"noise cancelling headphones"

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 254

"noise cancelling headphones"

Gegroet allen,

ik was een artikel aan het lezen over noise cancelling headphones en daarin spreekt men over 2 systemen om actief geluid te weren. De eerste methode die begrijp ik, dit is de active noise cancelling methode, waar men een speaker gaat gebruiken om een "uit fase- signaal" te generen zodat je niks meer hoort van het storende geluid.

Helaas de 2de begrijp ik niet compleet. De 2de spreekt van "active structural-acoustic control (ASAC).

Hierbij vermeldt men dat de ASAC methode vooral handig is als de storing komt door het vibreren van een flexibele structuur. Men zegt dat de actuators dan vibrerende delen zijn dewelke de trillingen kunnen aaanpassen en aldus de storing wegwerken.

Maar ik begrijp het idee toch niet geheel.

Gaat men bij ASAC dan gewoon de trilling,geluidsgolf (het storende geluid) wegwerken door een trillend membraan in de koptelefoon te laten "tegentrillen" zodat het storende geluid weg is?

Een 2de vraag die ik me stel is de volgende:

Actieve geluidscontrole gebeurt op 2 manieren: destructieve interferentie en "impedance coupling".

Bij de meesten teksten over active noise cancelling verwijst men steeds naar interferentie, maar nooit naar impedance coupling , echter bij 1 tekst dus wel.

Nu vraag ik me af wat deze impedance coupling betekent.

Googlen levert voorlopig weinig op: gaat over elektrische schakelingen etc.. ik vermoed dat dat er weinig mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: "noise cancelling headphones"

Even gokken:

Geluid gaat niet door een gesloten massa. Het fysisch idee dat geluid door een gesloten wand (hier schelpen gehoorkap) gaat is in wezen fout.

Het geluid brengt een wand in trilling, en die wand gaat op zijn beurt de lucht in trilling brengen aan de andere zijde.

ANC (active noise control) neemt men geluid op en geeft dat weer in tegenfase (dus cancelatie) in de gehoorkap.

ASAC (active structural acoustic control) neemt men trillingen op (vb accelerometer) en geeft men tegentrillingen met actuator of shaker (trillingen in tegenfase). Dit gebeurt dan vermoedelijk op de gehoorkapschelp.

Ik ken echter geen hoofdtelefoons met ASAC, maar kan mij voorstellen als men dat voldoende kan miniaturiseren dat dit ook mogelijk moet zijn.

ASAC wordt bijvoorbeeld ook toegepast in vliegtuigen (Saab, andere enz ...),

"impedance coupling" : In zou moeten zien in welke context dit gebruikt wordt (impedantie is een breed toepasbaar begrip)
Eric

Reageer