Vervallen producten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Vervallen producten

Gisteren, 17 november 2008, stond ik in de supermarkt en nam een 1,5 liter fles Ice Tea Mango. Toen ik naar de vervaldatum keek zag ik 10 augustus 2008 staan. Een vluchtige blik maakte duidelijk dat er minstens drie andere flessen (de flessen stonden allemaal apart op een schap) dezelfde vervaldatum hadden. Er waren er ook die pas ergens in 2009 zouden vervallen, en daar heb ik er dan maar ééntje van gepakt. Ik heb het gemeld tegen een personeelslid, maar had niet de indruk dat er wat aan veranderd zou worden (het was natuurlijk maar een indruk en ik had geen tijd of zin om er toezicht op te houden).

Wat zegt de wet (België) hier over? Stel dat ik een vervallen product koop en dit thuis pas merk. Stel dat ik het merk als ik het product al geconsumeerd (leeggedronken) heb. Augustus is toch ook al drie maanden, wat me vrij extreem lijkt, zeker voor een product dat geen toegevoegde bewaarmiddelen bevat.

NB: Ik ga geen namen noemen, maar het was een grote ketensupermarkt, geen buurtwinkel.

Berichten: 954

Re: Vervallen producten

Het lijkt mij stug dat de wet (waar dan ook) hier iets over zou zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vervallen producten

In Nederland geldt het wel als uiterste verkoopdatum, maar dat is volgens mij onderliggende regelgeving uit HACCP (weet ik even niet zeker, dus voorbehoud). Hoe dat in België geregeld is weet ik echter al helemaal niet.

Sorry.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vervallen producten

Dit is geregeld vanuit Europa.

De etikettering van voorverpakte voedingsmiddelen is gereglementeerd door Europese richtlijn 2000/13.

Deze herneemt de vroegere richtlijnen die in de Belgische wetgeving werden omgezet door het koninklijk besluit van 13 september 1999.

Dit gaat ook over houdbaarheidsdata.

Het lijkt mij dat dit in Nederland ook wettelijk moet geregeld zijn (is toch gerelateerd aan volksgezondheid?).

Ik geraak niet in de juiste site nu (weet niet waarom). Kom hierop terug.

Mijn schoonzus had een superette (kleine supermarkt). Die kregen hierop controle (maar er is verschil tussen bederfbaar en niet bederfbaar voorverpakte voeding). Ik heb geen idee welke santies op overtredingen zouden staan.

Die aten thuis hoofdzakelijk of veel voeding dat overtijd was (en zeker dat het nog OK was, er zitten reserves op die data) omdat ze het anders dienden weg te gooien).

Om die vervaldag voor te zijn zie je veel dat supermarkten spoedverkopen doen à bijv. 50% korting. Op hetzelfde rek vindt je dan dezelfde voorverpakte voeding aan 100% en aan 50% (wat steeds gerelateerd is aan een naderende, NOOIT overschreden vervaldag)

Eric

PS: het zou nuttig zijn dat mensen hun localiteit of land opgeven voor dergelijke specifiek geografisch gerelateerde vragen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vervallen producten

PS: het zou nuttig zijn dat mensen hun localiteit of land opgeven voor dergelijke specifiek geografisch gerelateerde vragen.
In mijn post staat België.

Het zou me verbazen als de wet hier niets over zegt. Dit valt toch onder volksgezondheid? Het gaat niet echt over verpakking, maar vooral of het toegelaten is producten waarvan de houdbaarheidsdatum vervallen is nog te verkopen. Meestal zijn er inderdaad promoties rond die datum, maar bij deze flessen was dat niet het geval en ze waren al drie maand verstreken.

In ieder geval, Ice Tea Mango heeft een vrij lage pH, met een buffer. Maar voor het bederf dat hier niet door wordt aangetast is er geen bewaarmiddel aanwezig.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vervallen producten

Het lijkt mij dat dit in Nederland ook wettelijk moet geregeld zijn (is toch gerelateerd aan volksgezondheid?).
Niet echt, als ik zo even kijk. De achterliggende wetgeving kan ik zo gauw even niet vinden, maar het voedingscentrum (gefinancierd door ministeries van LNV en VWS) geeft wel informatie. Bij te gebruiken tot producten mag het na overschrijding niet meer verkocht worden, dit is echter niet wettelijk vastgelegd. Bij ten minste houdbaar tot (wat enkel een kwaliteitsgarantie is) mag dat wel.

Ik ben wel benieuwd naar de achterliggende wet- en regelgeving eigenlijk, ga ik eens opzoeken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 954

Re: Vervallen producten

In Nederland, volgens de Warenwet

http://nl.wikipedia.org/wiki/Houdbaarheidsdatum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vervallen producten

En hier is de Belgische situatie.

Alles klopt een beetje met wat ik voorheen zegde, maar uitgebreider en duidelijker.

http://www.observ.be/beta/nl/pdf/houdbaar.pdf

Alleen voor bederfbare voedingswaren moet de verkoper deze verwijderen uit zijn winkel. Voor niet bederfbare is er een gedeelde verantwoordelijkheid tussen verkoper en consument.

Hoe overtreding gesanctioneerd wordt heb ik nog niet gevonden, maar weet van broer en schoonzus (zoals ik vertelde) dat er controles (mogelijk) zijn van overheidswege.

Dus dat houdt mogelijke sanctie in maar ik weet niet welke.

In deze situatie beschreven door Ensiferum is er geen (strafbare) wettelijke overtreding vermoed ik (aangezien hier ook gedeelde verantwoordelijkheid bij de klant ligt).

Eric
Eric

Berichten: 954

Re: Vervallen producten

E.Desart schreef:En hier is de Belgische situatie.

...

Alleen voor bederfbare voedingswaren moet de verkoper deze verwijderen uit zijn winkel. Voor niet bederfbare is er een gedeelde verantwoordelijkheid tussen verkoper en consument.

...
Ik lees in dat stuk anders dat er, net als in Nederland, onderscheid wordt gemaakt tussen zeer bederfbare en middelmatig/weinig bederfbare levensmiddelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vervallen producten

Ferry,

Ik gaf slechts een ruwe indeling (bij wijze van spreken), met duidelijke link naar het overzichtelijke en gedetailleerde document.

Letterlijk heeft een houdbaarheidsdatum voor (totaal) onbederfbare waren geen enkele zin.

Volgende maal zal ik minder nonchalant zijn (kwestie van tijd/energie en belang binnen context), maar had niet het gevoel dat ik hier iemand op een verkeerd been zette.

Gezien (uit mijn pdf link en voorheen verwezen in mijn 1ste post):

Richtlijn 2000/13/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 maart 2000 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake etikettering en presentatie van levensmiddelen alsmede de daarvoor gemaakte reclame http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l21090.htm

lijkt het logisch dat de Nederlandse en Belgische benadering parallel loopt.

Is hier in Nederland nu wel of niet controle (of verplichting) op verwijderen door de winkel van zeer bederfbare waren? Op de Wiki pagina zijn verantwoordelijkheden niet duidelijk (blijft dit bij consument?).

Ik vermoed dat hierop ook controle mogelijk is (hygiëne, volksgezondheid) en er dus een verplichting bestaat voor winkel.
Eric

Reageer