Etheen en ozon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Etheen en ozon

Hallo,

ik heb een koelcel waar appels opgeslagen worden. Daarbij komt veel etheen vrij, waardoor de houdbaarheid van de appels verkort wordt. Nu heb ik begrepen, dat je met ozon het etheen kan verbranden tot CO2 en H2O. Nu wil ik heel graag weten, of dit bij 5 graden boven nul goed gaat, en welke tussenproducten verwacht mogen worden.

Wie kan mij helpen?

Dank, Jammerrr

Berichten: 817

Re: Etheen en ozon

Voor zover ik weet komen er geen tussenproducten, en 'desintegreert' het etheen molecule als het ware.

als we echter kijken naar het veiligheidsetikket van etheen, zien we
gasfles verwijderd houden van hitte, vonken of open vlammen; de temperatuur mag in geen geval boven 52°C uitkomen wegens het explosiegevaar; mengsel van aluminiumchloride en etheen warmen snel op en kunnen ontploffen bij 30-60 bar; reacties met chloorgas, ozon of stikstofoxiden zijn explosief
bron: Klik

Verder denk ik dat het eerder een redox gaat zijn, aangezien 1 O van OT 0 naar OT -2 gaat, wanneer de reactie optreedt:

2e- O3 -> O2 + O2-

Het woord oxidatie is beter op zijn plaats dan verbranding denk ik.

daarnaast neem ik aan dat deze reactie exotherm is, aangezien de meeste oxidaties exotherm verlopen. Ik zou dus overwegen of het 'extra' koelwerk, samen met de aankoop van ozon, de kosten niet te hoog de lucht in jaagt.

Dit hangt dan natuurlijk weer af van de hoeveelheid etheen die vrijkomt.

Maar ik zou alleszins oppassen met dit soort toestanden. Uiterst brandbare goedjes in contact brengen met geconcentreerde vormen van zuurstof is steeds gevaarlijk.

Vooral als er ergens met overdruk wordt gewerkt. (bij frigo's wordt er gekoeld dmv expansie van gas. Expansie = uitzetten volume of stijging druk. Je volume in de frigo is constant, dus er zullen drukverschillen komen neem ik aan)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Etheen en ozon

De hoeveelheid etheen die vrijkomt is zo klein dat je je geen zorgen hoeft te maken om explosiegevaar of temperatuurs- of drukeffecten.

Dit nog los van het feit dat de druk binnenin de koelkast geen effect heeft op de werking van de compressor.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Etheen en ozon

Ik vraag me af of het wel zo'n verstandig idee is, zeker gezien de reactie van ozon met alkenen kan verlopen met vorming van aldehydes. In dit geval zou dat dus formaldehyde opleveren, wat volgens mij niet in appels thuishoort.

Sowieso vraag ik me af of ozon zelf wel zo prettig voor die appels is, het is nogal een reactief goedje.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Etheen en ozon

Ja, maar waar hebben we het over? De etheenproductie is een paar microliter etheen per kg fruit. In een ruimte van een maar m3 gaat het dan over ppb's.

Je hebt dus ook maar minimale hoeveelheden ozon nodig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Etheen en ozon

Als ik het nu goed begrijp, zijn er twee gedachten over de vorming van de tussenproducten:

1: er zijn geen tussenproducten, er ontstaat CO2 en H2O

2: er kan formaldehyde (en acetaldehyde?) ontstaan als tussenproduct

Is er iemand die met zekerheid de een of de ander kan bevestigen of uitsluiten? Is het gegeven van de lage temperatuur (5oC) belangrijk?

Ik waardeer jullie reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Etheen en ozon

Ik kan je met zekerheid vertellen dat er wel tussenproducten ontstaan, onder andere fomaldehyde, maar ook mierenzuur. De vraag is vooral hoeveel en of het kwaad kan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: Etheen en ozon

Ik kan je met zekerheid vertellen dat er wel tussenproducten ontstaan, onder andere fomaldehyde, maar ook mierenzuur. De vraag is vooral hoeveel en of het kwaad kan.
Excuses dan.

Ik was altijd in de veronderstelling dat alkanen en alkenen geen 'blijvende' tussenproducten vormen bij hun oxidatie.

Misschien wel tijdelijk voor het breken van de bindingen, maar die oxideren dan gewoon verder mee dacht ik.

Maar als jij zeker bent van je stuk, heb ik het vast bij het verkeerde eind.

Ga er dus maar vanuit dat er tussenproducten zijn, jammerrr
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 5

Re: Etheen en ozon

Is ook te voorspellen in welke verhoudingen de verschillende oxidatieproducten ontstaan? Of is dat heel moeilijk?

(Aan mijn vragen merk je waarschijnlijk wel dat ik hierin een leek ben.)

Berichten: 12.262

Re: Etheen en ozon

Aan verhoudingen wil ik me niet wagen, maar het is wel zeker dat bij ozonatie van alkenen de eindproducten niet alleen CO2 en H2O zullen zijn. Het reactiemechanisme is anders dan bij verbranding met O2, er ontstaat bijv een cyclisch intermediar dat instabiel is en uit elkaar zal vallen naar diverse producten. De verhoudingen daartussen zullen vast afhangen van bijv temperatuur en druk/concentratie, maar het fijne weet ik er niet van.
Ja, maar waar hebben we het over? De etheenproductie is een paar microliter etheen per kg fruit. In een ruimte van een maar m3 gaat het dan over ppb's.

Je hebt dus ook maar minimale hoeveelheden ozon nodig.
Wat het eerste betreft: dat geldt dan idd voor de gevormde producten ook qua concentraties, dus hoeft niet zo erg te zijn.

Hoeveel ozon je nodig hebt is echter nogal afhankelijk van hoe snel je die reactie wil laten verlopen. Het zou goed kunnen dat je bij een 1:1 verhouding welliswaar heel weinig ozon hebt, maar dat het zodanig langzaam gaat dat het ook geen zin heeft. Ergens lijkt het me nl sterk dat bijv 1 ppb etheen en 1 pbb ozon een reactiesnelheid oplevert die in redelijke tijd dat etheen verbruikt.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Etheen en ozon

ok, rekening houden dus met andere reactie- en tussenproducten. Van zuren worden mijn appels ook niet beter denk ik.

Reageer