Loodverontreiniging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Loodverontreiniging

Beste mensen,

Bijna 20 jaar woon ik op een voormalig militair terrein. Op het terrein liggen 2 schietbanen. Hierop is in de periode 1875 tot 1955 flink geschoten. Sinds de zomer van dit jaar heeft defensie hekken geplaatst om de kogelvangers. Reden hiervoor is volksgezondheid. Wat is het probleem van lood in de grond voor de volksgezondheid? Dat lood in je lichaam ongezond is, lijkt me duidelijk, maar hoe zouden de oude kogels in je lichaam kunnen komen?

Groetjes Teun

Berichten: 817

Re: Loodverontreiniging

Ik weet niet in hoeverre dat het lood in je lichaam gaat komen, en zal hier dus ook geen uitspraken over maken, maar ik wil wel een paar dingen ophelderen:
maar hoe zouden de oude kogels in je lichaam kunnen komen?


Maak je geen zorgen. De kogels zullen nooit in je lichaam komen, en je zal niet beginnen piepen op de luchthaven. We hebben het hier enkel (mogelijk) over de lood atomen/ionen waaruit de kogel bestaat.
hekken geplaatst om de kogelvangers. Reden hiervoor is volksgezondheid
Zou hier niet voor een deel een andere reden voor zijn? Lood is immers niet giftig bij aanraking. Het probleem zit em (als het er is) in het drinkbare water, en dat loopt ondergronds langs de hekken.

Het verwijderen van die vangers zou een betere optie zijn.

Dit is gelijk een omheining plaatsen voor een lek in je dak op te vangen ... Dat helpt gewoon niet.
Dat lood in je lichaam ongezond is, lijkt me duidelijk
In grote(re) hoeveelheden is dat correct. Men zou leiden aan een zware-metalen vergiftiging.

Als (let op: Als, ik weet gewoon niet of het ook zo is) blijkt dat er lood in het milieu terecht komt via deze platen, dan zou ik regenwater als hoofd-probleem aanzien.

Doordat lood nogal 'makkelijk' oplost in water (naar metallische normen) zal er een relatief groot gedeelte van de lood ionen (Pb4+/Pb2+) in het regenwater, en dus ook grondwater terechtkomen.

Indien er niet voldoende gezuiverd wordt, zal een mens dit binnen kunnen krijgen.

Evt kunnen moestuinen in de dichte omgeving van deze vangers, alsook bv fruitbomen in de buurt ofzo, een hoger dan normaal gehalte aan lood ionen opnemen, die je dan ook weer binnenkrijg met eten.

Maar aangezien vervuiling van dit soort aard de laatste tijd niet zo licht wordt opgevat (denk aan de cadmium affaire met Umicore bijvoorbeeld), zou het mij verbazen moest de overheid (hoe weinig men ze ook vertrouwd) de buurtbewoners zou vrijstellen aan gevaarlijk hoge dosissen lood.

Ik denk dat de nodige waterzuiveringen dit probleem afdoende aanpakken.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer