Springen naar inhoud

Weerstandslassen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

StevenW

    StevenW


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 12:53

Weerstandslassen....

Ik werk in een bedrijf waar we niet anders dan weerstandslassen doen. 90% van onze productie is het op elkaar lassen van verschillende profieldraden. Met verschillende profieldraden bedoel ik specifiek de doorsnede van de profieldraad. Meestal hebben ze een driehoekige doorsnede met afmetingen van (hxb)1,425x0,75 tot 5,5x3,4. (Materiaal soort is meestal rvs 316L)

In praktijk zijn er hoofdzakelijk 3 parameters die moeten ingesteld worden om uw las af te regelen.
1) Lasdruk
2) Lasstroom
3) Lastijd van uw laspuls (meestal 3 in te stellen tijden, upslope, slope of peak en de downslope)

Deze parameters kun je proefondervindelijk wel afregelen tot je een gewenst resultaat verkrijgt.
Maar ik ben al een tijdje opzoek naar hoe ik dit theoretisch kan berekenen. Er zijn echt veel factoren waar er rekening me moet gehouden worden. Ik wil eerst en vooral starten met de basis.

2 profielen met een bepaalde doorsnede uit een bepaald materiaal

Hoe kun je in godsnaam weten wat de lasparameters zijn om deze 2 profieldraden aan elkaar te lassen.

bv: 2 driehoeksprofiel draden van afmeting 2x1 uit 316L liggen dwars op elkaar, top op top. En je wilt ze 2mm diep lassen.

Is er iemand die mij hier kan bijstaan? Ik start met een basis om zo misschien mensen aan te moedigen om mee te denken! Voor mij is het ook allemaal nieuw. Hopelijk vinden jullie het een uitdaging om wat me te denken.

Veranderd door StevenW, 21 november 2008 - 12:57


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 november 2008 - 13:42

Via Google:


http://www.wvahellen...da21/index.html


Neem eens contact met die lui!

#3

StevenW

    StevenW


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 15:16

Via Google:


http://www.wvahellen...da21/index.html


Neem eens contact met die lui!


Wel ik heb al contact gehad met Miyachi (http://www.miyachi.com/e/index.html) , Mcgragor (http://www.macgregor-systems.co.uk/) , harms+wende( (http://www.harms-wende.de/) en telkens gaan mensen beginnen zeggen dat je het proefondervindelijk moet vaststellen. Ze verkopen meestal de lassturen en weten dan wel veel af van de afregeling van een laspuls maar hoe je moet omgaan met het aan elkaar lassen van bepaalde profielcombinaties...

#4

Cardin94

    Cardin94


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2008 - 10:47

Vraagje over dit onderwerp. Heb jij het hier over puntlassen of rolnaadlassen of....?
Heb je al gekeken op de site van:

www.ESAB.nl veel informatie over lassen
of
Puntlassen: http://www.millerwel.../Resistance.pdf

Het probleem met het berekenen van de lasparameters is dat dit erg afhankelijk is van de gebruikte apparaten, afwijkingen in de ingestelde waarde en de werkelijke waarden op het lasoppervlak.
Je kan alles berekenen (theoretisch), maar bij de lasprocedure moet je dan wel vermelden dat de parameters wellicht nauwkeurig afgesteld dienen te worden tijdens de werkzaamheden. theorie is leuk, maar moet wel bruikbaar zijn.

#5

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2008 - 16:56

Bent U van BelgiŽ?
Misschien eens contact opnemen met het Belgisch Instituut voor Lastechniek (BIL), http://www.bil-ibs.be/
en vragen naar de Heer Van Rymenant (deze kan ook via het De Nayer Instituut bereikt worden).

Door middel van een testopstelling, gekoppeld aan een eindige-elementenpakket kan men reeds veel simuleren.

#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2008 - 17:36

excuus voor de nieuwe post, ik mis hier de "wijzig" knop?

Voor RVS wordt zo grofweg gerekend tussen 100 en 250 N/mm≤ aandrukkracht,
P = R i≤ t kan misschien helpen,

ik heb hier wel wat startparameters gevonden maar echter geen specifieke voor RVS.
Wel een rudimentair tabelletje met fouten, en wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn.
Deze zijn nogal algemeen: te diepe indrukking van de elektroden op de onderdelen: stroom te hoog, aandrukkracht te groot, lastijd te lang e.d.

Veranderd door king nero, 12 december 2008 - 17:37


#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 december 2008 - 19:35

ik mis hier de "wijzig" knop?

Deze knop is er wel, maar is slechts vrij kort actief.

#8

StevenW

    StevenW


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2008 - 13:43

Eerst en vooral gebruiken wij beide principes. zowel punt als rolweestandslassen. Naar lasparameters zit je daar hoofdzakelijk met een drukverschil denk ik.

Ik weet ook dat u theoretische waarde zal gaan afwijken naargelang de toestand van uw secundaire circuit (hoofdzakelijk de algemene weerstand waarde ervan) kan u ingestelde lasparameterrs beÔnvloeden.

Nu er bestaan meetapparaten die uw laspuls kunnen op meten op de plaats die je maar wilt maar die kosten rond de 11000 en de 16000 euro. Die investering zie ik totaal nog niet zitten aangezien ik er nog te weinig van af weet. Misschien dat je hierdoor wel u theoretische waarde kunt gaan bereiken.

En ik ben inderdaad van BelgiŽ (West-Vlaanderen) en wij zijn ook in contact met BIL. Nu ik werk hier nog niet zo lang maar voor zover ik weet is er nog niet veel van in huis gekozenen met die mannen. Misschien moet ik dat project maar eens gaan opvolgen.


Het stomme aan de zaak is ook dat je verschillende laspuls soorten hebt ook voor te lassen. Wij hebbeb bv. lassturingen die volgens de hoeveelheid vermogen die je in een las wilt stoppen kunnen ingesteld worden. Dus P=cte
Dan heb je een regeling met een constante stroom en dan nog eens met een constante spanning. En dan ook nog eens met een constante weerstand waarde. Dit alles met 1 lassturing die max. 2500A kan leveren.

Dit moet je dan misschien proefondervindelijk gaan uittesten of je eigenlijke situatie bekijken. Want iedere soort heeft weer zijn eigen voordelen en nadelen dus gaan ze dan gaan werken met 2 korte laspulsen na elkaar. Starten ze bv. met een korte puls om een oxidelaag weg te werken en dan gebruiken ze een effectieve laspuls met vermogensturing.

Nu ik ben er vrijwel iedere dag me geconfronteerd dus ik denk wel dat ik beetje per beetje de puzzelstukje zal kunnen verbinden.

Veranderd door StevenW, 13 december 2008 - 13:48


#9

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2008 - 13:59

Wie zijn uw contactpersonen en/of lasingenieur EWE bij het BIL - als ik vragen mag?
Aangezien "die mannen" dagelijks dergelijke problemen zien en - vooral - trachten op te lossen, vind ik het nogal eigenaardig indien zij er niets van terecht zouden brengen.
De Heer Van Rymenant is een aanrader.

Is er reeds naar uw lasmachines gekeken, heeft men reeds de mechanische karakteristiek ervan gecontroleerd, ...?
Kunt u eventueel een voorbeeld van een dergelijke puls hier grafisch weeregeven (stroom/tijd en druk/tijd grafiek + bijhorende parameters)?

RVS is niet zo danig gemakkelijk te weerstandslassen aangezien de overgangsweerstand RVS-RVS in dezelfde grootte-orde ligt dan de weerstand van elk stuk apart. Dwz. dat de laslens in het midden van het stuk gaat liggen, en niet noodzakelijk in het overgangsgebied. Bij onderdelen met gelijke dikte valt dit probleem uiteraard weg.

#10

StevenW

    StevenW


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 11:25

Robert Vennekens is onze contact persoon. Ik ga deze week eens kijken hoe het zit met dat project omtrent het BIL.

Nu zover zit ik nog niet dat ik grafisch de lasparameters ga uitlezen, maar ik kan u wel zeggen dat de las parameters hier uit ervaring zijn vastgelegd. Dus volledig afhankelijk van de ervaring en het inzicht van de Machine operator.

Maar een typische instelling is bv: 0,68kA Upslope 8ms peak 12ms en downslope 2ms, lasdruk is 1bar met een persluchtcilinder Ý35mm (96,21N)

Nu heb je daar wel een punt met het feit waar de laslens gelegen is. Zoals ik in het begin van deze topic aanhaalde lassen wij verschillende profielen haaks op elkaar. In uitzonderlijke gevallen zijn dit 2 DEZELFDE profielen. Maar meestal is er een puntcontact tussen de 2 te lassen profieldraden waardoor onze overgangsweerstand waarschijnlijk wel groter zal zijn dan de weerstand van het materiaal zelf.

#11

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 12:52

680 A is wel erg weinig, maar ik heb dan ook geen zicht op de opstelling.
lasdruk in uw geval = kracht (96N) per contactopp (=opp van de elektrodepunt) !
Wat mij ook al erg weinig lijkt.

Indien u mij de diameter of het contactopp. van de elektroden kunt geven, en de dikte van de twee te lassen stukken, wil ik wel een gok wagen voor de parameters.

Veranderd door king nero, 15 december 2008 - 12:57


#12

StevenW

    StevenW


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 14:48

Wel dat is nu het volgende probleem. Wij lassen hier niet zomaar met de elektrodes die gekend zijn van het puntlassen. Hoe ons las principe verder in elkaar zit kan ik jammer genoeg niet gaan uitleggen. Maar het feit dat volgens jou de stroom zo laag is, is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat we met 25kHz DC las sturingen zitten.

Nu ik heb even gezien in de info die Cardin94 hier poste dat het contact oppervlakte tussen de elektrode en het kopvlak van het materiaal wel belangrijk is. Dit is puur voor de warmte balans wat in evenwicht te houden als je met verschillende materialen last of materialen met een andere dikte.

Het voorbeeld die ze aanhalen is het lassen van koper en staal. Koper heeft een lage elektrische weerstand en een grote lambda waarde. Terwijl bij staal beide factoren juist het tegenovergestelde zijn. Om ervoor te zorgen dat beide materialen een gelijkaardig smeltbad verkrijgen gaan ze de elektrodetop aan de zijde van het koper verkleinen in Ý t.o.v. de elektrodetop aan de zijde van het staal. Er zijn nog andere mogelijkheden te zien op pg. 10 van dat pdf doc. (http://www.millerwel.../Resistance.pdf)

Nog eens handige informatie, bedankt daarvoor Cardin94.

Ik begin vermoedens te krijgen dat ik mij eerst wat zal mogen verdiepen in het fysische en chemische aspect van het weerstandslassen. Ik wil echt weten wat en hoe die las denkt. Al die factoren waar je rekening moet mee houden voor je die standaard lasparameters kunt gaan onderzoeken zijn zo belangrijk.

Is in feite een echte specialiteit als je het zo wat op afstand gaat bekijken.


Ik ga even beginnen rond googlen naar het begin van weestandslassen

hier ga ik beginnen: http://www.weltronic...ncewelding.html

#13

StevenW

    StevenW


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 15:07

Add:

Ben al te weten gekomen dat we aan projectielassen doen. Daar onze toepassing wat ingewikkeld in elkaar zit was deze link niet zo eenvoudig te leggen.

Daar we dus kruislings de profieldraden aan elkaar lassen zal de grote van de elektrode niet zoveel uitmaken. Het contact oppervlak tussen de 2 materialen is gewoon een punt contact. Daar zal zich dus de "nugget" of laslens vormen hoe u elektrodes er ook uitzien.

#14

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 17:07

bij ongelijke lassen probeert men gewoon de warmte van 1 kant weg te halen door een groter elektrode-opp. te gebruiken (dat gekoeld is), daarmee komt de laslens meer naar de andere kant te liggen.

Dit terzijde, maar zelfs voor projectielassen vind ik de druk enorm klein...

#15

StevenW

    StevenW


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 08:52

Dat is dan ook maar om 2 kleine profieldraden kruiselings op elkaar te lassen. Ongeveer 1,5mm diep in elkaar gelast. Blijkbaar moeten we met die waarden in het lasvenster zitten. Of die echt optimaal zijn kan ik niet aantonen en kan niemand hier momenteel aantonen. We testen dit met een soort breuktest en dit voldoet blijkbaar aan de eisen van de klant. Dus voor de engineering hier is het soms wel wat nattevingerwerk. Er wordt hier dan ook soms zwaar over gedimensioneerd.

Nu om het wat duidelijker te maken ga ik eens tonen waar we in feite me bezig zijn.

In de bijlage zie je dus een filter element die gevormd wordt door een spiraalvormige profieldraad die verbonden wordt met een paar axiale profieldraden. Iedereen weet wel hoogstwaarschijnlijk dat deze verboden worden door middel van weerstandslassen. De groene pijlen geven de zin van de te filteren vloeistof aan.

41_1.jpg
41_2.jpg





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures