Roken

Moderator: Rhiannon

Roken

Eigenlijk is de vraag heel simpel:

Wie is er voor dat roken wordt afgeschaft, wie is er tegen, en waarom.

Persoonlijk vind ik dat roken niet alleen in openbare plaatsen, maar dan het liefst van al in heel België, en op de lange duur in de gehele Benelux wordt afgeschaft. Ik ben hier nogal fanatiek in en (ik weet dat het verkeerd is maar onderbewust doe ik het toch) ik deel alle mensen die ik leer kennen in, in de groepen rokers en niet-rokers, en instinctief heb ik veel minder sympathie voor mensen die roken. Verder reageer ik ook buitengewoon hevig op sigarettenrook. Daarom een tweede vraag bestaat er zoiets als een rookfobie of een rokersfobie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Roken

instinctief heb ik veel minder sympathie voor mensen die roken.
Ik herken dat, zo was ik eerst ook, ik had ook minder sympathie voor mensen die rookte. Ik dacht dat die mensen een beetje zwak waren ofzo.

Totdat ik zelf begon te roken. :shock: Toen was het net even iets anders. En stoppen, oei, oei, auw.... stoppen gaat niet, het is 'zeer' verslavend.

Door te roken ontstaan ook sociale banden met andere rokers, als je directeur rookt, kan dat dan ook weer een voordeel hebben.

Ik heb zoiets nie moeilijk doen, gun die mensen hun plezier, maar promoot het niet.

na 4 jaar stevig roken is het me toch gelukt om te stoppen, maar dat viel dus niet mee, roken is echt wel een probleem voor de gezondheid.

Ik zie geen reden meer om minder 'sympathie' te hebben voor mensen die roken.

Berichten: 26

Re: Roken

In het begin vond ik rokers altijd "lage" mensen.

Maar sinds 1,5jaar raak ik ook...afentoe met uitgaan en soms op school 1.

Ik ben er wel anders tegen aan gaan kijken, en sommige ook tegen mij, omdat ik ineens rook.

Velen zeggen dat ik het alleen doe om erbij te horen, maar dat is niet zo.

Het geeft je alleen rust...en je merkt het wel ;)

K probeer nu weer te stoppen..want kvind het allemaal maar niks...

Maar minder Symphatie voor rokers..? neen nooit meer :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Roken

De zaligheid van een sigaret..Haaaaaaaaa!

Ben nu een weekje gestopt, probeer het vol te houden want fysiek ben ik een auto voor de sloop.

Ik vind trouwens dat er rookverbod mag komen Bv. In horecazaken en dergelijke MAAR er moet altijd een ruimte zijn (al dan niet klein) waar de rokers een sigaret mogen opsteken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Roken

Ik vind dat mensen best mogen roken, als ze hun rook maar niet aan anderen, die niet willen roken, opdringen en hun peuken niet op de grond deponeren. Dat vind ik asociaal gedrag. De niet-roker heeft wat mij betreft toch het recht om te eisen dat er in zijn omgeving niet gerookt wordt. Immers is hij degene wiens gezondheid door het gedrag van de roker in gevaar kan komen, zonder dat hij daar zelf voor gekozen heeft.

Voor de duidelijkheid: ik rook zelf wel (stom, stom), maar niet binnenshuis en niet waar het niet gewenst is. Ga ik desnoods maar in de regen staan als het moet. :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Roken

Ik heb ook een enorme hekel aan die rook (en daarmee door associatie aan rokers). Je kan nooit eens een keertje gewoon uitgaan zonder dat je last van je ogen krijgt, zit te hoesten, en je de volgende dag meteen weer al je kleren en je haar kunt wassen.

Rookvrije horeca lijkt me echt zo'n enorme vooruitgang...

Wat ook itrritant is dat die rokers nu allemaal precies voor de deur gaan staan. Dan moet je dus altijd door een rookgordijn naar binnen. Ik houd dan maar even mijn adem in, maar ik voel dat toch wel als een inbreuk op mijn leefomgeving.Of als er weer eens een aso heeft staan roken in de lift. Gatver. En die lucht hangt dus altijd om (zware) rokers heen. Ik heb een keer gezoend met iemand die rookte en dat was ook zo ranzig.

Kortom, ik vind het een van de smerigste gewoontes die er zijn. Zo gauw iemand een sigaret opsteekt (al was het Brad Pitt) vind ik hem/haar al meteen niet meer aantrekkelijk en ook een stuk minder sympathiek.

En ja, ik snap dat mensen verslaafd kunnen zijn. Ik kan me dat prima voorstellen. Maar dan hoef ik toch nog steeds niet in de stank te staan en mijn longen te vergiftigen?? (Dan heb ik het nog niet eens over het achteloos wegsmijten van die peuken, waar je ook staat.) Rook in je eigen huis en neem verder maar nicotinekauwgom ofzo.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Roken

Cassanne, ik kan me het heel goed voorstellen wat je zegt. Zoals ik al eerder in mijn (vorige) post aangaf, heb ik begrip voor het "ranzigheids-gevoel" en vind ik dat de niet-roker voorgaat!. Maar toch hoop ik, als stomme, verslaafde roker, niet als onsympathiek persoon bij je op de zwarte lijst te komen. Als roker ben je tegenwoordig een outcast, en dat is terecht in zekere zin. Maar als persoon heb ik denk ik toch wel meer te bieden dan alleen maar mijn slechte adem (die ik probeer te maskeren met pepermuntjes :wink: ) en mijn rookwolken. De door mij geproduceerde rookgordijnen probeer ik dan ook inderdaad zover mogelijk van iedereen, die hier een probleem mee heeft, vandaan te houden. Argumenten als: "ja maar, een roker heeft toch ook rechten, als je niet in mijn rook wil staan dan ga je maar verderop staan" vind ik dan ook echt niet doordacht, onzin. Maar ja, voor een verslaafde idioot is het niet altijd even makkelijk om een plek te vinden waar niemand last van hem heeft. Dat overkomt me dan nog wel eens met de nodige schuldgevoelens........

P.S.: Niet ter rechtvaardiging, maar meer om het gegeven te nuanceren, moet ik wel zeggen dat ik zelf niet gediend ben van de liters parfum die sommige mensen met zich meedragen, en die mij letterlijk de adem benemen. Gezien het feit dat sommige geurstoffen ook kankerverwekkend blijken te zijn, zou men zich kunnen afvragen of men hier niet ook een maatschappelijke discussie over zou moeten starten....... :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Roken

Ik ben zelf een kettingroker en zou heel graag willen stoppen want het kost handenvol geld en je conditie gaat zienderogen achteruit. Het probleem is dat ik niet in die hulpmiddeltjes als nicotinekauwom e.d. geloof.

Ik ben ervoor dat het roken op de lange duur helemaal verboden moet worden, maar doe dat dan op een fatsoenlijke manier. Begin nu bijvoorbeeld met het verbieden van roken op openbare plekken en voor jongeren, bv 16 jaar.. Deze jongeren zouden dan helemaal niet mogen roken, ook niet als ze 30 worden. Denk ook aan de oudere mensen die hun hele leven al roken. Zouden zij dadelijk geen teug meer mogen nemen? Nee, schaf het van onderaan af en trek dit zo door. Over 50 / 60 jaar is alles rookvrij zonder dat iemand zich aangevallen voelt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zou graag willen stoppen en ook ik erger me gruwelijk aan de rook!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Roken

Heb geen sympathie voor rokers maar van mij hoeven ze nou ook weer niet uit de samenleving te verdwijnen ofzo. Ze moeten alleen wel rekening houden met niet rokers. Vooral in ruimtes waar veel gerookt wordt zoals uitgaansgelegenheden krijg ik met m'n lenzen heel snel last.

Het is natuurlijk lastig om daar het roken uit te bannen maar ik het zou wel fijn zijn. Na een avondje stappen merk ik trouwens toch al vaak dat ik de ochtend daarna aardig wat moet hoesten. Ik zou er ook zeker nooit zelf aan beginnen. Maar ik vind niet dat je andere mensen kan verbieden om te gaan roken. Het blijft tenslotte je eigen keuze!
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Roken

Ik heb er eerlijk gezegd ook niet zo'n moeite mee als mensen roken. Ik zou het zelf niet zo snel doen, maar als andere mensen het graag willen, moeten ze het vooral doen.

En ik denk dat het gewoon geaccepteerd moet worden dat er in horeca gelegenheden gerookt wordt, het is een plek waar iedereen komt en waar mensen komen voor hun lol, als mensen mogen drinken mogen ze van mij ook roken. Ik kies er dan zelf voor om daar ook naar binnen te gaan.

Iets anders vind ik het wel als ze in een bibliotheek of een andere openbare plek gaan staan roken, maar dat is gelukkig verboden en vind het voor de rest wel goed zo. :shock:
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Roken

De zaligheid van een sigaret..Haaaaaaaaa!
maar stiekem vind je de lucht ook vies, als je zelf niet meer rookt.. :shock:
Ben nu een weekje gestopt, probeer het vol te houden want fysiek ben ik een auto voor de sloop.
Als je weer gaat roken wel, dan ben je zo rijp voor de sloop.

na een maandje stoppen, ga je jezelf vanzelf beter voelen, en is het ook makkelijker om er van af te blijven.
Ik vind trouwens dat er rookverbod mag komen Bv. In horecazaken en dergelijke MAAR er moet altijd een ruimte zijn (al dan niet klein) waar de rokers een sigaret mogen opsteken.
Ik vind dat jeugd niet moet kunnen beginnen met roken, voor de verslaafde rokers is het al te laat, maar de beginners moeten er niet mee kunnen beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Roken

Het probleem is dat ik niet in die hulpmiddeltjes als nicotinekauwom e.d. geloof.
Jawel, dat werkt wel, je krijgt de nicotine dan niet meer via je longen, dat is al een stuk gezonder.

Verder moet je goed naar jezelf kijken, vind jij jezelf er fraai uit zien met een sigaret? Zonder sigaret ziet u er veel schoner en beter uit...

Denk aan u zelf, en niet aan de tabacs fabrikant.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Roken

Ik vind dat jeugd niet moet kunnen beginnen met roken, voor de verslaafde rokers is het al te laat, maar de beginners moeten er niet mee kunnen beginnen.


Dat is precies wat ik bedoelde! Laat jongeren niet beginnen met roken, voor mijn part zet je er een boete op, maar de oudere roker mag niet ´gestraft´ worden. Laat het verbod op die manier van onderop beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Roken

Dat is precies wat ik bedoelde! Laat jongeren niet beginnen met roken, voor mijn part zet je er een boete op, maar de oudere roker mag niet ´gestraft´ worden. Laat het verbod op die manier van onderop beginnen.
Je kunt denk ik wettelijk gezien niet een bevolkingsgroep beboeten voor iets wat een andere bevolkingsgroep gewoon mag doen. Dus ik denk toch dat de beste weg is om het aantal gelegenheden waar gerookt wordt zover mogelijk terug te schroeven. Wat dat betreft zitten we op de goede weg. En hoe minder kinderen volwassenen zien roken, hoe minder er op het idee zullen komen om het zelf op een gegeven moment te gaan doen (voorbeeldfunctie).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Roken

Je kunt denk ik wettelijk gezien niet een bevolkingsgroep beboeten voor iets wat een andere bevolkingsgroep gewoon mag doen.
Jawel, want onder de 18 jaar mag je al geen cigaretten kopen,

als men volgend jaar de leeftijd opschroeft naar 19 jaar.. en jaar daarop 20 jaar, en daarop 21 jaar ... 22 jaar .... enz.

personeel van cigaretten procucenten een alternatieve banen aanbieden.

Gesloten