[fysica] gloeilamp en spaarlamp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[fysica] gloeilamp en spaarlamp

kan iemand mij helpen ik heb een taak gekregen maar begrijp een vraag niet hij luid als volg

Bereken of een spaarlamp zinvol is in kelder waar het licht gemiddeld 6 min per dag brand ??

het vermogen van een spaarlamp is 20 W

LEVENSDUUR IS 10000 uur

aankoopprijs voor volle levensduur is 30.732 Euro

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

Volgens mij missen we een aantal gegevens hier.

Wanneer is het zinvol ?

We kunnen het gemiddelde energieverbruik per dag berekenen, maar we kunnen het met niets vergelijken ?

Ben je zeker dat je de hele opgave hebt gepost ?
Cogito ergo sum.

Berichten: 6

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

Spaarlamp= 20watt

Gloeilamp= 100watt

Aankoopprijs spaarlamp= 1 euro

Aankoopprijs gloeilamp=7euro

Levensduur spaarlamp = 10000

Levensduur gloeilamp= 1000

Totale kostprijs van de levensduur spaarlamp= 1EUR+0.136*0.101kwh*1000=14.736EUR

Totale kostprijs van de levensduur gloeilamp= 7EUR+0.136EUR*0.01745*10000=30.732 EUR

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

Totale kostprijs van de levensduur spaarlamp= 1EUR+0.136*0.101kwh*1000=14.736EUR
Moet zijn: Totale kostprijs van de levensduur spaarlamp=
\(aanschaf + energieverbruikskosten = 1(euro) + 0,136 (euro/kWh) \times 0,100 (kW) \times 1000 (h) =14.60 (euro)\)
in de spaarlampberekening zit ook zo'n vreemd foutje, hier is het verschil met de correcte uitkomst iets groter.

Hou in zo'n sommetje de eenheden goed in de gaten:
\( \frac{euro}{kW \times h} \times kW \times h = euro \)
, want alle kW's (kilowatts) en alle h's (uren) allen in mijn sommetje netjes tegen elkaar weg. In de jouwe zie ik niet waar je die 0,101 kWh vandaan haalt.

Echter, in de praktijk koos ik de gloeilamp. Waarom? Bereken eens stiekem hoeveel jaar het duurt voordat die gloeilamp en die spaarlamp het (volgens dit sommetje dan toch) zullen begeven? Hoeveel keer ga je verhuizen in die tijd, of hoe vaak loopt je kelder onder? dan nog, je moest hier vast geen rente meerekenen.

Interessant sommetje voor economie: je kunt je spaargeld wegzetten 4% rente. Na hoeveel jaar zijn je totale uitgaven voor aanschaf en energieverbruik precies gelijk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

dank je wel

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

sista schreef:Spaarlamp= 20watt

Gloeilamp= 100watt

Aankoopprijs spaarlamp= 1 euro

Aankoopprijs gloeilamp=7euro

Levensduur spaarlamp = 10000

Levensduur gloeilamp= 1000

Totale kostprijs van de levensduur spaarlamp= 1EUR+0.136*0.101kwh*1000=14.736EUR

Totale kostprijs van de levensduur gloeilamp= 7EUR+0.136EUR*0.01745*10000=30.732 EUR
Ik heb de gegevens m.b.t. spaarlamp in het rood geplaatst en die van gloeilamp in het groen.

Nu denk ik dat je bij de twee laatste sommetjes de gegevens levensduur verkeerd geplaatst hebt.

Als we nu eens berekenen hoeveel beide lampen kosten(in euro!) als ze 1000 uur gebrand hebben (stellende dat de prijs van de energie € 0,136 / kWh bedraagt):
\( Gloeilamp = € 7 + \frac{€ 0,136}{kWh} . 0,1kW . 1000h = € 20,6 \)
in de spaarlampberekening zit ook zo'n vreemd foutje, hier is het verschil met de correcte uitkomst iets groter.

Hou in zo'n sommetje de eenheden goed in de gaten:
\( \frac{euro}{kW \times h} \times kW \times h = euro \)
, want alle kW's (kilowatts) en alle h's (uren) allen in mijn sommetje netjes tegen elkaar weg. In de jouwe zie ik niet waar je die 0,101 kWh vandaan haalt.

(...)[/quote]

Die som klopt volgens mij ook niet aangezien je hier veronderstelt dat het vermogen van de spaarlamp 100W is, wat dus niet zo is volgens de gegevens.

Indien je wil gaan vergelijken hoeveel de kostprijs is na 10000 uur (levensduur spaarlamp) zal je om de 1000uur, een nieuwe spaarlamp van 7 euro moeten kopen. Wat best relatief veel is, in dit geval.
Cogito ergo sum.

Berichten: 79

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

sista schreef:Aankoopprijs spaarlamp= 1 euro

Aankoopprijs gloeilamp=7euro
Weet je zeker dat de spaarlamp €1,- kost? Als ik verlichting moet kopen dan betaal ik altijd meer voor spaarlampen dan voor gloeilampen, maar er kan natuurlijk een flinke subsidie op de spaarlamp zitten en een CO2-lichttax op de gloeilamp. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

Weet je zeker dat de spaarlamp €1,- kost? Als ik verlichting moet kopen dan betaal ik altijd meer voor spaarlampen dan voor gloeilampen, maar er kan natuurlijk een flinke subsidie op de spaarlamp zitten en een CO2-lichttax op de gloeilamp. :P


Tja, kijk, we kunnen niet meer doen dan met de gegevens werken die gegeven worden door de TS, he. :D :P
Cogito ergo sum.

Berichten: 4.502

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

Beide lampen branden 6 min./dag = per jaar 36 uur

De gloeilamp heeft 1000 branduren,zou dus ruim 27 jaar moeten meegaan en de

de spaarlamp heet 10000 branduren en zou dus 277 jaar moeten meegaan

De investering,bij een rentevoet van 5% zou zijn (geen inflatie ) en gemiddeld per jaar over een periode van 27 jaar!!!!

voor de gloeilamp (1.0527* € 1.-- )= 3,73 * € 1 = € 3.73 ;gem.per jaar € 0.53

voor de gloeilamp in 27 jaar (geen 277j!) 7 * € 3.73 = € 28,13 ; gem.per jaar € 3.73

Dit is allemaal theorie,maar wel leuk om net te doen of de lampen het niet na een jaar of 2-5 afleggen en dat zou een basis moeten zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

Die som klopt volgens mij ook niet aangezien je hier veronderstelt dat het vermogen van de spaarlamp 100W is, wat dus niet zo is volgens de gegevens.
Laat ik het zo zeggen: mijn som klopt zoals de opgave bedoeld moet zijn. In de gegevens hier zijn bij levensduur en aanschaf de spaarlamp en gloeilamp duidelijk omgewisseld. Ik ben vergeten dat nog eens nadrukkelijk op te merken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

In de gegevens hier zijn bij levensduur (...) de spaarlamp en gloeilamp duidelijk omgewisseld.
De aanschafprijs, akkoord, maar de levensduur toch niet?
Aankoopprijs spaarlamp= 1 euro

Aankoopprijs gloeilamp=7euro

Levensduur spaarlamp = 10000

Levensduur gloeilamp= 1000
Een spaarlamp is duurder, maar heeft een grotere levensduur.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [fysica] gloeilamp en spaarlamp

Laat ik het zo zeggen: mijn som klopt zoals de opgave bedoeld moet zijn. In de gegevens hier zijn bij levensduur en aanschaf de spaarlamp en gloeilamp duidelijk omgewisseld. Ik ben vergeten dat nog eens nadrukkelijk op te merken.
Oké... aankoopprijs, akkoord !

Maar vermogen en levensduur ?! :P

Het is wel uitermate jammer dat er van die vragen gesteld worden met foute gegevens etc. :D
Cogito ergo sum.

Reageer