[chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Bij de vorming van yellowcake uitgaande van uraniumerts komt volgende reactie voor bij de precipitatie van ammoniumdiuranaat:

2NH3 + 2UO2(SO4)34- => (NH4)2U2O7 + 4SO42-

Ik heb deze een 20-tal minuten proberen te balanceren maar zonder succes. Op een gegeven moment was ik zelfs zo wanhopig dat ik aan de linkerkant ozon begon bij te voegen. Zou iemand mij kunnen helpen met deze helse reactie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] reactie met uranium uitbalanceren

NH3 + UO2(SO4)34- => (NH4)2U2O7 + SO42-

dit zijn de correcte uitgangsstoffen en reactieproducten bij die reactie?

Want zo gaan we het inderdaad nooit voor elkaar krijgen: wat we ook prutsen, omdat links 3H met 1N zijn gekoppeld, en rechts 4H met 1N, krijgen we dat zonder een of andere H-bron nooit voor elkaar.

totdat je voor zo'n reactie minstens links en rechts álle nodige stoffen hebt staan hoef je aan kloppend maken niet te beginnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Dit is de reactie die ik op het net gevonden heb. Het kan dus zijn dat ze onvolledig is ... :D Ik zal nog een tijdje met de reactie zitten spelen denk ik, proberen om H2O te integreren in de reactie ofzo

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Met alleen de beginstoffen en eindproducten zoals je die geeft zal het nooit lukken. Immers, aan de linkerkant zitten N en H maar in 1 stof, aan de rechterkant van de pijl ook. Toch verandert in de reactie de verhouding tussen N en H.

Er moet dus nog een stof bij betrokken zijn, een waar N of H atomen in voorkomen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: [chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Ik neem aan dat het hier eigenlijk om een basis/neutraal milieu gaat.

Enige indicatoren zijn:
\(NH_3 + H^+ \rightarrow NH_4^+\)
Het feit dat hier nog steeds NH3 te zien is, doet me denken dat het basisch/neutraal is.

Is je stof met uraan mogelijk een complex? Dat zou opnieuw op een basisch milieu duiden.

Kijk bijvoorbeeld naar het
\([Pb(OH)_6]^{2-}\)
complex. Aangezien dit complex water zal afsplitsen, kan men het ook schrijven als
\([Pb(OH)_6]^{2-} = PbO_3^{2-}\)
Ik denk dat hetzelfde aan de hand is bij dat uranium complex. En dat we het hier hebben over het volgende complex:
\([U(OH)_4(SO_4)_3]^4-}\)
.

Ik zal eens wat naslagwerk verrichten, en kijken of ik hier wat meer van vind. Maar als het geen complex is, is het me iets raar.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Het is in ieder geval een complex. Het gaat hier over uranaten, sterke oxidatoren. De H+ die je noemt, en waar ik zelf ook aan dacht, wijst op een zuur milieu. Maar volgens mij is de NH3 een ligand in een ander metaalcomplex, maar zonder de oorspronkelijke opgave te zien blijft dat gissen.

Ik ben het overigens van harte oneens dat je [Pb(OH)6]2- equivalent stelt aan [PbO3]2-. Je zou je een evenwicht kunnen voorstellen tussen [Pb(OH)6]2- en [PbO3]2- + 3H2O, maar het betreft dan wel 2 verschillende stoffen (waarvan ik van de laatste het bestaan betwijfel) die in evenwicht zijn, en waarvan de ligging van het evenwicht bepaald wordt door de omstandigheden.

Ik denk dat het hier gaat om het UO2(SO4)34- complex en het U2O72- complex. In beide situaties is de oxidatietoestand +6; er is dus geen sprake van redox.

Terwijl ik dit zit te typen schiet me ineens een ingeving te binnen: Probeer het eens te balanceren met zwavelzuur!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: [chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Ik ben het overigens van harte oneens dat je [Pb(OH)6]2- equivalent stelt aan [Pb(OH)3]2-.
Ik ben er mij niet van bewust dat ik dit op enige wijze stelde.

Ik stelde wel dat
\([Pb(OH)_6]^{2-}\)
ook wel als
\( PbO_3^{2-}\)
wordt geschreven.

Dit omdat het eerder genoemde complex 3x water zal (kunnen) asplitsen, en dus 6 protonen en 3 van de 6 zuurstof-atomen gaat afstaan om de 3 watermoleculen te vormen.

Ik maakte daarna een annaloge redenering over de algemene vorm van de molecule die de topicstarter opgaf, en hoe ik dacht dat ook dit zulk een geval was.

Als dit opging (wat het blijkbaar doet), zitten we praktisch zeker in een basisch milieu, aangezien ook daar twijfel over was.

Maar niet alleen zijn de 2 complexen in de quote compleet andere complexen, er is ook nog eens een verschillende OT van lood aanwezig. Niet te vergeten het feit dat naar mijn weten Pb+ niet eens bestaat.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 29

Re: [chemie] reactie met uranium uitbalanceren

Bedankt voor de reacties, en bedankt voor de tip om het uit te balanceren met zwavelzuur. Ik zal het straks zeker eens proberen!

Reageer