Springen naar inhoud

Analytische bepaling vd staafkrachten

• Log in om te kunnen reageren

vinc

vinc

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 22:17

Beste,

het is al eventjes geleden dat ik me nog met sterkteleer heb bezig gehouden en moet voor men neefje tegen morgen een oplossing hebben.

Hoe bepaal je weer de analytische krachten van dit vakwerk (zie figuur)?

Jullie zouden me nog meer kunnen helpen als jullie ineens het antwoord zouden geven.:D Het zit namelijk heeel ver.

Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2008 - 22:39

Je hebt enkele methodes.
1) Knooppuntsmethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan moet elke knoop afzonderlijk in evenwicht zijn.
2) methode van ritter/snedemethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan is een deel van dat vakwerk ook in evenwicht.

Ik geef de voorkeur aan de laatste methode voor kleine vakwerken.
De steunpuntsreacties zijn:
Ay=50kN
By=50kN

Maak nu een snede door het eerste deel van het vakwerk en behoud het linkse deel. (Door een snede te maken zal je het vakwerk in evenwicht moeten brengen met staafkrachten toe te voegen)
snede.PNG

Nu kan je het rotatie-evenwicht rond A schrijven en het horizontaal en verticaal evenwicht. Zo kan je verder geraken ...

Mij lijkt het dat hier de uitleg in staat:
http://www.mechanics...WERKEN-1031.pps
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2008 - 22:40

Wat is een "analytische kracht"? Als je goed kijkt dan kan je al raden wat in y-richting de krachten in de steunpunten zijn,vervolgens kan de knooppuntsmethode de staafkrachten leveren.

Veranderd door dirkwb, 20 november 2008 - 22:41

Quitters never win and winners never quit.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2008 - 22:41

Je hebt enkele methodes.
1) Knooppuntsmethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan moet elke knoop afzonderlijk in evenwicht zijn.
2) methode van ritter/snedemethode: indien het vakwerk in evenwicht is, dan is een deel van dat vakwerk ook in evenwicht.

Mij lijkt het dat hier de uitleg in staat:
http://www.mechanics...WERKEN-1031.pps

Beide methoden staan met een mooi voorbeeldje in de PowerPoint.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures