Springen naar inhoud

Energie uit houtverbranding

• Log in om te kunnen reageren

ikka

ikka

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 12:49

Ik ben bezig om een houtverbrandingskachel te simuleren alleen nu loop ik tegen de volgende problemen op.

Gevonden heb ik:

Qtoe = Mdot_b*H0 + Mdot_b*c_b*t_b+Mdot_b*Luchtfactor*c_l*t_l

Mdot_b = Massa stroom [kg/s] voor brandstof
H0 = Stookwaarde [kJ/kg]
c_b = soortelijke warmte brandstof [kJ/kg.K]
t_b= temperatuur brandstof [oC]
c_l = soortelijke warmte lucht
t_l = temperatuur lucht

De stookwaarde H0 wordt ook wel de calorische onderwaarde genoemd. Mijn probleem is nu dat ik geinteresseerd ben in de calorische bovenwaarde:

Calorische bovenwaarde = Calorische onderwaarde + Latente condensatie warmte

Deze calorische onder en bovenwaarde zou ik graag willen uitrekenen uit de chemische samenstelling van hout. Hierdoor zou het dan mogelijk zijn om als input van het model ook de vochtigheid van het hout te geven. De codensatie warmte die onstaat na verbranding zou kunnen worden gebruikt om de ingaande lucht temperatuur te verhogen waardoor er meer engergie in het systeem komt.

Een tweede probleem waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden is dat bovenstaande formule geen rekening houd met de luchtvochtigheid terwijl dit mijn inziens wel degelijk van invloed moet zijn op de verbranding.

Samenvattend heb ik dus de volgende 2 vragen:
1. Hoe bereken je de Calorische onderwaarde en bovenwaarde uit de chemische samenstelling van hout.

2. Heeft de luchtvochtigheid invloed op Qtoe en zo ja hoe kan ik deze omsluiten in de formule.

Alvast bedankt voor de reacties.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2008 - 19:40

uit de chemische samenstelling van hout.

Hout is 'dood plantenmateriaal' in essentie. Hierin zitten nog steeds vele macromoleculen, mineraalresten en watnog.

Ik denk echter wel dat in gedroogd hout, een substantiele hoeveelheid van het materiaal 'cellulose' zal zijn. De wand van de plantencellen bestaat uit dit materiaal.
Aangezien de cellen in gedroogd hout veel vocht zullen verliezen, en dus krimpen, zal de relatieve aanwezigheid van deze stof stijgen.
Immers: het hout verliest gewicht, maar behoudt zijnzelfde massa aan cellulose.

Maar om adhv een chemische samenstelling iets te bepalen bij hout, zou meer moeten geweten zijn over het type hout, de droogheid van dat hout, en weet ik veel wat nog.
Zelfs dan kan ik je niet verderhelpen, aangezien de chemische achtergrond in plantencellen iets is waar ik niet in thuis ben.
Maar dat er niet 1 molecule is die 'hout' noemt, ben ik vrij zeker van.

Veranderd door ToonB, 20 november 2008 - 19:40

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

ikka

ikka

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 23:49

Ben nog een tijdje opzoek geweest naar informatie en zit nu op het volgende.

Qtoe = Mdot_b * H0 + Mdot_b * c_b * (t_b - t_r) + Mdot_b * Mlpr * c_l * ( t_l - t_r)

t_r = richt temperatuur [oC] = 25 oC (DIN 1942)
Mlpr = werkelijke hoeveelheid lucht die per kg brandstof wordt toegevoerd in kg lucht /kg brandstof

Alleen ontstaat bij verbranding ook codensatie warmte. Met een condensator kan deze condensatiewarmte gebruikt worden om de ingaande lucht temperatuur te verhogen zodat er een hogere Qtoe ontstaat. Probleem is dat ik de formule voor deze condensatie warmte nog niet heb kunnen vinden. Ik denk dat het ongeveer het volgende moet zijn:

Qconden = Mdot_b* (Hb - H0) + ....

Op de plaats van de puntjes zou dan de condensatiewarmte die uit lucht onstaat moeten staan. Het lijkt me dat deze afhankelijk is van de temperatuur van de lucht en de vochtigheid van de lucht. Kan iemand mij vertellen of ik in de goede richting zit en wat de volledige formule dan zou moeten zijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures