Plannen christenen voor actie tegen darwin

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.504

Plannen christenen voor actie tegen darwin

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/articl...ie_tegen_Darwin

AMSTERDAM - Een deel van kerkelijk Nederland maakt zich op voor een massa huis-aan-huis actie tegen de evolutietheorie van Darwin, begin volgend jaar. Bij de actie zou bij zes miljoen huishoudens in het land een brochure worden bezorgd waarin evolutie net zo goed een geloof wordt genoemd als de Schepping.

Niet echt wetenschappelijk nieuws, wel nieuws dat de wetenschappelijke community aangaat.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 8.614

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Ik ben blij dat je dit geplaatst hebt. Om van je stoel te vallen. Mocht de plaatsbepaling weggelaten zijn, dan zou ik denken dat het om Oklahoma of één van de andere oerconservatieve Amerikaanse staten ging.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Mag ik even aangeven dat het hier om een aantal bijbelriem protestanten gaat? En niet om alle christelijke?

Lekker alles-over-een-kamscherend.

http://creatie.info/in-de-media/293-comite...initiatief.html

Van dezelfde site:

AfbeeldingBah!

Berichten: 8.614

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Mag ik even aangeven dat het hier om een aantal bijbelriem protestanten gaat? En niet om alle christelijke?
Was ik vanop de hoogte.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Zouden ze een antwoordnummer hebben? Dan kunnen we als ludieke actie die hele bups eens fijn ongefrankeerd retourzenden, en hopen dat ze er grondig op leeglopen - 4 ton om het te versturen en 2 miljoen aan portokosten retour :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Zouden ze een antwoordnummer hebben? Dan kunnen we als ludieke actie die hele bups eens fijn ongefrankeerd retourzenden, en hopen dat ze er grondig op leeglopen - 4 ton om het te versturen en 2 miljoen aan portokosten retour :D
Wat is daar nou weer de grap van?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Wat is de grap van spam? Of ongevraagd 'informatie' toezenden?

Berichten: 12.262

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Mwoah, ik wil nog wel eens erg eigenwijs worden van dit soort propaganda-initiatieven... tijd voor tegengas!

Afbeelding

Afbeelding
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Hoewel ik niet gelovig ben (niet in de zin van: een opperwezen), wil ik (en zal) ik niemand het recht ontnemen van zijn geloof uit te oefenen, uit de drukken of te promoten.

Als ik zo een foldertje krijg zal het stante pede in de prullenbak belanden, maar ik vind dat het niet alleen verloren tijd en moeite is om een actie te doen (let's face it, mn dag is nu al tekort, wat zou ik daar tijd in steken), ik vind het daarnaast een rechtstreekste aanval op de mensen die dit verspreiden.

Ik lees dagelijks onzin van de grootste orde in allerlei magazines, kranten, internet en watnog. Daar doet niemand iets tegen.

Maar als een boekje of DVD over geloof in de bus valt zou men een 'tegenactie' moeten organiseren.

Wil jij het boekje dat bij jou thuis toekomt niet lezen, spendeer 1 minuut (of minder) en gooi het in de prullenbak.

Langs de andere kant, omdat ik sterk geloof in de evolutietheorie, vind ik het zonde dat mensen (in mijn ogen toch) nog in zulke onwetendheid leven.

Als ik enige vorm van tegenactie zóu doen, zou het een poging zijn om ze die evolutietheorie te laten aanvaarden, in tegenstelling tot het proberen af te breken van hun actie.

Positieve kritiek en acties werken vaak beter dan negatieve acties in mijn ogen.

Maar dit is slechts mijn mening, net zoals een geloof dat is. Iedereen mag van mij zijn mening en geloof hebben. En zolang ze mij mijn recht op een mening/geloof niet ontnemen, zal ik dat ook niet bij een ander doen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Ik denk dat men (klazon, ToonB) nu een beetje te serieus op Benm ingaat, jullie hebben de smiley niet gemist toch?

Belangrijkste argumenten:
De centrale stelling in de brochure ”Evolutie of schepping – Wat geloof jij?” is dat het „technisch niet te bewijzen is of de mens op aarde is gekomen door evolutie of door schepping. Jij hebt dus de keuze”, aldus de auteurs: „geloven wat de evolutietheorie vertelt over de wordingsgeschiedenis van de mens of geloven wat er in de Bijbel staat.”

„De evolutietheorie is geen exacte wetenschap”, zegt De Wit, voorzitter van stichting De Oude Wereld. „Er is geen technisch bewijs voor, je kunt er ook geen experimenten op loslaten. Het gaat hier om een historische wetenschap, die probeert te verklaren hoe iets in het verleden is gegaan. Daarbij hangt het er heel sterk vanaf door welke bril je naar dat verleden kijkt. Wat geloof je, welke vooronderstellingen hanteer je?”

Van Helden: „Vandaar de titel van de brochure: ”Evolutie of schepping – Wat geloof jij?” En met het antwoord op die vraag hangt heel veel samen. Daarover willen we mensen laten nadenken. De evolutietheorie geeft geen antwoord op vragen als: Waar kom ik vandaan? Waarom ben ik hier? Waar ga ik heen als ik sterf? Maar dat zijn wel vragen van levensbelang.”

De Wit: „En het tragische is: Eeuwenlang hebben we de antwoorden hierop ontleend aan de Bijbel, maar sinds 150 jaar menen we het zelf beter te weten. Met alle gevolgen van dien.”
(bron)

Toch jammer dat weinig mensen op de hoogte zijn van de wetenschappelijke methode, blijkens
De evolutietheorie geeft geen antwoord op vragen als: Waar kom ik vandaan? Waarom ben ik hier? Waar ga ik heen als ik sterf? Maar dat zijn wel vragen van levensbelang.”
Net zoiets als zeggen "De gravitatiewet van Newton verklaart niet hoe het komt dat massa's elkaar aantrekken, terwijl ik daar wel heel erg in geïnteresseerd ben. Dus ik geloof niet in de gravitatiewet".

Verborgen inhoud
Ik begrijp dat in de alinea erboven een ander, sterker, argument staat. Ik wil alleen aangeven dat dít wel een erg slecht argument is: een theorie bekritiseren omdat ze iets níet verklaart, terwijl dat iets ook nog eens per definitie onwetenschappelijk is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Ik zie nu dat de folder ook gewoon te lezen is op de site: klik.

De "Denk na!"-stukjes komen wel erg belerend over, met erg suggestieve vragen.
Denk na!

De Bijbel zegt dat God de dieren als verschillende soorten geschapen heeft, maar dat de mens naar Gods evenbeeld geschapen is. Wat is het belangrijkste verschil tussen een mens en een aap?
Dit is de mooiste:
Denk na!

De evolutieleer leert dat in het verleden een klein ééncellig diertje vanzelf ontstond. Uit dat dier ontstond geleidelijk vanzelf de mens. Klopt dit met wat je normaal om je heen ziet?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 12.262

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Het is allemaal niet te serieus bedoeld hoor, al is het natuurlijk best mn goed recht ongevraagde reclame te retourneren naar iemands antwoordnummer :D
Hoewel ik niet gelovig ben (niet in de zin van: een opperwezen), wil ik (en zal) ik niemand het recht ontnemen van zijn geloof uit te oefenen, uit de drukken of te promoten.
Met vrijheid van geloof heb ik geen enkel probleem.

Zaak is alleen wel dat het bijzondere aandacht verdiend omdat zaken uit het geloof hun weg naar de wetgeving nog wel eens willen vinden - en op dat punt wordt het vooral onvrijheid om je niet te schikken naar het geloof. Zo'n foldertje verspreiden is ieders goed recht, er komt tenslotte genoeg reclame in de brievenbus met op zn minst dubieuze claims... maar als het bijv zn weg in het onderwijs gaat vinden lijkt me sprake van een probleem.
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Zaak is alleen wel dat het bijzondere aandacht verdiend omdat zaken uit het geloof hun weg naar de wetgeving nog wel eens willen vinden - en op dat punt wordt het vooral onvrijheid om je niet te schikken naar het geloof. Zo'n foldertje verspreiden is ieders goed recht, er komt tenslotte genoeg reclame in de brievenbus met op zn minst dubieuze claims... maar als het bijv zn weg in het onderwijs gaat vinden lijkt me sprake van een probleem.
Daar heb ik enigzins problemen mee, maar slechts als dit en alleen dit in het onderwijs zit.

Mijn leerkracht godsdienst van het 6e middelbaar (weet niet hoe dit heet met die afkortingen in NL, laatste jaar van het middelbaar alleszins) geloofde ook niet in de evolutieleer, en gaf ons een alternatief door de 'christelijke versie' van de evolutie aan te leren.

Hij liet ieder vrij in denken en doen, en in de biologielessen gaven ze de Darwin-theorieën.

Zoals eerder gezegd geloof ik sterk in de evolutieleer, waarvan Darwin de basis legde, maar ik durf onder geen enkele voorwaarde te zeggen dat ik bewijs heb dat het ook zo was.

Sterke aanwijzingen tonen volgens mij aan dat het zo was. Zolang er geen empirisch bewijs is dat dit met 100% zekerheid vastlegt, vind ik dat ook op scholen moet genuanceerd worden.

Het niet aanleren van de evolutieleer volgens Darwin (zoals in sommige scholen in de VS) vind ik compleet fout, en dreigt de biologische kennis van de studenten sterk in het gedrang te brengen.

Maar ik heb er geen problemen mee dat een school een alternatief biedt voor deze leer, door bijvoorbeeld een les godsdienst aan de christelijke evolutieleer te wijden.

(of eender welke andere geloofsopvatting).

Dat er in sommige scholen geen godsdienstige opvatting wordt gegeven vind ik persoonlijk niet zo erg. Hoewel mijn denkpatroon hier even spaak lijkt te lopen, met wat ik net zei, zal dit deels door mijn subjectieviteit komen, aangezien ik dat godsdienstige patroon niet echt geloof.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Ik kan mij volledig vinden in wat ToonB zegt. De evolutietheorie en het creationisme moeten m.i. beiden worden gegeven op school. Het is beter om de leerlingen kritisch te laten denken en zelf hun besluiten te laten trekken dan 1 der beide met de paplepel in de mond als de waarheid te geven. Op deze manier kan men er over discussieren en dit draagt toch ook bij tot de ontwikkeling van de leerling?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Plannen christenen voor actie tegen darwin

Zolang er geen empirisch bewijs is dat dit met 100% zekerheid vastlegt, vind ik dat ook op scholen moet genuanceerd worden.
Maar dan wel correct, en van beide kanten. Creationisten beroepen zich nogal eens op pseudowetenschap om hun claims te ondersteunen. Nuance is goed - 100% zekerheid is er niet - maar au fond kun je niets bewijzen (wiskunde daargelaten), slechts evidentie aandragen en pogen om dingen te falsificeren.

Reageer