Wat is het best geleidend ion?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Wat is het best geleidend ion?

Hey,

Ik moet voor school een verslag maken en 1 van de bijkomende vragen is: Wat is het best geleidende ion?

Ik heb echt geen idee welk ion het is of hoe je aan de oplossing komt.

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt :D

Berichten: 817

Re: Wat is het best geleidend ion?

Het verplaatsen van ionen door een oplossing kost moeite. Kleine ionen zullen zich makkelijker verplaatsen dan grote ionen. Hierbij moet niet de ionstraal genomen worden zoals deze in zouten geldt, maar de effectieve (gehydrateerde) ionstraal. Binnen de alkalimetalen neemt de op zouten gebaseerde ionstraal toe van lithium naar cesium, terwijl de hydratatie aanzienlijk afneemt. De bijdrage aan de geleidbaarheid van lithium is dan ook kleiner dan die van cesium.
Dit stond op de nederlandse wikipedia : Klik

Het ion dat de kleinste gehydrateerde ionstraal heeft, lijkt me dus het juiste antwoord.

Welk dat is, kan ik je helaas niet mee verderhelpen.

Enkele topics op het WSF die misschien wat verderhelpen (of inzicht verschaffen):

Geleidbaarheid water

Geleiding bij electrochemie
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Wat is het best geleidend ion?

ToonB schreef:Het ion dat de kleinste gehydrateerde ionstraal heeft, lijkt me dus het juiste antwoord.

Welk dat is, kan ik je helaas niet mee verderhelpen.


H+
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Wat is het best geleidend ion?

Bedankt voor het snelle antwoord :D

Berichten: 1.379

Re: Wat is het best geleidend ion?

Bij de gewone alkali ionen zijn rubidium en caesium het minst gehydrateerd en daardoor hebben ze het hoogste equivalentgeleidingsvermogen. Zoek hierover de tabel in het CRC-Handbook for chemistry and physics. Misschien staat het ook in binas. Met behulp van tabellen van equivalentgeleidingsvermogens (lambda) kun je alle wetmatigheden hierbij verifieren. Let op, de getallen hebben meestal betrekking op oneindige verdunning.

Waterstofionen en hydroxylionen moet je hiermee niet vergelijken want die migreren niet als een gehydrateerd ion. Die bewegen via een doorgeefmechanisme langs de waterstofbruggen tussen de watermoleculen. Dat gaat veel gemakkelijker en sneller. Vandaar die hoge waarden in de tabellen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer