Lichtgevende katten

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Lichtgevende katten

Dit zijn berichten die zijn afgesplits van het topic vragen over genetische manipulatie. Probeer de discussie on-topic te houden en niet af te dwalen.

Ja het was een fluorescerende kat ja, dus een glow in de dark kat, haha.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lichtgevende katten

Ik vraag me ook al jaren af waarom dierlijke cellen geen bladgroen korrels hebben.

Het zal lang niet zo efficiënt als een plant zijn, maar alle beetjes helpen.

Bovendien geeft het veel dieren een schutkleur.

Of de bladgroenkorrels zijn pas na de afsplitsing plant/dier ontstaan,

Of de dierlijke cellen hadden er helemaal niks aan.

Beide hebben waarschijnlijk in de zee plaatsgevonden.

Met die kat heb je het waarschijnlijk over dat krantenbericht van een paar weekjes terug.

Dat ging helemaal niet over die kat, dat is niks nieuws, maar over een nieuwe manier van genen toedienen.

GFP wordt standaard als controle gebruikt om te zien of het werkt.

Het fluoresceren is maar een bijwerking (een hele gunstige bijwerking om onderzoek makkelijker te maken).
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende katten

Ja inderdaad. Maar nu we het toch ook over die fluorescerende kat hebben wilde ik een vraag stellen, in dat andere forum kreeg ik geen antwoord maar achja. Sommige zeggen dat je een blacklight of UV-lamp nodig hebt om die kat licht te laten geven. Maar als die kat gewoon in de goed schijnende zon zit dan geeft het s'nachts toch ook licht? Ik had is een keer een glow in the dark sticker, en als ik die in de zon deed en dan in het donker dan licht ie op. Dat hoort volgens mij toch ook bij die kat zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lichtgevende katten

Nee, hij geeft alleen licht als je er met een UV-lamp op schijnt.

Zonder UV-lamp zie je geen enkel verschil, bij daglicht niet en ook in het donker niet.

En alleen op de plekken waar geen haar zit want anders zie het niet.

Als je de kat kaal scheert zie je het wel overal.

Een glow in de dark sticker is meestal fosforesceren dat werkt nog uren door als je er geen licht meer schijnt.

Fluoresceren is na een fractie van een seconde uitgewerkt als je er geen licht meer op schijnt
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende katten

Hoe zit dat dan met die sticker?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lichtgevende katten

Zie mijn aanpassing :D

Je was net wat sneller met replyen dan ik met aanpassen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende katten

Aha ik snap het.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende katten

Dit vind ik vreemd, ik zag een filmpje over een rode lichtgevende kat, waar ik helemaal geen UV-lamp van in de buurt zag. Kan iemand dat verklaren? Als je een filmpje wilt zeg dan ff.

Berichten: 817

Re: Lichtgevende katten

Er zijn nog wezens met bioluminescentie, zonder dat er een UV bron in de buurt is.

Ik denk bijvoorbeeld aan kwallen, vuurvliegjes, bepaalde vissoorten etc etc...

Mogelijk was dit een kat waarbij hetzelfde gen was ingevoerd, bij wijze van experiment.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende katten

Oke, ik zal even dat filmpje geven. En wat heb je eigenlijk aan dat gen dat alleen oplicht als er een UV-lamp op geschenen word? Dan gebruikt dat dier dat gen toch nooit zonder behulp van techniek? Hoe dan ook. Hier het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=BD5KEeZEe18...feature=related

Alhoewel ik wel een rode licht zag, maar dalton zei dat het glowlicht na 1 seconde is uit gewerkt zodra het UV-licht is uitgeschakeld, dat klopt dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lichtgevende katten

Wanneer het licht aangaat, dan zie lijkt het donker. In het gebied van zichtbaar licht is het zeker donker, echter uv-licht brand dan wel (dit zie je niet) en dat geeft het effect rond de ogen/neus/bek.

Het dier 'gebruikt' het eiwit dan ook niet, het heeft er zelf geen nut voor. Dit is puur voor wetenschappelijk onderzoek interessant en als proof-of-principle. Het gaat hier trouwens niet om GFP (green fluorescent protein) maar om RFP (red fluorescent protein).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende katten

Uhhhh, oke daar snapte ik dus echt niks van. Het lijkt wel of je hele zin door elkaar is gehaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lichtgevende katten

Het lijt in het filmpje alsof het licht uitgaat (het word donker), echter de UV lamp brand dan nog steeds. Deze zie je niet branden aangezien hij geen zichtbaar licht uitzend. Specifiek onder invloed van UV licht zullen de lichaamsdelen die niet bedekt zijn door haren dan rood oplichten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Lichtgevende katten

Ik denk dat ik bovenstaande kan beamen: als je naar de video kijkt op ongeveer 1:10, zie je linksonder iets anders (geen idee wat het precies is) groen fluoresceren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende katten

Oh oke, nu snap ik het maar kan je ook gewoon DNA toevoegen wat ToonB zei? Dan heb je geen lamp nodig, das toch veel handiger?

Reageer