[wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

Tracht mijn neefje te helpen met kansrekening. Lukte tot nu toe heel behoorlijk. Nu heb ik echter een opgave waar ik niet uitkom:

Een zwarthandelaar koopt 10 kaartjes in.

De vraag naar de kaartjes kan beschouwd worden als een kansvariabele k , die waarden aanneemt tussen 8 en 15 volgens onderstaande kansverdeling:

Vraag k - - 8 ---- 9 ---- 10 ---- 11 --- 12 --- 13 --- 14 --- 15

P(k=k)- - 0,05 - 0,10 - 0,20 - 0,20 - 0,15 - 0,15 - 0,10 - 0,05

Toon aan dat het te verwachten aantal verkochte kaarten voor de handelaar gelijk is aan 9,8

Alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

steppenwolf schreef:Tracht mijn neefje te helpen met kansrekening. Lukte tot nu toe heel behoorlijk. Nu heb ik echter een opgave waar ik niet uitkom:

Een zwarthandelaar koopt 10 kaartjes in.

De vraag naar de kaartjes kan beschouwd worden als een kansvariabele k , die waarden aanneemt tussen 8 en 15 volgens onderstaande kansverdeling:

Vraag k - - 8 ---- 9 ---- 10 ---- 11 --- 12 --- 13 --- 14 --- 15

P(k=k)- - 0,05 - 0,10 - 0,20 - 0,20 - 0,15 - 0,15 - 0,10 - 0,05

Toon aan dat het te verwachten aantal verkochte kaarten voor de handelaar gelijk is aan 9,8

Alvast bedankt voor de hulp
Voor mij is het ook al een tijdje geleden, maar je moet toch de verwachtingswaarde berekenen en niet gewoon de kansen? Heeft je neefje geen soortgelijke oefening in z'n boek staan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

Dag Steppenwolf, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 79

Re: [wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

Heb je het volgende al geprobeerd om de verwachtingswaarde uit te rekenen?
\(E(X)=\sum_i{x_i p(x_i)}\)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

Thonan schreef:Heb je het volgende al geprobeerd om de verwachtingswaarde uit te rekenen?
\(E(X)=\sum_i{x_i p(x_i)}\)
Ik wel en het komt niet uit.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2

Re: [wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

Thonan schreef:Heb je het volgende al geprobeerd om de verwachtingswaarde uit te rekenen?
\(E(X)=\sum_i{x_i p(x_i)}\)
De verwachtingswaarde van de gegeven vraagfunctie kon ik zo uitrekenen, die wordt dan 11,4

Die van de 10 kaarten dacht ik te kunnen uitrekenen door als volgt te redeneren: slechts de vraagkansen voor 8, 9 en 10 kaarten zijn relevant voor de verwachtingswaarde van de zwarthandelaar. Vervolgens stel ik de som van die drie kansen dan op 1 en bereken die drie kansen naar verhouding van de gegeven kansen: 0,05/0,35, 0,1/0,35 en 0,2/0,35

De verwachtingswaarde voor die nieuwe kansfunctie wordt dan 0,05/0,35*8 + 0,1/0,35*9 + 0,2/0,35*10 = 9,43 Maar dat is dus niet gelijk aan de in de vraag gestelde 9,8

Het zal wel aan mij liggen want ik heb maar gewoon communicatiewetenschappen gestudeerd ;-)

Verder heb ik gedacht de kansverdeling te benaderen met een normale verdeling. daar heb ik verder echter geen aandacht aan besteed omdat dat nog niet is behandeld.

In ieder geval bedankt voor de reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] kansrekening, discrete kansvariabele

Bij een vraag :D 10 verkoopt hij 10 kaartjes.

Het verwachte aantal verkochte kaartjes is dus:
\(8 \cdot \pp(k=8) + 9 \cdot \pp(k=9) + 10 \cdot \pp(k \geq 10) = 8 \cdot 0,05 + 9 \cdot 0,10 + 10 \cdot 0,85 = 9,8\)
Die 0,85 zijn de kansen voor een vraag van 10 t/m 15 bij elkaar opgeteld.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer