Zelfbouw organische (grätzel) zonnecellen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Zelfbouw organische (gr

Beste mensen,

Voor mijn PWS wil ik een organische zonnecel maken (DSC (Dye-sensitized solar cell) of Grätzel zonnecel).

Nu heb ik enkele uren research achter de rug en vond ik dit mooie pdf-je over het zelf maken van de Grätzel zonnecel: http://www.exo.net/~drsteph/activities/Bla...olar%20cell.pdf.

Als ik het goed begrijp hebben ze het over een soort geleidende glaskant waar je met de multimeter zo'n 10-30ohm uitlezen zou. Later in het document hebben ze het over glas met een SnO2 coating ofzo wat zij gebruiken. Je kan het bestellen bij een amerikaans bedrijf (2,5x2,5 cm voor 50ct). Nu vraag ik me af is dat speciaal en kan ik het alleen daar krijgen of is het ook in Nederland verkrijgbaar? Zit dit alleen op bepaald glas voor bepaalde doeleinden of ook op redelijk normaal glas zoals bijvoorbeeld objectglaasjes voor biologie die veel goedkoper zijn?

Daarnaast hebben ze het nog over een bepaalde TiO2 van een bepaald bedrijf, maar TiO2 is toch gewoon TiO2? Of het nou daar vandaan komt of bij de TOA of bij de Verfboer vandaan? Of zou dit fijner/beter/zuiverder moeten zijn ofzo?

Die Jood-oplossing is geen probleem als ik het zo zie, even naar de TOA en je hebt het.

Daarnaast wil ik een schatting kunnen maken hoe groot het rendament is en hoeveel energie het oplevert. Bekend van Grätzel-cellen is dat je een rendament van ongeveer 4-11% moet verwachten waarbij 4-7% bij zelfbouw aannemelijker is dan 7-11%. Wat zou de productie bijvoorbeeld ber cm2 kunnen wezen?

Dat zijn een heleboel vragen in 1 onderwerp. Dus daar zal ik het wel even bij laten.

Reageer