[fysica] onafhankelijkheid v. bewegingen/horizontale worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[fysica] onafhankelijkheid v. bewegingen/horizontale worp

Ik heb morgen een overhoring en snap niet hoe ik 1 soort van oefeningen moet berekenen.

Ik zal even een oefeningetje uittypen en hoe ik het zou doen :

Een roeier wil een 200m brede rivier oversteken. De snelheid waarmee hij roeit, bedraagt 1,39 m/s. De stroomsnelheid bedraagt 0,833 m/s. Hij wil de overkant van de rivier bereiken in een punt loodrecht op de overkant.

Onder welke hoek moet hij tegen de stroom invaren?

Ik zou dan beginnen met de tijd te berekenen :

y= vy.t

200=1,39.t

t=144s

dan mijn x = vx.t

x= 120m

En dan zou ik op een tekening mijn aanliggende en mijn overstaande zijde hebben en hier myn tangens van nemen en 31° uitkomen. Maar het oplossingsblad zegt me dat ik 53,1° moet uitkomen..

Kan iemand me helpen? :D

Alvast bedankt,

Zion.

Berichten: 4.246

Re: [fysica] onafhankelijkheid v. bewegingen/horizontale worp

Nee, de component van de snelheid tegen de rivier in moet gelijk zijn aan 0.833 dus:
\(1.39 \cos( \alpha) = 0.833\)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [fysica] onafhankelijkheid v. bewegingen/horizontale worp

Wanneer komt de roeier loodrecht aan? (denk aan de stroomsnelheid)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 582

Re: [fysica] onafhankelijkheid v. bewegingen/horizontale worp

Het probleem is dat je de opgave wat verkeerd interpreteert. De snelheid van de roeier is 1,39 m/s; dit wil niet zeggen dat de x-component van de snelheid van de roeier gelijk is aan 1,39 m/s (wat jij wel veronderstelt bij het berekenen van de tijd). Indien je de tijd t zou willen kennen die de roeier nodig heeft om de overkant te bereiken, dan moet je de x-component bepalen door deze snelheid v te projecteren op de x-as.

Reageer