Springen naar inhoud

Snelheid vrijmaken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jwphrijk

    jwphrijk


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 10:15

hoi een vraagje van een hts autotechniek student.
Om de theoretische topsnelheid te berekenen moet je het rijweerstand vermogen gelijk stellen aan het motorvermogen maal het rendement van de aandrijflijn.

het rijweerstandsvermogen bereken je op de volgende manier:
Frol * voertuigsnelheid + Fhelling * voertuigsnelheid + Flucht *voertuigsnelheid.

Voor Flucht geldt de formule: (1/2)*luchtdichheid*frontaaloppervlak*Cw *voertuigsnelheid ^2= rijweerstandsvermogen in [W]

m.a.w. in het luchtweerstands vermogen zit dus de voertuigsnelheid ^3 [Vv^3]

wat ik nu wil is dus de voertuigsnelheid [Vv] vrijmaken uit de formule.

Met de cardano formule heb ik het geprobeerd maar ik heb hen alleen in de vorm X^3+pX=q en ik weet niet goed hoe ik de rijweerstanden hier in moet vullen.

Wie kan mij hier mee helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 november 2008 - 10:20

Wat is F_helling?
Quitters never win and winners never quit.

#3

jwphrijk

    jwphrijk


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 13:38

Frol is de rolweerstand van het voertuig fr=rolweerstandscooefficient *m*g*cos(hoek in graden)
Fhelling is de weerstand die het voertuig ondervind bij het oprijden van een helling :m*g*sin(hoek in graden)
Flucht is de weerstand die het voertuig ondervind van de lucht: (1/2)*Ρ*A*Cw*v^2
deze weerstanden bij elkaar in [N] zijn de rijweerstanden als je deze maal de snelheid [m/s] doet krijg je het vermogen (=kracht per tijdseenheid) wat nodig is om deze weerstanden te overwinnen.

heel de vergelijking wordt :
(fr*m*g*cos(α)+m*g*sin(α)+1/2*A*Ρ*Cw*Vv^2)*Vv

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is

#4

ToonB

    ToonB


  • >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 14:37

heel de vergelijking wordt :
(fr*m*g*cos(α)+m*g*sin(α)+1/2*A*Ρ*Cw*Vv^2)*Vv



Dus, ter veruidelijking neem ik aan dat je formule de volgende is.

LaTeX

Of deze formule juist is, en de correcte interpretatie kan ik niet zo dadelijk mee helpen. Maar ik had al een half uur nodig om uit te kunnen aan die lijst met symbolen en lettertjes.
Is dit de formule die je bedoelt? Zoniet, verbeter hem even aub (met sup en superscript indien mogelijk), zodat de mensen die er wel wat van kennen, wat vlugger zien over wat het gaat.

Veranderd door ToonB, 21 november 2008 - 14:38

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

#5

jwphrijk

    jwphrijk


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 14:49

:D Ja de formule is helemaal goed ,alleen de P is eigenlijk rho (van dichtheid) maar dat maakt verder niet uit is ook gewoon een constante .

hier zou ik dus graag de Vv uit vrij willen maken

#6

ToonB

    ToonB


  • >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 14:51

LaTeX


Dit is dan de correcte formule.
Moet je echter geen vergelijking hebben om dit vrij te maken?

Waaraan is deze vergelijking gelijk? Het herschrijven van wil ik nog wel eens proberen, maar zolang het geen vergelijkingsvorm heeft lijkt me dat erg straf ...
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

#7

jwphrijk

    jwphrijk


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 15:07

Ja weer gelijk,
Om de theoretische top te bepalen moet je het rijweerstands vermogen gelijk stellen aan het motorvermogen maal het rendement dus:
bij een motor van 100 [kw] en een rendement van 85% is de formule gelijk aan 85000 [W]
Meestal wordt voor het vermogen P gebruikt

#8

ToonB

    ToonB


  • >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 15:19

LaTeX dus, met P = theoretisch vermogen maal het rendement ?

Zie ik het zo goed ?


In dit geval zie ik niet meteen hoe ik die Vv eruit moet halen.
Waarschijnlijk is het herschrijven van bepaalde symbolen de sleutel tot de oplossing, maar aangezien ik niet zo thuisben in deze materie ga ik me daar niet aan wagen.
Het 'lijkt' me echter niet direct mogelijk om zonder vervaning van bepaalde delen, een Vv af te zonderen in 1 lid.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

#9

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 15:21

Stel:
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Dan wordt de vergelijking: LaTeX
Dit is een derdegraadsvergelijking (en die wil je dus niet met de hand oplossen), met als reeŽle oplossing
LaTeX

(met dank aan Mathematica)
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#10

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 november 2008 - 16:35

Waarom zo moeilijk doen? In de autotechniek is een benadering (bijv met de GR) meer dan voldoende.

Veranderd door dirkwb, 21 november 2008 - 16:35

Quitters never win and winners never quit.

#11

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 16:45

Autotechniek interesseert mij niets; dit topic staat in Wiskunde dus ik draag een (exacte) oplossing aan.
Ik vermoed dat TS een simpele benadering met de GR ook nog wel kan maken, toch stelt hij de vraag hier.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#12

jwphrijk

    jwphrijk


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 18:29

Ok thanks hier kan ik denk ik wel wat mee ,
Het is ook niet mijn bedoeling om dit met de hand uit te werken maar om in exel in te voeren als formule om het zo automatisch te laten berekenen.
ik ga het hier mee proberen

bedankt voor de moeite





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures