[fysica] pijl en doelwit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[fysica] pijl en doelwit

Beste,

we zijn vandaag begonnen aan tweedimensionale bewegingen in fysica. De leerkracht heeft ons een opdracht meegegeven. We moeten kunnen bewijzen dat wanneer een pijl vanop de grond richting een doel dat in de lucht hangt geschoten wordt, het doel zal raken als dit doel op hetzelfde moment dat de pijl vertrekt losgelaten word en dus naar beneden valt in vrije val.

Ikzelf zat te denken dat je zou moeten de formules van de vrije val gelijkstellen aan die van een verticale worp. Ik beschouw de pijl als een verticale worp, aangezien het geen horizontale is. Als ik dit uitreken kom ik aan:

t= Vo/g

x= (Vo.t)/2

Ik vind dit zelf nogal onlogisch klinken. Veronderstellen we dat de pijl aan 100 meter per seconde gaat (wat traag is voor een pijl...), dan zal de pijl na 100/9,81 seconden het doel raken. Laten we zeggen dat dit 10 is. Dit betekent dan ook dat de x moet gelijk zijn aan (100.10)/2, wat 500 meter is, en dit vind ik persoonlijk een nogal onlogisch antwoord...

Moest iemand me kunnen helpen zou ik hem zeer dankbaar zijn,

Alvast bedankt,

Tom

Berichten: 4.246

Re: [fysica] pijl en doelwit

TomBrone schreef:Beste,

we zijn vandaag begonnen aan tweedimensionale bewegingen in fysica. De leerkracht heeft ons een opdracht meegegeven. We moeten kunnen bewijzen dat wanneer een pijl vanop de grond richting een doel dat in de lucht hangt geschoten wordt, het doel zal raken als dit doel op hetzelfde moment dat de pijl vertrekt losgelaten word en dus naar beneden valt in vrije val.
Een erg vage opdracht want dit gaat niet altijd op. Moet de pijl trouwens recht omhoog gaan? Het hangt af van de beginsnelheid en de hoogte waarvan het doelwit valt of het doelwit geraakt wordt. Is dit de letterlijke opgave?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4

Re: [fysica] pijl en doelwit

De pijl gaat richting doel, en niet loodrecht naar boven. Ik heb het enkel berekend als verticale worp omdat ik geen idee had welke formules anders te gebruiken. Dit is inderdaad de letterlijke opdracht. Een doel hangt op een bepaalde afstand in de lucht, je richt precies op het doel en op het moment dat je schiet valt het doel naar beneden. De pijl zal een boog maken en het doelwit raken op enkele meters van de grond. De vraag is waar, en na hoeveel tijd, en we moeten dit kunnen bewijzen ahv formules.

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [fysica] pijl en doelwit

Dit is een standaard oefening bij mechanica.

De situatie is dus een trefschijf die op een bepaalde hoogte hangt, zeg x meter. Je mikt met je pijl op het doel.

Stel nu een situatie voor waarin er geen zwaartekracht is. Dan zal de trefschijf op zijn hoogte blijven hangen en zal de pijl in een rechte lijn naar de trefschijf bewegen. Echter, in de realiteit is er wel zwaartekracht. Gelukkig voor ons heeft deze alleen een vertikale component en zijn bewegingen loodrecht op elkaar onafhankelijk van elkaar. Door de zwaartekracht zal de trefschijf een versnelling ondervinden van afgerond 10m/s. Maar de pijl zal deze versnelling ook voelen. Het gevolg hiervan is dat de trefschijf zal vallen en dat de pijl een gebogen pad gaat volgen. Beide krijgen dezelfde versnelling en zullen evenveel "gevallen" zijn tov. de zwaartekracht-loze situatie.

Heb snel een schets gemaakt. De situatie met volle lijn is zonder zwaartekracht, die met stippellijn is met zwaartekracht:

http://img239.imageshack.us/my.php?image=mechanicajh3.jpg

Als je wil weten waar de pijl het doel raakt, moet je gewoon de vgl van de pijl gebruiken om de hoogte ervan te bepalen als de horizontale positie gelijk is aan de positie van het doel. Als je deze hoogte weet, moet je gewoon berekenen hoelang het doel nodig heeft om tot die hoogte te vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] pijl en doelwit

bewijzen dat wanneer een pijl vanop de grond richting een doel dat in de lucht hangt geschoten wordt, het doel zal raken als dit doel op hetzelfde moment dat de pijl vertrekt losgelaten word en dus naar beneden valt in vrije val.
Ik snap er erg weinig van. Vermoedelijk wordt inderdaad gedoeld op het opsplitsen van horizontale en verticale beweging, en opmerken dat in de horizontale richting geen (netto)kracht werkt, en dus de horizontale snelheid constant is. Maar deze opdracht zou ik echt niet kunnen maken, omdat ik hem onbegrijpelijk vind (vooral taalkundig).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [fysica] pijl en doelwit

Ik snap er erg weinig van. Vermoedelijk wordt inderdaad gedoeld op het opsplitsen van horizontale en verticale beweging, en opmerken dat in de horizontale richting geen (netto)kracht werkt, en dus de horizontale snelheid constant is. Maar deze opdracht zou ik echt niet kunnen maken, omdat ik hem onbegrijpelijk vind (vooral taalkundig).


Daar spreek ik me niet over uit :D

Ik wist meteen waar het over ging omdat ik die opgave heb gehad in mijn eerste jaar unief, maar dan meer als concept oefening. Wij moesten het niet uitrekenen, gewoon inzien dat ze beide evenveel vallen tov zwaartekracht-loze situatie

Berichten: 4

Re: [fysica] pijl en doelwit

Misschien moet ik het nog eens beter uitleggen. Over de snelheid van de pijl, de hoogte van het doel, de afstand tussen de boogschutter en het doel... is niets geweten.

1. Een doel hangt op afstand x van de schutter in de lucht, op hoogte y. De schutter staat in de oorsprong.

2. De schutter mikt vanop de grond naar het doelwit

3. Op het moment dat de schutter zijn pijl afschiet, laat men het doelwit naar beneden vallen

4. De vraag is: zal de pijl het doelwit raken? Zoja, waar en wanneer?

We hebben al kunnen aantonen (ahv een proef), dat de pijl het doel zal raken. Nu moeten we dit kunnen aantonen aan de hand van formules.

Tom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] pijl en doelwit

We hebben een meer dan twee jaar oude topic over precies datzelfde probleem. Daarin staat het hélemaal uitgelegd. Beroerd is dat de link die ik erheen vond schijnt dood te lopen. De technici gaan op zoek. Want die topic kán niet gewist zijn. Als de link is teruggevonden hoor je ervan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] pijl en doelwit

TomBrone schreef:1. Een doel hangt op afstand x van de schutter in de lucht, op hoogte y. De schutter staat in de oorsprong.

2. De schutter mikt vanop de grond naar het doelwit

3. Op het moment dat de schutter zijn pijl afschiet, laat men het doelwit naar beneden vallen

4. De vraag is: zal de pijl het doelwit raken? Zoja, waar en wanneer?
Kijk, dat is een stuk duidelijker! :D
We hebben al kunnen aantonen (ahv een proef), dat de pijl het doel zal raken. Nu moeten we dit kunnen aantonen aan de hand van formules.

Tom
Heb je iets gehad aan de uitleg van Geoffrey? Welke formules zijn relevant denk je?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer