Motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Motor

Ik werd vanmorgen wakker en had het volgende idee. De verbrandings motor aanpassen zodat deze met minder weerstand draait.

Mijn idee is alsvlogt. Als je de cylinder en de zuiger bijde positief bekrachtigt stoten deze elkaar af en zal de zuiger het middelpunt opzoeken van de cylinder, dat resulteerd in minder weerstand.

Dan nog de op en neergaande beweging van de zuigers(kan de termen best verkeerd gebruiken,maar je snapt het). Als men boven en beneden op de zuigers negatief geladen magneten plaatsen en deze op het juiste moment bekrachtigd zullen ze zorgen dat tijd en kracht die nodig is om deze beweging te maken verkleind word.

Zo haal je toch meer rendement uit je motor?

Het is een log idee in de uitvoering, maar dat is KERS in de F1 nu ook nog..

Of vinden jullie dat ik beter in bed had moeten blijven liggen.(haha)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Motor

Onderwerp verplaatst naar "Praktische en overige technische wetenschappen" aangezien het niets met constructie- en sterkteleer te maken heeft.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Motor

Leg eens uit wat een negatief geladen magneet is.

Berichten: 4.502

Re: Motor

Er werd in de jaren 60 een "Wankel"motor op de markt gebracht met een hoog toerental ;ik viste dit fragment uit Google:

De wankelmotor, genoemd naar zijn constructeur Felix Wankel, is een type verbrandingsmotor dat niet met cilinders en zuigers werkt, maar met een rotor van bij benadering driehoekige vorm welke in een trommel zit (zie diagram). In de open ruimten tussen de zijden van de driehoekige rotor en de trommel wordt een brandstof/luchtmengsel tot ontploffing gebracht, waardoor de rotor een draaiende beweging krijgt.

Het probleem was de afdichting van de rotor op de insluitende rotorwand (zuigerveren bij cilindersnormaal);hoe het verder werkte weet ik niet,Google daar eens verder op!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Motor

hay,

ik denk eigenlijk niet dat een wankelmotor hier iets mee te maken heef, daar is niks magnetisch aan. wel word de wabkelmotor op dit moment nog gebruikt door mazda.

op zich is het idee niet heel erg verkeerd maar ik denk niet dat het eerste deel zal werken. het klopt wel dat als je de cilinder en zuiger beiden positief maakt zullen ze elkaar afstoten en zal de zuiger in het midden van de cilinder komen. echter, deze zit al in het midden. de ruimte tussen cilinder en zuiger is al zo klein mogenlijk gehouden om een zo'n groot mogelijk rendement te behalen van de explosie die de zuiger omlaag drukt.

in het tweede deel waar je een magneet boven de zuiger wilt plaatsen die de zuiger naar beneden duwt zit denk ik ook een probleempje, je wilt hiervoor geen permanente magneet gebruiken omdat je dan hinder ondervind als de zuiger omhoog wil komen. je moet dan voor een elektrische magneet kijken en ik weet niet of die snel genoeg kunne opladen en weer ontladen, dit moet wel erg snel gaan, lees een 4 a 5000 toeren met maximaal 8000 in een normale benzinemotor.

ik denk dat dit de meest voor de hand liggende redenen zijn waarom het niet word toegepast.

ik vind in ieder geval wel dat je er goed over nadenkt, ga zo door!

groetjes diver

Berichten: 8

Re: Motor

Je zou natuurlijk wel, dit kunnen gebruiken in race motoren. Waarschijnlijk zou je op hogere toeren de motor kunnen laten draaien, omdat er krachten zijn die het uitdijen van deze materialen tegen houdt, en zo de grens van een vastloper verder te zetten. De levensduur kan waarschijnlijk ook verlengt worden hierdoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Motor

dit moet wel erg snel gaan, lees een 4 a 5000 toeren met maximaal 8000 in een normale benzinemotor.
Je zou natuurlijk wel, dit kunnen gebruiken in race motoren.
Dat lijkt me lastig: als je kijkt naar bijvoorbeeld een Yamaha R6 (motorfiets) zit je met het rode lijntje pas op de 15 krpm. Deze toerentallen zijn voor dit soort motorfietsen niet uitzonderlijk en zelfs in de autosport hoef je ook niet raar op te kijken van max. toerentallen die hoger liggen dan 8 krpm. Bijvoorbeeld DTCC zit volgens mij aan het maximale vermogen bij 9 krpm en formule Ford bij 7 krpm. Die 4 tot 5 krpm komt dan dus niet in de buurt van wat je nodig hebt. Ik snap dat het niet de essentie van de zaak is, maar even wat kader scheppen kan nooit kwaad.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Motor

De magneten bekrachtigen op de zuiger zelf zal wss ook een redelijk probleem vormen. En ik denk dat ze magnetische velden wel willen vermijden in een verbrandingsmotor. Alle metaal deeltjes gaan zich gaan opstapelen in de motor en na een x aantal tijd zal dit nadelige gevolgen gaan hebben. Ook in de waterleidingen en olieleidingen zou je hetzelfde probleem creëren.

Maar toch een leuk idee om eens in kleine mate uit te testen om zo een motor met mss een beter rendement de maken.

Hopelijk hebben de magnetische velden dan ook geen invloed op de stroomlijn van uw inspuiting...

Even ter zijde, in de mazda rx reeksen zit idd een wankelmotor. Momenteel halen ze uit een 1300 cc ongeveer 230pk(zonder turbo) en haalt die mooi de 10 000 toeren. Ik persoonlijk ben een grote fan van deze type motoren:p Op het race evenement van rolex die al jaren gedomineerd was door porche heeft mazda met hun rx 8 deze loop van zaken doorbroken.

Ik denk dat er bij dit type motoren nog veel toekomst zit. 3 arbeidslagen per omwenteling. Maar idd de moeilijkheid zit hem in de afdichtingen. Blijkbaar schoort de wankelmotor nu redelijk goed op dit vlak mits er wat olie verbruik is voor dit te smeren...

Reageer