Springen naar inhoud

Een vreemd experiment

• Log in om te kunnen reageren

Pjot

Pjot

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 19:50

Beste Forummers;

Jaren geleden zag ik op TV een experiment dat te maken had met milieutechnologie. Er was een soort leiding van (waarschijnlijk) plexiglas gemaakt en hierdoor werd stoom gevoerd. Deze stoom ontweek in de buitenlucht als een duidelijke "stoompluim" (=waterdamp). Tot zover een herkenbaar verschijnsel.
In de plexiglas behuizing waren in de lengterichting metalen platen gemonteerd. Hierop kon een (gelijk?)spanning worden gezet. Het vreemde was dat als de spanning hierop hoog werd opgevoerd de "stoom" pluim verdween. (De proef werd gestopt toen er in het apparaat vonken oversprongen).

Hoe langer ik over dit verschijnsel nadacht, hoe meer vragen het opriep: Als de "stoompluim" niet meer zichtbaar is, was dan alles al gecondenseerd? En waar bleef dan de condensatiewarmte? Of was er iets anders aan de hand?

Omdat ik niet de mogelijkheden had om dit experiment op kleine schaal te reproduceren heb ik iets anders gedaan: Ik heb bij diverse deskundigen navraag gedaan naar dit verschijnsel en tot mijn grote verbazing kreeg ik twee compleet verschillende verklaringen!
1) De condensatie heeft reeds in het apparaat plaatsgevonden: door de toegevoerde electrische lading konden de kleine waterdeeltjes samenvloeien (coalesceren) en zo (onzichtbaar) met de gasstroom afgevoerd worden. (Dus: condensatie treedt al op in het apparaat).
2) Door het aanleggen van de hoogspanning wordt er energie toegevoerd aan de stoomstroom. Deze stoom raakt hierdoor oververhit en zal bij het uittreden uit de opstelling niet meer (direct) condenseren. De stoom wordt (onzichtbaar) in de onverzadigde omgevingslucht opgenomen. (Ergo: er treedt pas buiten het apparaat condensatie op...).

Kortom: ik kom er niet uit. Kan het condensatieproces beinvloed worden door het gebruik van een electrisch veld?
Graag jullie visie!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Alegro

Alegro

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2009 - 17:01

Het gene je beschrijft wordt toegepast om metingen te verrichten in de samensteling van gas in afgasleidingen. Een elektrostatisch of een elektromagnetisch veld kan je er voor zorgen dat bepaalde metalen, zouten en zuren binnen een gas zich verplaatsen naar een plaats binnen een afgasleiding zodat deze daar geconsentreerder is.

Wanneer er geleiding is tussen de polen is het mogenlijk dat de temperatuur van de stoom stijgt. Buiten de buis zal deze altijd condenseren indien de temperatuur buiten de buis onder de 100 gr.C. ligt en de omgevingsdruk gelijk is aan de natuurlijke omgevingsdruk 1000 mBar.

Wat openblijft is, als de luchtvochtigheid buiten de buis reeds 100% is, of er dan nog een stoomwolk te zien is?
Maar heeft niks te maken met de buis en de daarin voorkomende metaalplaten.

Er zit een tovertruuk achter dit experiment.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures