximaal 10% van zijn bewegingsenergie verliezen.

C. Ga m.b.v. het diagram na of de bal aan deze eis voldoet.

Mijn Antwoord:

B. niets

C.

De bal bereikt in 0,7 seconden de grond:
LaTeX

Kan iemand het antwoord bij B uitleggen en kijken of mijn antwoord bij C goed is?

Veranderd door zaheer12a, 15 november 2008 - 01:19

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:23

B. Het komt erop neer eens goed neer te schrijven wat er gebeurt. De bal wordt omhoog geworpen op tijdstip t=0 met een beginsnelheid LaTeX . Op tijdstip LaTeX bereikt de bal een hoogte van 2 meter. Op deze hoogte moet gelden dat de snelheid van de bal 0 m/s is. Indien dit niet zo zou zijn, dan zou de bal immers nog hoger vliegen.

Vertrek van de algemene vergelijkingen voor snelheid en positie:
LaTeX
LaTeX

Zoek nu de gekende gegevens op en vul deze in:
LaTeX
LaTeX .

Zoals je kan zien is dit een stelsel met 2 vergelijkingen en (voorlopig nog) 3 onbekenden. Er ontbreekt dus nog een gegeven. Bekijk je gegevens nog eens, en je zal merken dat nog de massa opgegeven is en de wrijvingskracht. Dit moet meteen een belletje doen rinkelen... inderdaad, de 2de wet van Newton: LaTeX . Hieruit zal je de versnelling a kunnen bepalen die overigens niet gelijk zal zijn aan de valversnelling omdat er ook sprake is van luchtweerstand.
Bovenstaand stelsel wordt dus een stelsel met 2 vergelijkingen en 2 onbekenden; dit valt dus makkelijk op te lossen. Aan jou de eer...

Veranderd door Burgie, 15 november 2008 - 01:35

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:28

Ik zal je op weg proberen te helpen. Op het moment dat de bal omhoog wordt gegooid werkt op de bal de zwaartekracht + wrijvingskracht. De som van deze krachten kan je uitrekenen.

LaTeX

Vervolgens kan je hieruit de netto versnelling omlaag berekenen met de wet van Newton:

LaTeX

Dan zou ik gebruik maken van:

LaTeX

met h de hoogte die wordt afgelegd om de snelheid v uit te rekenen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:34

Ik zou altijd al beginnen met een vrijlichaamsschema.

Ik heb dit voor de gemakkelijkheid even opgesteld. (ik gebruik Fz voor zwaartekracht en Fw voor wrijfvingskracht)

Geplaatste afbeelding

We gebruiken dan de formule

LaTeX

Als je nu de versnelling kent, en je kend de eindhoogte, kan je dan zelf een functie zoeken waarmee je de beginsnelheid v0 te weten kan komen ?

edit: Thonan was me voor.

Veranderd door ToonB, 15 november 2008 - 01:38

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:46

C. De bal bereikt in 0,7 seconden de grond:
LaTeX

Kan iemand het antwoord bij B uitleggen en kijken of mijn antwoord bij C goed is?

Als je mag veronderstellen dat de tenisser NIET tegen de bal slaat, maar deze gewoon opsmijt en laat vallen, dan is je aanpak correct. De versnelling a is echter niet gelijk aan 9.8 omwille van de luchtweerstand (zie mijn post hierboven). Merk trouwens op dat 60g = 0.06kg.

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 01:51

edit: Thonan was me voor.

Jouw figuur maakt het wel wat duidelijker. :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2008 - 08:43

Jouw figuur maakt het wel wat duidelijker. :D

Dat is meestal een eigenschap van figuren. Merk op dat deze figuur geldt voor de stijgende bal, niet voor de vallende bal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2008 - 11:40

Voor de duidelijkheid is het goed dat Jan van de Velde dit even opmerkt, om zeker niet in verwarring te geraken :D

Merk op dat deze figuur geldt voor de stijgende bal, niet voor de vallende bal.

De reden waarom ik enkel deze figuur, en niet beide, gaf is de volgende:
Aangezien je v0 te weten wil komen, is het 'terugvallen' van de bal van geen enkel belang voor deze oefening.

Het enige stukje van belang is het eerste stuk, van waar de bal zijn beginsnelheid ontvangt, tot waar hij terug een snelheid van 0 heeft (op het topje van die grafiek die je gaf).

Veranderd door ToonB, 15 november 2008 - 11:40

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures