[natuurkunde] opwarmen van plaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] opwarmen van plaat

Hallo,

Zit al even in de knoop met een berekening:

Veronderstel we hebben een plaat: b x l x h = 200 x 200 x 100 mm (mat. Stainless Steel)

Het verwarmingselement wordt geplaatst aan de onderzijde over het gehele oppervlak (200 x 200). (Schematische voorstelling, zie bijlage)

Wat is het vermogen dat dit verwarmingselement zou moeten kunnen leveren op de gehele plaat op te warmen van 20 tot 400 °C?

Kan iemand me eens opweg helpen om dit te berekingen? in de veronderstelling dat de plaat perfect geïsoleerd is.

Ik heb al eens geprobeerdt dit met de wet van Fourier op te lossen.

Q = A . k . (T1 - T2) / x

Maar dan berekening ik eigenlijk de warmteverliezen van het verwarmingselement naar de plaat.

Alle hulp zou meer dan welkom zijn :D

Alvast bedankt!
Bijlagen
Schematische_voorstelling.jpg
Schematische_voorstelling.jpg (21.26 KiB) 360 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: [natuurkunde] opwarmen van plaat

Wat is het vermogen dat dit verwarmingselement zou moeten kunnen leveren op de gehele plaat op te warmen van 20 tot 400 °C?
Bedoel je hier wel vermogen? Wil je niet gewoon weten hoeveel energie je toe moet voeren? Mocht dit laatste het geval zijn: gebruik de dichtheid van staal om de massa uit te rekenen en de soortelijke warmte om vervolgens uit te rekenen hoeveel energie je dan nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] opwarmen van plaat

Toegevoerde warmte = vermogen x tijdsduur.

Opgenomen warmte = soortelijke warmte x massa x temperatuurstijging.

Verwaarloos verliezen wegens het ontbreken van isolatie.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] opwarmen van plaat

Ik zou te weten moeten komen welk verwarmingselement ik zou moeten gebruiken, dus van welk vermogen.

Maar dat moet misschien wel lukken op die manier.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] opwarmen van plaat

Het is me gelukt.

Was dus in een heel verkeerde richting aan het denken.

Bedankt voor de hulp!

Reageer