Aansturing borstelloze elektromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 28

Aansturing borstelloze elektromotor

hey medeforemers kheb een vraagje. hoe zet je een singjaal van een hall sensor om, in een stroom van varierend van12 tot 24 volt cirka 5 ampere?. de stroom moet ook steeds wisselen van polairiteit. ik ben al zover gekomen dat ik weet dat ik een bipolaire hallsensor moet gebruiken. maar nu de rest nog, en daar kom ik niet uit door gebrek aan kennis.heb al 3 maanden lopen zoeken op het internet naar bestaande aansturings modulles. alleen dan is er altijd wel iets waardoor het niet voor mijn motor bruikbaar is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

....heb al 3 maanden lopen zoeken op het internet naar bestaande aansturings modulles.
Ik denk dat je in de bibliotheek meer kans hebt om iets geschikts te vinden.

Berichten: 28

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

ben in de bibiliotheek begonnen met zoeken naar info. Want ik had toen noch niet internet.

En daar kom je niet verder dan de princippes hoe een elektromotor werkt. Allemaal boekjes uit de jaren 70-80, en veel klusboekjes hoe je een lamp aansluit en een hotelschakeling hiervoor maakt.

Maar toch bedankt voor de reactie.

Berichten: 38

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

Mag het in het engels zijn?

Berichten: 28

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

De aansturingen die op deze site staan, zijn 3fase aansturingen.dus die vallen al af, maar er is 1 die mischien wel geschikt is voor mijn motor. deze modulle is bedoelt voor een stappenmotor, wat mijn motor iegenlijk ook is. alleen worden er geen vermogens opgegeven voor deze aansuring.En hoeveel spoelen ik er op aan kan sluiten kan ik er niet uit wijs worden. Maar dat zal wel aan mij zelf liggen. http://www.microchip.com/stellent/idcplg?I...;param=en026706 De controllers die hier staan komen in de richting.

Maar de vraag blijft echter hoe je een singjaal van een hall sensor om kunt zetten in een stroom van 12 tot 24 volt en plus minus 5 ampere.

dit echter omdat het niet zo supperde luxe hoeft, en hopelijk snap ik er op die manier iets meer van.

maar toch bedankt voor uw reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

Misschien een andere benadering van het probleem; wat wil je precies gaan doen?

Geef eens een beschrijving van het doel of functie van de motor hall sensor etc.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 28

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

De hall sensoren moeten de postie ten opzichte van de magneten noord/zuid en de spoelen bepalen. om op die manier de boel aan te kunnen sturen. Alleen de sensoren geven slecht een heel klein stuur stroompje af, En die moet dus weer vertaalt worden naar de voedingstroom naar de spoelen. Dit hele verhaal moet vier keer gemaakt worden. Omdat de stator bestaat uit 8 spoelen, De tegenover elkaar liggende spoelen zijn met elkaar verbonden. Zodat ik dus vier series overhou.Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

in iedergeval bedankt voor de belangstelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

Ik begrijp uit jou verhaal dat je een stappenmotor hebt?
De hall sensoren moeten de postie ten opzichte van de magneten noord/zuid en de spoelen bepalen. om op die manier de boel aan te kunnen sturen.
Met de sensoren kun je de asstand bepalen en/of de omwentelingssnelheid.
Alleen de sensoren geven slecht een heel klein stuur stroompje af, En die moet dus weer vertaalt worden naar de voedingstroom naar de spoelen.
Dit werkt niet zo. Je kun de info van de hall sensoren niet direct terugkoppelen. Je zult uit die informatie het toerental moeten halen, indien je op snelheid wil regelen.
marten schreef:Dit hele verhaal moet vier keer gemaakt worden. Omdat de stator bestaat uit 8 spoelen, De tegenover elkaar liggende spoelen zijn met elkaar verbonden. Zodat ik dus vier series overhou.Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

in iedergeval bedankt voor de belangstelling.
Zoek eerst op internet welk type motor je hebt. Geef anders even het typenummer. Als het om een stappenmotor gaat zijn er verschillende configuraties mogelijk.

Dan heb je een stuk electronica nodig dat de stappenmotor aanstuurt. Meestal zit dat tegenwoordig in een IC waarbij je nog flinke transistoren nodig hebt om de juiste spanning en stroom televeren.

Meestal worden stappenmotoren via een frequentie geregeld. Wat je moet doen is de informatie van de hall senoren omzetten in een stuursignaal voor die frequentieregeling. Of indien mogelijk de frequentie die de hall sensoren afgeven gebruiken. Om het signaal van de sensoren op de juiste spanning te brengen heb je hoogstwaarschijnlijk een opamp nodig.

Het beste kun je eerst een stappenmotor regeling maken en dan kijken wat voor een signaal de hall sensoren af geven.

Kortom geef wat meer informatie over de motor en de sensoren.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 28

Re: Aansturing borstelloze elektromotor

Een type nummer kan ik je niet geven, Want ik bouw mijn motor zelf helemaal op vanuit het niets.

de motorbehuizing heb ik zelf gemaakt. De stator is in produktie,weekijzeren kernen worden binnenkort gemaakt bij philips. En wikkel zelf het emailledraad erom.

De motor die ik maak lijkt zeer sterk op een stappen motor. (is het in wezen)

de rotor bestaat uit 10 magneten. En de stator uit 8 spoelen. Waarvan de tegenover elkaar liggende spoelen in serie zijn gezet.

wanneer ik zou willen kan hier dus een stappen motor van worden gemaakt, Maar dat is niet mijn doel.

Het is de bedoeling dat de motor kan draaien zowel links als rechts.

Naar mijn mening moet dit met hall sensoren kunnen. Op een andere manier is ook primma echter moeten de spoelen wel met een fase verschil worden aangestuurd. Dit inverband met de 10 magneten en de 8 spoelen.

De voeding wordt een auto accu 12 volt dus. De amperes lopen richting de 4 a 5 ampere per spoel.

Dit project is gewoon een hobby van mij. Het houd mij van de straat af.

Tevens een toepassing voor de motor is er nog niet.Wanner de motor sterk blijkt te zijn en genoeg toeren maakt dan bedenk ik er wel 1 voor.

Reageer