Oorsuizen: psychologische behandeling en neurostimulatie hoopgevend

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Oorsuizen: psychologische behandeling en neurostimulatie hoopgevend

Opmerkelijk veel patiënten met oorsuizen (tinnitus) vertonen terugtrekkingsgedrag en hebben een negatieve kijk op het leven. Angstgevoelens en depressiviteit zorgen ervoor dat de patiënten de aandoening als een grote aanslag op hun levenskwaliteit ervaren. Naast psychologische behandeling lijkt ook neurostimulatie een zeer hoopgevende therapie. Dit blijkt uit onderzoek van Hilke Bartels van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ze promoveert 26 november 2008 aan de Rijksuniversiteit Groningen op dit onderzoek.


Lees meer ... Rijksuniversiteit Groningen


Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.504

Re: Oorsuizen: psychologische behandeling en neurostimulatie hoopgevend

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/articl...tegen_oorsuizen


AMSTERDAM - Mensen die last hebben van oorsuizen, kunnen baat hebben bij pacemakers in de hersenen of magneetvelden op de schedel. Dat blijkt uit onderzoek van KNO-arts Hilke Bartels
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.502

Re: Oorsuizen: psychologische behandeling en neurostimulatie hoopgevend

Aangezien dit blijkbaar een toegestaan medisch onderwerp is:


Ik ervaar dit als soms zijnde in een volarium,dan weer hoogfrequenter met een getaxeerde geluidsdruk van 10-20 dB en wijt dat aan mijn bloedcirculatie;ca. een van dezelfde verschijnselen als in het verslag wordt vermeld.Bloed heeft nogal een behoorlijke snelheid in de bloedvaten en veroorzaakt wrs.wrijving met geluidseffect en mogelijk dus dicht bij het gehoorbeen liggende vaten met optredend contactgeluid.


De waarde mat ik eens op met een dB-meter in een stil bos!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Oorsuizen: psychologische behandeling en neurostimulatie hoopgevend

Interessant, zelf heb ik ook oorsuizen. Het is inderdaad vervelend, omdat je je hartslag kunt horen als je in bed ligt.


Echter, de studie gaat niet alleen over oorsuizingen, maar over alle geluiden die in je oor (je hersens) worden gemaakt.

Patients with tinnitus hear noises that do not originate outside but within the body itself. They can be squeaks, whistles or whooshing noises, or even rumbles, knocking or rustling sounds. It is estimated that 10-30 percent of the Dutch suffer from tinnitus.

Wat wel interessant is, is dat dit geluid niet in het oor, maar in de hersens word veroorzaakt. ...

Berichten: 4.502

Re: Oorsuizen: psychologische behandeling en neurostimulatie hoopgevend

Bij een zelfonderzoek -bij wakker liggen in bed- geconstateerd,dat het"oorsuizen" op veel lager dB-nivo ligt dan wanneer ik activiteiten onderneem,zoals ik nu achter mijn "orgel"actief ben en dus mijn "denkraam"aan het werk zet.


Ik vergelijk het met een fabriek,die zijn (haar) electromotoren opstart,waardoor je in die fabriek een gezamenlijk gevormde frequentie hoort met een golfbeweging,afh. van welke machine in- of uit geschakeld wordt.


Hetzelfde idee krijg ik van hersenactiviteiten,welke op een hoogfrequent nivo werken-wrs.voor ons hoorbaar tot 20kH en dat het dB-nivo stijgt,afh. van de ingeschakelde delen.


(Bij de bouw van een opgehangen "geluidloze" kamer (1951!),ervoer ik -na gereed komen- hetzelfde;de oorarts,op wiens advies het geval werd gemaakt, zei toen : "je hoort jezelf"!)


In hoeverre je iets waarneemt van de bloedcirculatie door verhoogde aanvoer,hetgeen ik eerder opperde,is bij nader inzien van veel minder belang.


Voor zover ik het tot heden kan verklaren,ligt het op "micro"-electronisch gebied;schakelen 1/0 ! ,etc.,en afhankelijk (wrs.) van je sensibiliteit neem je het verschijnsel meer of minder waar.


Ik ga eens Googlen,wat de deskundologen en mogelijk deskundigen erover mededelen!

Reageer