transformator

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

transformator

Is er in de spoelen van een transformator ook inductiespanning en -stroom aanwezig?

Meteen nog een vraagje over transformators :shock:

Hoe komt het dat de spoel waar de netspanning op toekomt niet doorbrandt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: transformator

senne schreef:Is er in de spoelen van een transformator ook inductiespanning en -stroom aanwezig?

Meteen nog een vraagje over transformators :)

Hoe komt het dat de spoel waar de netspanning op toekomt niet doorbrandt?

Alvast bedankt!
In een stoel word uit inductie magnetisme een inductie spanning opgewekt, die zorgt voor een inductie stroom(inprincipe)

Dus ja er is inductie stroom aanwezig als je er een aparaat op aansluit.

Verder brandt hij niet door omdat ze er nog een extra weerstand in zetten.zo kunnen ze afstemmen hoeveel stroom er loopt

Berichten: 23

Re: transformator

Dat laatste geloof ik erg weinig van... Dat zou betekenen dat een trafo over het algemeen altijd een flinke berg vermogen verstookt...

Ik denk dat we de oplossing eerder in de hoek van de zelfinductie moeten zoeken.

Re: transformator

Hoe ontstaat de flux dan in die spoelen? De ijzeren kern beweegt toch niet of vergis ik mij? :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: transformator

Een extra weerstand? Dat is echt klinkklare onzin.

De goede verklaring:

Net zoals er in de secundaire spoel een spanning wordt geinduceerd wordt er ook in de primaire spoel een spanning geinduceerd. Die staat echter tegengesteld aan de netspanning en is daaraan bijna gelijk. Dat is het principe van zelfinductie en die zorgt er voor dat de stroom beperkt wordt tot juist de waarde die genoeg is om het ijzer te magnetiseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: transformator

Oke geen extra weerstand. maar dat zelfinductie verhaal klopt inderdaad ja. sorry voor de onzin.

De Flux onstaat door dat er in een spoel veldlijnen komen, het weekijzer beweegt niet. maar er lopen veldlijnen door de weekijzer heen,en omdat een trafo op wisselspanning werkt, wisselen de veldlijnen steeds van richting. dus je hoeft je weekijer niet te bewegen, het magnetischme "beweegt".

kun je zeggen.

Re: transformator

Nu we er toch over bezig zijn :shock: : Een transformator kan ook AC spanning omzetten naar DC spanning aan de hand van 2 diodes. Hoe werken deze dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: transformator

De transformator als zodanig kan geen DC leveren, maar je kunt inderdaad de AC uitgang gelijkrichten met diode(s).

Dat kan met 1 diode (enkelzijdig) of met 4 diodes (dubbelzijdig of z.g. brugschakeling)

Een schakeling met 2 diodes zou ik zo gauw niet weten.

Ik kan het wel verduidelijken met plaatjes, maar ik zie geen mogelijkheid om die hier te uploaden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: transformator

Hoe werkt een gelijk richter precies.

dus hoe maak je van wisselspanning gelijk spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: transformator

Hier heb je een afbeeldingkje:

Afbeelding

Links vnonder de wisselspanning, rechts de spanning over de weerstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: transformator

Dankje,maar zo'n diode,(een pijl met een plaatje ervoor als symbool)

Wat doet zo'n diode en hoe werkt hij?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: transformator

Een diode is een halfgeleiderkristal dat zo is bewerkt dat hij de stroom alleen doorlaat in de pijlrichting. In de andere richting wordt de stroom gesperd.

Berichten: 19

Re: transformator

Een diode laat alleen de positieve deel van de sinus door in de richting van de pijl. En waneer de spanning van de andere kant komt blokkeert de diode

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: transformator

dat is een handigdingetje dan,

Hoe hoe werkt dat kristal precies?

waarom wel de enekant en de andere niet?

Berichten: 19

Re: transformator

Zover reikt mijn kennis niet, hoe dat precies werkt Het enige dat ik weet is dat het met Positief en Negatief geladen delen werkt.

Reageer