Springen naar inhoud

[wiskunde]hoe teken ik een dichtheidskromme op een histogram in excel

• Log in om te kunnen reageren

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 20:26

Ik moet voor wiskunde een werkje maken over de normale verdeling. Om dit wat bevattelijker te maken maak ik gebruik van een steekproef ivm de lengte van Nederlandse vrouwen in 1947. Hiervan heb ik een frequentietabel en histogram uit gemaakt maar nu ik bij het onderdeel 'Dichtheidskromme' kom, zou ik graag op mijn histogram de bijhorende functie laten tekenen.

Deze histogram (en frequentietabel) heb ik opgemaakt in Microsoft Excel dus ben ik beginnen zoeken in de Help-functie van Excel. Hierbij wordt ik verwezen naar een functie STAND.NORM.VERD maar dit geeft enkel een waarde voor de standaardnormale verdeling. Na nog wat zoeken kwam ik bij de functie NORM.VERD maar ook deze geeft mij enkel een waarde. Daarna probeerde ik om een trendlijn te tekenen maar geen enkele van de functies komt overeen met de klokkromme die ik zocht.

Nu heb ik naar mijn mening Excel volledig ondergespit en ook nog eens een hele poos gegoogled maar ik kan nog altijd geen behoorlijke kromme tekenen, daarom stel ik aan jullie de vraag: Hoe teken ik nu in hemelsnaam deze kromme?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 20:55

ik heb nog eventjes verder gezocht met de functie NORM.VERD en als ik dit voor elke waarde (dus voor elke klasse) bereken en deze uitzet op een grafiek bekom ik ongeveer een klokkromme. Nu zijn deze waarden zeer laag (in de orde van 10-137 :D en kan ik ze niet integreren in mijn histogram...

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2008 - 06:18

Als je nu de formule van die curve gebruikt in plaats van de Excel functie, dan ben je toch zeker van je antwoord? Standaardiseer je gegevens en gebruik dan gewoon de formule om de curve te tekenen.

In principe zou dat hetzelfde moeten geven.

Die waarden van grootte orde 10^-137, liggen die heel ver van het gemiddelde?

Als het nog steeds niet klopt moet je misschien eerst turven? Dus verdelen in klassen en kijken hoeveel keer er een resultaat in die klasse valt.

Veranderd door Xenion, 18 november 2008 - 06:20

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 13:06

De grote orde van 10-137 ligt zeker en vast ver van het gemiddelde het gaat hier namelijk om de lengte van volwassen vrouwen uitgedrukt in cm (echte gemiddelde ligt ongeveer op 162 cm)

Heb deze gegevens al geturfd en in klassen onderverdeeld (daarmee maakte ik de histogram)

Deze gegevens en de bijhorende histogram heb ik voor de duidelijkheid maar eventjes in de bijlage gestokenBijlage  normale_verdeling.xls   24K   122 maal gedownload

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures