[fysica] katapult

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[fysica] katapult

heyy,

ik zit met een probleem voor FYSICA,

we hebben een leerkracht die niets wil uitleggen omdat er enkele irritante mensen bij ons in de klas hem het leven zuur maken. Nu moeten wij een taak maken, ik kan er wel een beetje van maar er zijn twee vragen di ik maar niet kan oplossen ;) . Jullie zyn laatste hoop :D

1. Een katapult heeft een k = 100N/m. Men schiet een steen van 2g vertikaal omhoog en deze steen bereikt een hoogte van 80 m.

Hoeveel werd de elastiek uitgerekt?

Hoe groot is de snelheid van de steen op 50 m hoogt?

=> hier moet je toch de formule van de kinetische energie toep? (1/2 x m x v²) maar hier vindk ik v² niet :s

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [fysica] katapult

Hoeveel werd de elastiek uitgerekt?
Veerenergie (½Cu2) wordt omgezet in zwaarte-energie (mgh).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica] katapult

Veerenergie (½Cu2) wordt omgezet in zwaarte-energie (mgh).
Of hier: veerenergie = 1/2*k*x² :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] katapult

Dag bchauvin, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer