Plaats- en achternamen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Plaats- en achternamen

Veel plaatsnamen komen voor als familienaam, vaak met 'van' erbij. Bijvoorbeeld Jan van Sloten. Jettie van Olst.

Van Zanten komt vermoedelijk van Van Xanten.

Zij er ook dorpen of steden die niet in een Nederlandse of Belgische achternaam terugkeren?

Berichten: 329

Re: Plaats- en achternamen

Goeie vraag!

Ik denk dat er nogal wat gemeenten ontbreken. In mijn omgeving bijvoorbeeld:

Van Westmalle

Van Oostmalle

Van Zoersel

Geneanet is wat dat betreft volgens mij een goede referentie...

Berichten: 4.502

Re: Plaats- en achternamen

Riskant,zo'n snel antwoord Prospector!

Uit Geneanet:

POWIS DE WESTMALLE 1863 1863 1 Belleghem België

rebusy POWIS DE WESTMALLE 1742 1770 2 Bruxelles Brabant België

grrtje01 VAN BERCHEM HEER VAN WESTMALLE 1450 1450 1 Nederland

grrtje01 VAN BERCHEM VROUWE VAN WESTMALLE 1450 1450 1 Westmalle Nederland

grrtje01 VAN HAMALE VROUWE VAN WESTMALLE, WARFUSÉ 1556 1556 1 Breda Noordbrabant Nederland

grrtje01 VAN HAMALE VROUWE VAN WESTMALLE, WARFUSÉ 1478 1478 1 Château 's-Heerenelderen België

alexdr PAUWIS DE WESTMALLE 1812 1812 1 België

colgnabzac POWIS DE WESTMALLE

dus!

Berichten: 329

Re: Plaats- en achternamen

Oeps, bedankt oktagon!

Maar ene van Loemp Zoersel heb je nog niet gevonden hé :D

Anderzijds: sommige achternamen verwijzen naar vandaag nog kleine gehuchten zoals Van Hemeldonck (gehucht tussen Beerse, Gierle en Vlimmeren), Van Ostaeyen (gehucht van Zundert), Van Looveren (gehucht van Baarle Hertog)...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Plaats- en achternamen

Ik denk dat er wel dorpen zijn die niet in familienamen voorkomen.

Kijk maar eens op http://www.familienaam.be/

bijvoorbeeld de namen "Van Erembodegem", "Van Zwevegem", of "Van Haaltert" komen blijkbaar niet voor. Uiteraard zijn dit slechts enkele lukrake voorbeelden van mij.

Ps: dezelfde site is er ook voor nederland (extensie door .nl vervangen).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4.502

Re: Plaats- en achternamen

Van Hanegem of mogelijk van oorsprong van Adegem (heette vroeger Ainegem),komt wel voor (Zie "Willem vH.")

De Van Hanegems heetten vroeger ook Van Ainegem,en andere verbasteringen!

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Plaats- en achternamen

Ik zou zeggen de plaatsen die zijn ontstaan na de invoering van de burgerlijke stand.

Berichten: 329

Re: Plaats- en achternamen

Claudius, je hebt gelijk want vanaf dan zijn de achternamen inderdaad pas echt officieel geworden.

Anderzijds bestond vooral in Vlaanderen, Noord-Brabant en het zuiden van Nederland nu, de gewoonte van de (katholieke?) pastoors om doop-, huwelijks- en overlijdensregisters bij te houden. En zo vinden we hier in de streek heel wat (toen nog officieuze maar vandaag officiële) achternamen terug sinds ongeveer de veertiende eeuw en volgende. De namen die ik noemde (Van Looveren, Van Ostaeyen, Van Hemeldonck...) dateren bijvoorbeeld uit die periode...

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Plaats- en achternamen

prospector schreef:Claudius, je hebt gelijk want vanaf dan zijn de achternamen inderdaad pas echt officieel geworden.

Anderzijds bestond vooral in Vlaanderen, Noord-Brabant en het zuiden van Nederland nu, de gewoonte van de (katholieke?) pastoors om doop-, huwelijks- en overlijdensregisters bij te houden. En zo vinden we hier in de streek heel wat (toen nog officieuze maar vandaag officiële) achternamen terug sinds ongeveer de veertiende eeuw en volgende. De namen die ik noemde (Van Looveren, Van Ostaeyen, Van Hemeldonck...) dateren bijvoorbeeld uit die periode...
Inderdaad, (achter)naamgeving bestond natuurlijk al eerder, zeker als je niet Jan met de Pet was.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Plaats- en achternamen

hoe zit het met de dubbele achternamen? Ooit gehoord van Erik Van der zetten van der Meer?

Berichten: 329

Re: Plaats- en achternamen

Interessante vraag. Jouw Erik ken ik niet, maar onze plaatselijke kasteelheer heeft de naam: Van der straeten Waillet. Ook een dubbele achternaam dus. En ik heb eigenlijk nooit stilgestaan bij de herkomst ervan. 'k Ben benieuwd naar je verklaring...

Reageer