Springen naar inhoud

[fysica] sleetje trekken

• Log in om te kunnen reageren

mar10us

mar10us

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 21:19

Stel: Twee vrienden spelen in de sneeuw. Vriend 1 trekt de slee voort met een constante snelheid. Hij moet daarvoor een kracht uitoefenen van 100 N. De massa van de slee is 20,4 kg. De grootte van de normaalkracht (= de verticale kracht die de grond op de slee uitoefent) is dan:

a. 100 N
b. 120 N
c. 140 N
d. 200 N
e. 280 N

(Ik zou niet weten hoe ik aan dit vraagstuk moet beginnen...)

Ik denk da ik eerst de versnelling moet zoeken om dan de normaalkracht te berekenen met de formule:
F = m · a

Maar hoe kom ik aan de versnelling??? Ik vraag geen antwoord maar gewoon de werkwijze, hoe ik moet beginnen...

Met vriendelijke groeten

Mar10us

Veranderd door Jan van de Velde, 17 november 2008 - 23:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2008 - 21:23

Je hebt een kracht en je hebt een massa. Twee van de drie gegevens uit de formule LaTeX zijn dus bekend. Schrijf de formule om naar a. Mocht je daar problemen mee hebben, dan is er onze fantastische cursus "Omschrijven van formules".

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Overdruk

Overdruk

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 21:31

De normaalkracht zou normaal gezien gelijk moeten zijn aan het gewicht van het voorwerp waar zij op werkt.
Je zegt zelf dat de jongen met een constante snelheid vooruittrekt, dus er is maar van 1 versnelling sprake en dat is van de valversnelling of zwaarteveldsterkte.

Welke waarde gebruik je daarvoor op school ?

Als ik een misopvatting maak i.v.m. LaTeX moet iemand het maar even laten weten.

Je hebt een kracht en je hebt een massa. Twee van de drie gegevens uit de formule zijn dus bekend. Schrijf de formule om naar a. Mocht je daar problemen mee hebben, dan is er onze fantastische cursus "Omschrijven van formules".

Ik denk dat je TS niet echt helpt met je uitleg over de versnelling, want die heb je volgens mij niet nodig.

Veranderd door Overdruk, 17 november 2008 - 21:32

Cogito ergo sum.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2008 - 21:43

Ik denk dat je TS niet echt helpt met je uitleg over de versnelling, want die heb je volgens mij niet nodig.

Die heb je inderdaad niet nodig dus mijn vraag aan jou is waarom deze link?

@TS: als je het niet ziet wat overdruk uitlegde maak dan een schets en teken de krachten.
Quitters never win and winners never quit.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2008 - 22:09

Ik hoopte dat de topicschrijver zelf zou inzien dat een constante snelheid inhoudt dat er van versnelling geen sprake is en dat a dus vervangen moet worden door g.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 november 2008 - 22:11

Ik mis de hoek die het trektouw maakt met de grond.
Als de draad horizontaal loopt, verwacht ik, dat de normaalkracht gelijk is aan de zwaartekracht op de slee
Als de draad schuin oploopt, is er een verticale trekcomponent en dan wordt de normaalkracht kleiner.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2008 - 22:12

Ik hoopte dat de topicschrijver zelf zou inzien dat een constante snelheid inhoudt dat er van versnelling geen sprake is en dat a dus vervangen moet worden door g.

Je zei dat F gegeven is dat is niet waar.

Ik mis de hoek die het trektouw maakt met de grond.
Als de draad horizontaal loopt, verwacht ik, dat de normaalkracht gelijk is aan de zwaartekracht op de slee
Als de draad schuin oploopt, is er een verticale trekcomponent en dan wordt de normaalkracht kleiner.

Tja, kennelijk is hier geen hoek.

Veranderd door dirkwb, 17 november 2008 - 22:13

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2008 - 22:14

Je zei dat F gegeven is dat is niet waar.

Ik sprak over een kracht.

Veranderd door Klintersaas, 17 november 2008 - 22:15

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2008 - 23:15

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

DEKKENDE TITEL
Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling
Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder

We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Bovenstaande verwarrende discussie samengevat:

@Mar10us: hoort hier nog een afbeelding bij waaruit we kunnen afleiden onder welke hoek met de horizon onze vriend aan de slee trekt?

Zo nee, máák zo'n schetsje en teken die trekkracht van 100 N er horizontaal in. Vergeet de zwaartekracht niet.
Trek je conclusies (zonder naar de antwoordkeuzes te kijken)

Zo ja, máák zo'n schetsje en teken die trekkracht van 100 N er onder de gegeven hoek in, en bepaal de horizontale en verticale componenenten daarvan. Vergeet de zwaartekracht niet te tekenen.
Trek je conclusies (zonder naar de antwoordkeuzes te kijken)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mar10us

mar10us

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2008 - 17:51

Ja, ik heb nog eens in mij notities gekeken en ik had een schets gemaakt:

Geplaatste afbeelding

Voor de valversnelling of zwaarteveldsterkte gebruiken we de waarde: 9,81 m/s˛
De zwaartekracht heb ik berekend met de formule F = m · a (voor a heb ik 9,81 ingevult)

Dan heb ik een zwaartekracht van 200,12 N ... Klopt dit ???

Hoe kom ik dan aan de normaalkracht (deze is toch even groot als de zwaartekracht)
--> als dat zo is dan zou het antwoord d : "200 N" moeten zijn...

Overdruk

Overdruk

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2008 - 18:33

Dat lijkt me wel correct, ja.
Toch aan de tekening te zien (een horizontale ondergrond), is de normaalkracht even groot dan de zwaartekracht.
Cogito ergo sum.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2008 - 19:21

Dan heb ik een zwaartekracht van 200,12 N ... Klopt dit ???

Hoe kom ik dan aan de normaalkracht (deze is toch even groot als de zwaartekracht)
--> als dat zo is dan zou het antwoord d : "200 N" moeten zijn...

Klopt dus, zoals overduk al zei.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2008 - 19:36

@mar10us: de complete opgave geven van in het begin maakt het antwoorden op je vraag wel iets makkelijker uiteraard.
Nu zit je eerst op het verkeerde been en krijg je hulp die achteraf fout blijkt te zijn omdat de opgave opeens gaat veranderen.

Dat lijkt me wel correct, ja.
Toch aan de tekening te zien (een horizontale ondergrond), is de normaalkracht even groot dan de zwaartekracht.

Door het veranderen van de opgave is het antwoord 200N niet correct meer.
Indien de hoek gelijk was aan 0° was het antwoord 200N juist.
Nu gaat de persoon die aan het touw trekt de slede als het ware een deel omhoog trekken, de drukkracht van de slede op de bodem gaat hierdoor verkleinen dus de normale contactkracht van de grond op de slede gaat ook verkleinen.
LaTeX (ligt naar boven gericht)

De zwaartekracht ligt naar onder gericht en bedraagt 200N

LaTeX
invullen en je bent er ...

EDIT
Ik heb de tekening nog eens goed bekeken en wanneer die 100N horizontaal ligt dan zijn overdruk en dirkwb juist.
Kan mar10us bevestigen of zijn tekening 100% correct is want het is wel raar dat je een hoek gaat tekenen van 53% die nergens op slaat ?
Ik had nogal snal aangenomen dat die 100N 53° verschoven ligt maar blijkbaar volgens de tekening niet :D

Veranderd door Ruben01, 18 november 2008 - 19:37

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

mar10us

mar10us

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 14:16

Ik heb de tekening nog eens goed bekeken en wanneer die 100N horizontaal ligt dan zijn overdruk en dirkwb juist.
Kan mar10us bevestigen of zijn tekening 100% correct is want het is wel raar dat je een hoek gaat tekenen van 53% die nergens op slaat ?
Ik had nogal snal aangenomen dat die 100N 53° verschoven ligt maar blijkbaar volgens de tekening niet :P

Je hebt inderdaad gelijk :D Toen ik de schets maakte heb ik te snel aangenomen dat de trekkracht horizontaal werkt... Je hebt inderdaad gelijk dat de hoek dan overbodig is maar ik heb de tekening aangepast en nu klopt het wel!

Geplaatste afbeelding

Dus ik heb hieronder nu alle gegevens gezet:

* Gegeven: g= 9,81 m/s˛ ------- F(trekkracht)= 100 N ----------- m=20,4 kg
* Gevraagd: F(normaal)= ?
* Oplossing:
Fz= m · g
Fz= 20,4 kg · 9,81 m/s˛
Fz= 200,124 --> beduidende cijfers
Fz= 200

F(y - trekkracht) = 100 · sin(53°)
--> wat is Fy ??? Is dat de massa ???

F N= Fzw - F[sub](y - trekkracht)

= 200- (20,4-100)
= 279,6 => 280 N
--> Dat zou dan antwoord E moeten zijn... Maar dan heb ik geen gebruik gemaakt van de hoek...

Overdruk

Overdruk

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 14:57

@mar10us: de complete opgave geven van in het begin maakt het antwoorden op je vraag wel iets makkelijker uiteraard.
Nu zit je eerst op het verkeerde been en krijg je hulp die achteraf fout blijkt te zijn omdat de opgave opeens gaat veranderen.

Door het veranderen van de opgave is het antwoord 200N niet correct meer.
Indien de hoek gelijk was aan 0° was het antwoord 200N juist.
Nu gaat de persoon die aan het touw trekt de slede als het ware een deel omhoog trekken, de drukkracht van de slede op de bodem gaat hierdoor verkleinen dus de normale contactkracht van de grond op de slede gaat ook verkleinen.
LaTeX

(ligt naar boven gericht)

De zwaartekracht ligt naar onder gericht en bedraagt 200N

LaTeX
invullen en je bent er ...

(...)

F N= Fzw - Fy - trekkracht
= 200- (20,4-100)
= 279,6 => 280 N
--> Dat zou dan antwoord E moeten zijn... Maar dan heb ik geen gebruik gemaakt van de hoek...

De zwaartekracht bedraagt 200N en Ruben01 geeft aan hoeveel Fy - trekkracht is, namelijk:

LaTeX

LaTeX

Nu gewoon beiden invullen in volgende formule:

LaTeX

Nu moet het wel erg simpel zijn ...
Cogito ergo sum.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures