Springen naar inhoud

gezuiverd water

• Log in om te kunnen reageren

jcmoes

jcmoes

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 01:54

Hallo geachte forum leden,

Ik vroeg me onlangs toen ik een reportage over een zuiveringsinstallatie zag iets af.
Het gaat over water en de middelen die er bij zuivering tot drinkwater aan toegevoegd worden.
Wat zijn de veiligheidsmarges bij dagelijkse inname.
Met andere woorden,
Is er een maximale hoeveelheid van eventueel toegevoegde (en bewerkings) stoffen dat door personen, dagelijks verantwoord mag worden genuttigd?

Ik bijvoorbeeld kan, buiten de 'gangbare' dagelijkse koffie en thee, zomers meestal wel twee of (iets) meer liter per dag drinken.
Als het niet warm is, is dit doorgaans minder, maar toch nog behoorlijk.
Ik heb altijd vier liter in de koelkast (lekker koud) staan.

JC Moes Lelystad

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2005 - 17:55

Wat zijn de additieven waar je je zorgen om maakt?
(..waarschijnlijk geheel onterecht overigens, maar ik ben benieuwd)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 15 mei 2005 - 18:27

[quote="Mrtn"]Wat zijn de additieven waar je je zorgen om maakt?
(..waarschijnlijk geheel onterecht overigens, maar ik ben benieuwd)[/quote

Geachte 'Mrtn'.

Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag was vrij algemeen bedoeld.
Of er misschien ook stoffen in het water achterblijven als het eenmaal gezuiverd is en door de consument geconsumeerd gaat worden.
En of, indien er nog reststoffen inzitten, die bij buitengemiddeld of extreem gebruik op de langere of korte duur schadelijk zijn voor de gezondheid.

Zoals bijvoorbeeld bij "light" dranken zoetstoffen gebruikt worden en waarbij op het etiket is aangegeven (als het goed is) dat men niet meer verantwoord consumeert na een bepaald maximum.

Zoals geschreven, ik meen veel boven het gemiddeld gebruik van drinkwater te 'zitten' en daarom vroeg ik me dit op enig moment af.

JC Moes Lelystad

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2005 - 21:36

Drinkwater moet aan zeer strenge eisen voldoen en het lijkt mij niet meer dan logisch dat men hierbij ook met bovengemiddelde waterdrinkers rekening houdt. Als er al minder onschuldige stoffen achterblijven in het water dan is dat in dermate kleine hoeveelheden dat je je letterlijk dood moet drinken voordat je heel misschien een effect zou merken. Maar zoals gezegd: dan ben je toch al dood.. :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

jcmoes

jcmoes

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2005 - 16:37

Drinkwater moet aan zeer strenge eisen voldoen en het lijkt mij niet meer dan logisch dat men hierbij ook met bovengemiddelde waterdrinkers rekening houdt. Als er al minder onschuldige stoffen achterblijven in het water dan is dat in dermate kleine hoeveelheden dat je je letterlijk dood moet drinken voordat je heel misschien een effect zou merken. Maar zoals gezegd: dan ben je toch al dood..  :shock:

Geachte 'Bas',

Er zijn voorbeelden te over geweest van de betrouwbaarheid van produkten die ondanks de opvatting "moet aan zeer strenge eisen voldoen" Ún waarvan men vaak verklaarde die strenge controles dan ook te hebben gedaan, die in een later stadium ter discussie werden gesteld.
Voor mij werkt deze logica of het uitgaan van jouw logische gevolgtrekking dan ook minder 'automatisch geruststellend', met alle respect.
Mijn vraag was dan ook bedoeld om met feiten onderbouwde reacties te krijgen.
Een eventuele hoeveelheden achtergebleven schadelijke stoffen voor de mens, ingeschat op "Indien" etc, doen voor mij niet ter zake.
Ik ben ook wel liefhebber van humor, maar ik verwachtte serieuse reacties.
Maar okÚ, bij uitblijven daarvan, moet het misschien kunnen.
Ik was om die reden toch al niet meer geabboneerd op dit onderwerp.
Toch bedankt voor je reactie.

JC Moes Lelystad

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2005 - 13:14

In principe is drinkwater onbeperkt drinkbaar(zoveel als je opkan bedoel ik dan) als je kijkt naar de "rest" stoffen. Ik drinkwater zitten altijd een groot aantal verschillende stoffen zoals zouten, mineralen en sporenelementen. Deze hoeveelheden zijn zo minimaal aanwezig dat je je niet bang hoeft te maken om vergiftigd te worden.

http://www.milieucen...werp=Drinkwater
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2005 - 14:45

Drinkwater bevat altijd kleine hoeveelheden opgeloste of zwevende stoffen. De meeste hiervan zijn onschadelijk, andere zijn schadelijk in grotere hoeveelheden. Het is vrijwel onmogelijk om water hiervan volledig vrij te krijgen. Ook is dit nogal onzinnig, met elke hap lucht die je inademt krijg je wel wat kankerverwekkende stoffen binnen en zelfs het meest milieuvriendelijk geteelde radijsje bevat stoffen die in grotere hoeveelheden gevaarlijk kunnen zijn.

Wat de toevoegingen betreft: het meeste drinkwater wordt alleen mechanisch gereinigd. In sommige gevallen worden andere stoffen toegevoegd als natronloog en dergelijke. Als je wilt weten of jouw drinkwaterbedrijf hier mee werkt zal je ze dat moeten vragen. De gebruikte stoffen komen zonder uitzondering als mineraal in de vrije natuur voor en worden al heel lang gebruikt. Tot dusver is er geen aanleiding om ze als gevaarlijk te beschouwen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures