Depressie, angststoornissen en affectieve stoornissen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 55

Depressie, angststoornissen en affectieve stoornissen

Ik moet momenteel een artikel samenvatten over het effect van Ginseng op angststoornissen en affectieve stoornissen. Omdat ik niet thuis ben in de psychiatrische ziekten, vroeg ik me af wat nu juist het verschil tussen depressie, angst- en affectieve stoornissen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Depressie, angststoornissen en affectieve stoornissen

Over depressie vind je vast wel de nodige informatie, of waarschijnlijk heb je er al naar gezocht.

Angststoornissen zijn - zoals het woord zegt :D - stoornissen waarin angst een centrale rol speelt. In de DSM worden o.a. de paniekstoornis (paniekaanvallen), agorafobie, "specifieke" fobie (denk aan angst voor spinnen, angst om te vliegen, angst voor de tandarts, etc.), OCD en posttraumatische stressstoornis onderscheiden.

Affectieve stoornissen zouden dan storingen in het affect, m.a.w. op emotioneel vlak moeten zijn. Ik moet zeggen dat ik die classificatie als dusdanig nog niet ben tegen gekomen. In de ICD staat bij de "mood disorder" wel "[affective]" (tussen vierkante haken dus). Daar vallen dan depressie, manie, en bipolaire stoornissen (manisch-depressief) onder. Ik vond ook deze wiki-pagina. Maar met die indeling zou ik oppassen: het gaat om stoornissen die hetzelfde reageren op psychofarmaca. Op die manier worden een hele hoop stoornissen bij elkaar geplaatst zonder al te veel grond, vind ik. Om daarmee onderzoek te gaan doen, lijkt me zeer problematisch.

Ik weet niet of dit voldoende (duidelijk) is. Als je nog vragen hebt, stel ze maar.

Edit: wordt in het artikel zelf niet gespecificeerd over welke stoornissen het precies gaat, of welke er onderzocht zijn?

Berichten: 55

Re: Depressie, angststoornissen en affectieve stoornissen

In het artikel wordt gesproken over het feit dat de oorzaken van depressie en angststoornissen nog ongekend zijn en dat de oorzaak van angststoornissen een welbepaalde cascade (in de hersenen wellicht) is.

Daarom leek het me logisch dat er een verschil was tussen beiden, maar ik ken er zelf niet zoveel van dus...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Depressie, angststoornissen en affectieve stoornissen

Er zijn wel een aantal hypothesen in verband met het ontstaan van zowel depressie als verschillende angststoornissen, en de mechanismen die men veronderstelt zijn verschillend ja. Het zijn dan ook onderscheiden problematieken. Als je natuurlijk rangschikkingen gaat maken o.b.v. de reactie op medicatie, dan vertroebelt het onderscheid.

Reageer