[chemie] oxidatiegetal, formule en systematische naam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[chemie] oxidatiegetal, formule en systematische naam

hey, wie kan me nog zo snel mogelijk helpen met deze chemie-oefeningen?

1) het oxidatiegetal, de formule(s) van de verbinding tussen: a)Pb en O

b) Zn en Cl

2) geef, aan de hand van de elektronegatieve waarde en de lewisstructuur, het oxidatiegetal van de elementen in:

a) NH3

b)PCl3

3) bêpaal het oxidatiegetal van a) N in N2O

b) N in NO3

4) geef de systematische naam of namen a) CuO

b) Ag2O

5)schrijf de formules op a)Difosforpentaoxide

b) Koper(1)oxide

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] oxidatiegetal, formule en systematische naam

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [chemie] oxidatiegetal, formule en systematische naam

Wel, ik wil je gerust helpen, maar ik ga de oefening niet voor je maken. Wat ik wél wil doen, is je een zetje in de goede richting geven, en verder bijsturen waar nodig.

Laten we beginnen bij het begin:
1) het oxidatiegetal, de formule(s) van de verbinding tussen: a)Pb en O
Je moet dus de brutoformule, het type verbinding, en de oxidatiegetallen van de elementen geven in deze verbinding.

Om de brutoformule te kennen, moeten de oxidatiegetallen gekend zijn. (opschrijven, aangezien dit altijd op gaat bij deze aard van oefeningen, weet je meteen waar je moet beginnen

Het omgekeerde geldt trouwens ook: Indien brutoformule gegeven is, kan je de oxidatietrappen berekenen.)


Dit lijkt me dus een goed punt om te starten.



Nu, wat weet je van de oxidatiegetallen van Pb en O ? Zijn er gegevens in je boek die daar iets over zeggen ? Heeft een van beide een speciale eigenschap ?


Zodra je dat weet, kan ik je helpen een brutoformule op te stellen.

Nu over het type binding:

Wat voor soort stof gaan we hier krijgen?

een Zuur/zout/base/oxide/hydroxide/....



Zolang je niet weet welke soort stof je gaat krijgen, zal het bepalen van de verbinding gokwerk zijn. Welke denk jij dat het is, en waarom denk je dat ?

b) Zn en Cl
De redenering is volledig analoog. De vette vraagjes uit deel 1 mag je ook voor deze even oplossen
2) geef, aan de hand van de elektronegatieve waarde en de lewisstructuur, het oxidatiegetal van de elementen in:

a) NH3

b)PCl3
Wel, de opgave geeft al enkele sleutelwoorden prijs. De lewisstructuur opstellen, indien die in de vraagstelling voorkomt, is in 99% van de gevallen al een goed begin. Kan jij ze even opstellen.?

Verder komt die electronegatieve waarde erbij kijken.

Kan je een verwoording of defenitie geven van Electronegatieve waarde? Waar staat ze voor, wat doet ze, welke informatie geeft ze prijs ?
3) bêpaal het oxidatiegetal van a) N in N2O

b) N in NO3
Ook hier is weer de vraag.

Ken je het oxidatiegetal van een van de elementen reeds? Is er een speciaal regeltje te vinden voor N of O ?
4) geef de systematische naam of namen a) CuO

b) Ag2O
Om de naam te geven moet je weten welke atomen er in de molecule zitten, en hoe ze verbonden zijn, de vragen gaan dus zijn:

Welke atomen komen allemaal voor in deze bindingen ? En hoe vaak komen ze voor?

Verder: wat voor binding zijn ze ?

zuur/zout/base/oxide/hydroxide....

5)schrijf de formules op a)Difosforpentaoxide

b) Koper(1)oxide
in a) horen we Difosfor.

Nu fosfor is een element, wat is het symbool van fosfor ?

de term Di, slaat op 2x. We hebben dus al 2x een fosfor.

ook horen we pentaoxide. Penta betekent weer 5, maar welk atoom(of welke atomen) zitten er in de groep oxide ?

b) we horen koper en oxide.

Ken je het symbool van koper?

Ken je dat van oxide weer ?

Om te weten welke indices nodig zijn, moeten we weer terugvallen op oxidatiegetallen.

Ken je het oxidatiegetal van een van beide stoffen? zoja, welke en wat is de oxidatietrap ?


Kan je even op de vette vraagjes antwoorden? Op het moment komt er nog niet veel langs jouw kant. Het is beter voor jou om even wat zelf te proberen.

Een foutje in zo'n oefening gaat niemand van dood, en je leert er veel meer van bij!

Het is hier mijn bedoeling om jou te laten redeneren. Door papegaaien werk,en het overschrijven van, ga je gegarandeerd in de problemen komen bij je proefwerken.

Door het zelf te beredeneren, en te antwoorden op de vette vraagjes, ga je hopelijk wat methodes ontwikkelen, die je beter gaan bijblijven.

De vette tekst is enkel om vraag van tekst te onderscheiden, en zeker niet roepend of kwaad bedoeld :D
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer