[fysica] arbeid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[fysica] arbeid

ik moet voor het school twee vraagstukken oplossen maar ik kan er niet aan uit.

1) Een auto verbruikt 74.6 kW en rijdt met een constante snelheid van 96 km/h. Wat is de voorwaarts gerichte kracht doo' de motor op de auto.

2) Wanneer je met je auto 100 km/h rijdt, besit het voertuig een grote energie. Van welke hoogte zou deze moeten vallen opodat hij eenzelfde energie zou kunnen leveren?

wrijving mag je verwaarlozen.

david

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [fysica] arbeid

Voor de eerste vraag:

Ken je de formule van het vermogen als er een kracht wordt uitgeoefend om met een constante snelheid voort te bewegen? Staat vast in je boek:
\( P = F . v \)
Deze kan je gebruiken, he?

Voor de tweede:

Wat voor energie bezit de auto met snelheid 100km/h ? Potentiele,kinetische,... ? Ken je hier de formule van ?
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] arbeid

1. Merk op dat het gemiddelde vermogen <P> gelijk is aan
\(P = \frac{\Delta W}{\Delta t} =\frac{ \Delta \left( \vec F \cdot \vec r \right)}{\Delta t} = \vec F \cdot \frac{\Delta \vec r}{\Delta t} = \vec F \cdot \vec v\)
2. De kinetische energie K van de auto moet gelijk zijn aan een bepaalde potentiële energie U van de auto als die valt. Stel K = U en reken verder.

Kan je nu verder?

Berichten: 22

Re: [fysica] arbeid

ok bedankt voor de uitleg ik snap het nu

david

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] arbeid

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer