[natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Ik heb opnieuw enkele vragen over vectoren en beweging. De betreffende opgaven lijken erg op die uit één van mijn andere topics en als ik het goed interpreteer wordt precies het omgekeerde gevraagd. Laat ik beginnen met de eerste opgave:

Een knikker rolt met constante snelheid over een horizontaal tafelblad op 80 cm boven de grond. De knikker rolt van de tafel en valt 60 cm verder op de grond.
  1. Maak een schema;
  2. Bereken de horizontale snelheid;
  3. Bereken de snelheid waarmee de knikker de grond raakt.
Mijn oplossing:

Maak een schema.

Zie de hieronder ingescande afbeelding (vergeef me mijn gebrekkige tekenkunsten, maar het is slechts een schets):
vectoren_1_.png
vectoren_1_.png (52.38 KiB) 234 keer bekeken
Bereken de horizontale snelheid.

Hiertoe wilde ik eerst de tijd tot het raken van de grond berekenen, m.b.v. een formule voor de valversnelling:
\(h = \frac12 \cdot g \cdot (\Delta t)^2 \Longrightarrow 80 \cdot 10^{-2} = \frac12 \cdot 9,81 \cdot (\Delta t)^2 \Leftrightarrow \Delta t \approx 0,40\ \mbox{s}\)
Vervolgens bereken ik de horizontale snelheid met een formule voor de eenparig rechtlijnige beweging:
\(v_x = \frac{\Delta s}{\Delta t} \Longrightarrow v_x = \frac{60 \cdot 10^{-2}}{0,40} \approx 1,49\ \mbox{m/s}\)
Bereken de snelheid waarmee de knikker de grond raakt.

Hiertoe bereken ik ook de verticale snelheidscomponent:
\(v_y = g \cdot \Delta t \Longrightarrow v_y = 9,81 \cdot 0,40 \approx 3,96\ \mbox{m/s}\)
Vervolgens berekenen we de resultante van de x- en y-component:
\(v = \sqrt{v_x^2 + v_y^2} \Longrightarrow v = \sqrt{1,49^2 + 3,96^2} \approx 4,23\ \mbox{m/s}\)
Ik vroeg me eigenlijk gewoonweg af of deze methode en uitkomsten correct staan, aangezien dergelijke opgaven nooit klassikaal zijn ingeoefend.

PS: Luchtweerstand en wrijving worden verwaarloosd in deze en de volgende oefening.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Ik vroeg me eigenlijk gewoonweg af of deze methode en uitkomsten correct staan, aangezien dergelijke opgaven nooit klassikaal zijn ingeoefend.
Kort antwoord: ja, ze zijn correct! (al heb ik de getallen niet precies nagerekend)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Bedankt, ik vertrouw volledig op jouw kennis. Een andere opgave luidt:

Een pijl wordt horizontaal weggeschoten met een snelheid van 120 m/s. De pijl bereikt 50 m verder zijn doel.
  1. Maak een schema;
  2. Bereken hoe diep het doel zich bevindt t.o.v. het startniveau;
  3. Bereken de eindsnelheid van de pijl.
Als de vorige opgave juist is, vormt deze in principe geen probleem, ware het niet dat ik niet weet of mijn interpretatie van deelvraag b correct is. Even een schema*:
vectoren_2_.png
vectoren_2_.png (76.24 KiB) 244 keer bekeken
Ik vermoed dat men bij b vraagt achter de hoogte h. Is dit daadwerkelijk wat men bedoelt?

* Ik ben me ervan bewust dat ik h onnauwkeurig heb aangeduid en dat de pijltjes eigenlijk niet boven de stippellijn horen uit te steken, maar het gaat om een schets.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Lijkt me correct.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Oké, bedankt. Ik moet dringend eens wat minder twijfelen aan mezelf.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Oké, bedankt. Ik moet dringend eens wat minder twijfelen aan mezelf.
Je hebt onze hulp niet meer nodig bij dit soort opgaven :D
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Alles klopt inderdaad!

Juist een klein typfoutje - voor de toekomstige lezers -
\(v_x = 1,49\)
in de formule voor v.

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Juist een klein typfoutje - voor de toekomstige lezers -
\(v_x = 1,49\)
in de formule voor v.
Bedankt, inderdaad slordig geweest tijdens het typen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Ik vermoed dat men bij b vraagt achter de hoogte h. Is dit daadwerkelijk wat men bedoelt?
Ja. Controle: ik vind
\(\Delta h=\frac{25}{288}g\approx 0.85\)
meter.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] vectoren en beweging (2)

Ja. Controle: ik vind
\(\Delta h=\frac{25}{288}g\approx 0.85\)
meter.
In het geval je een "second opinion" wenst.... dito.

Reageer