[mechanica] cirkelbeweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[mechanica] cirkelbeweging

Hallo,

Kan iemand mij helpen bij volgende vraagstuk:

"Een deeltje beweegt langs een cirkel volgens de wetmatigheid s=t³+2t² ; s wordt langs de cirkel gemeten. Als de totale versnelling van het deeltje na 2s gelijk is aan \(16\sqrt{2}\) ms-2 bereken dan de straal van de cirkel.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] cirkelbeweging

Dag Ananas, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [mechanica] cirkelbeweging

Hallo,

Ik heb zelf al even geprobeerde de versnelling te verkrijgen door de baanvergelijking twee maal af te leiden, en dan t=2 in te vullen maar daar kom ik helaas een andere waarde uit dan opgegeven staat.

Ik heb verder geen enkel idee hoe dit aan te pakken.

Als mij iemand op weg zou kunnen helpen...

Mvg.

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] cirkelbeweging

De totale versnelling bestaat uit twee componenten, welke zijn dat?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 15

Re: [mechanica] cirkelbeweging

Ik heb de oplossing inmiddels gevonden.

Gewoon even vergeten in te zien dat de versnelling beschreven kan worden met een radiale en angulaire component, waarna het antwoord evident is.

Reageer